MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2016
2015-7626
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Johanne Schmidt (EL).
Spørgsmål nr. 198:
Ifølge artiklen ”S i Skåne: ”Får enorma konsekvenser”” (svt.se den 18. decem-
ber 2015) påfører den svenske indførelse af ID-kontrol fra 4. januar 2016 Skå-
netrafiken og Region Skåne store ekstraudgifter. Hvad kan ministeren oplyse
om de udgifter, som den svenske beslutning påfører DSB og andre danske aktø-
rer? (Link til artikel:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/s-i-skanefar-
enorma-konsekvenser.)
Svar:
DSB oplyser, at have udgifter på ca. 9 mio. kr. om måneden til vagtpersonale
hos ISS og underleverandøren Securitas for udførelsen af id-kontrollen, fysiske
ændringer på stationen i lufthavnen og nødvendigt indkøb af mobile registre-
ringsløsninger. Hertil kommer tab i form af mistede indtægter som følge af
færre rejsende.
DSB og dennes leverandører evaluerer løbende behovet for ressourcer, baseret
på de realiserede rejsetal, således at ressourcetrækket tilpasses kundestrøm-
men.
DSB oplyser endvidere, at DSB på kort sigt alene sparer energi og broafgift ved
ikke at køre IC-Bornholm med tog. DSB har fortsat omkostninger til materiel
og personale, da disse ikke er variable på kort sigt. Det togsæt, som normalt
anvendes til at køre IC-Bornholm, indgår mens der foretages id-kontrol som en
del af betjeningen på Kyst- og Øresundsbanen, bl.a. som reservestamme. Vær-
dien heraf er ikke anskuet. For nuværende er afviklingen af driften på Kyst- og
Øresundsbanen samt ændringerne på IC-systemerne foretaget som kortsigtet
planlægning, hvilket resulterer i, at få af DSB’s omkostninger falder bort. End-
videre skal det i den sammenhæng bemærkes, at tidsperspektivet for id-kontrol
er ukendt og derfor ikke er inkluderet i planlægningsgrundlaget.
Den månedlige ekstraomkostning til indsættelse af busser i stedet for IC-
Bornholm er umiddelbart estimeret til at koste ca. 1,7 mio. kr.