Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1588006_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2016
2015-7626
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 197:
Ifølge artiklen ”S i Skåne: ”Får enorma konsekvenser”” (svt.se den 18. decem-
ber 2015) skal der i forbindelse med indførelsen af svensk ID-kontrol fra 4.
januar 2016 etableres en opdeling af perronen og andre ændringer på Øre-
sundstogets station ved Københavns Lufthavn Kastrup. Hvad kan ministere
oplyse om de fysiske ændringer på stationen og finansieringen heraf? (Link til
artikel:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/s-i-skane-far-enorma-
konsekvenser.)
Svar:
A/S Øresund, der er et datterselskab under Sund & Bælt Holding A/S, har op-
lyst, at der er afholdt ca. 700.000 kr. i udgifter til opsætning af et ca. 325 meter
langt hegn mellem sporene på Kastrup Station med henblik på at forebygge, at
passagererne krydser sporene fra spor 2 til spor 1, hvorfra tog til Sverige afgår.
DSB oplyser, at DSB ved alle fem adgange til Spor 1 på stationen i lufthavnen
har opsat sluser til gennemførelse af id-kontrol. Det betyder, at de kunder som
skal rejse videre til Sverige, skal skifte tog i lufthavnen. I myldretiden anvendes
i alt op til 34 sluser ved disse perronadgange. Uden for myldretiderne benyttes
et mindre antal sluser. Endvidere er den tilhørende bemanding reduceret uden
for myldretiderne.
Efter den første uges drift viser målinger en gennemsnitlig afviklingstid i myl-
dretiden, på 3 �½ minut, fra skiftet mellem ankomst med toget fra København
H til spor 2 i lufthavnen, og til passageren er gennem slusen. Pga. afslutningen
af den svenske juleferie forventes en stigning i passagerantallet. Derfor genta-
ges stikprøvemålingerne i uge 3.
Kunderne informeres om kravet om identifikation ved skiltning i lufthavnen og
ved højttalerudkald i tog etc. før ankomst til lufthavnen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 197: MFU spm. om de fysiske ændringer på stationen ved Københavns Lufthavn Kastrup som følge af indførelsen af svensk ID-kontrol fra 4. januar 2016, til transport- og bygningsministeren
1588006_0002.png
Finansieringen af de fysiske ændringer på stationen deles i første måned med
Skånetrafiken. DSB og Skånetrafiken har aftalt at drøfte en forlængelse af for-
delingen omkostningerne til id-kontrollen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt