Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1587032_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
15. december 2015
1795259
UDKAST TIL TALE
til brug for
besvarelsen af samrådsspørgsmål Æ og Ø (TRU)
den 16. december 2015
Samrådsspørgsmål Æ:
”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med
gældende
Danmark?”
Samrådsspørgsmål Ø:
”Vil ministeren vurdere, om der er en principiel forskel
på, at en taxachauffør kører flygtninge over den danske
grænse, i forhold til at DSB gør det?”
kontrakter
og
lovgivning,
at
DSB
transporterer flygtninge i busser fra Tyskland til
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversende af talepapirer fra samrådet d. 16/12-15 om DSB's transport af flygtninge over den dansk-tyske grænse, til transport- og bygningsministeren og justitsministeren
1587032_0002.png
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen
(DF).
[Indledning (efter transportministerens besvarelse)]
1.
Jeg vil nu besvare den del af spørgsmål Æ, som
handler om gældende
lovgivning,
og spørgsmål Ø.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet, da de begge
vedrører de strafferetlige aspekter ved DSB’s transport
af flygtninge.
Samrådsspørgsmålene blev som bekendt stillet den 13.
november, og man må sige, at der på den forholdsvis
korte tid siden da er sket meget i forhold til den
ekstraordinære
flygtninge-
og
migrantsituation.
I
Danmark, i Norden, i Europa.
Det er en yderst alvorlig sag, som jeg kunne tale længe
om, men jeg vil i dag holde mig til det, der er spurgt til.
[DSB’s togdrift]
2.
Situationen ved de danske grænser har forståeligt nok
givet anledning til offentlig debat gennem de seneste
måneder.
Ét af de spørgsmål, som har været oppe, er spørgsmålet
om,
hvorvidt
DSB
vil
kunne
straffes
for
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversende af talepapirer fra samrådet d. 16/12-15 om DSB's transport af flygtninge over den dansk-tyske grænse, til transport- og bygningsministeren og justitsministeren
menneskesmugling for f.eks. at transportere udlændinge
over grænsen mellem Tyskland og Danmark.
Transport- og Bygningsministeren har allerede redegjort
for DSB’s håndtering af de kapacitetsproblemer, som
den ekstraordinære flygtninge- og migrantsituation har
givet og fortsat giver anledning til.
Man kan så spørge – og det er vel det, der ligger i
samrådsspørgsmålene – om DSB skal straffes for
menneskesmugling. Også i lyset af, at Højesteret i 2012
dømte en taxachauffør, der kørte tre personer fra
Hamborg til Danmark, for menneskesmugling.
3.
Lad mig starte med at understrege, at det – som alle
ved – i sidste ende må være op til domstolene at
vurdere, om et forhold er strafbart eller ej.
Men det udelukker selvfølgelig ikke, at jeg kan komme
med nogle generelle betragtninger om emnet.
Og jeg vil egentlig starte med et helt simpelt spørgsmål:
Hvorfor har vi i straffeloven og udlændingeloven
indført strafbestemmelser om menneskesmugling?
Det har vi navnlig, fordi vi ønsker at bekæmpe ulovlig
indvandring og kriminalitet begået af udenlandske
kriminelle.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversende af talepapirer fra samrådet d. 16/12-15 om DSB's transport af flygtninge over den dansk-tyske grænse, til transport- og bygningsministeren og justitsministeren
Vi vil bekæmpe de organiserede kriminelle netværk,
som sætter snyd i system, og som tjener deres penge på
at hjælpe mere eller mindre desperate mennesker med at
omgå reglerne i det land, de kommer til.
Og vi vil også forbeholde os retten til at komme efter
enkeltpersoner, organisationer eller virksomheder, som
vælger at trodse forbuddet mod menneskesmugling.
Men det har – som jeg ser det – ikke været lovgivers
mening, at en virksomhed som DSB, der står for det
meste af togdriften i Danmark, skal straffes for
menneskesmugling,
uden lovligt ophold.
Det må også gælde i en helt særlig og atypisk situation
som
den
aktuelle,
hvor
DSB
håndterer
de
ekstraordinære kapacitetsproblemer i overensstemmelse
med den måde, de normalt håndterer kapacitetspres og
driftsforstyrrelser på.
Det modsatte resultat ville også nemt kunne føre til
urimelige resultater, når man tænker på, at DSB på en
gennemsnitlig dag transporterer flere end �½ mio.
personer. Det er mange mennesker at holde styr på.
fordi
de
som
led
i
deres
almindelige virksomhed også transporterer personer
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversende af talepapirer fra samrådet d. 16/12-15 om DSB's transport af flygtninge over den dansk-tyske grænse, til transport- og bygningsministeren og justitsministeren
Det er sådan jeg ser på sagen. Og det er jeg ikke alene
om.
DSB
kontaktede
allerede
i
september
anklagemyndigheden ved Syd- og Sønderjyllands Politi
for at høre, hvordan anklagemyndigheden så på DSB’s
indsættelse af busser mellem Flensborg og Fredericia.
I
oktober
kom
anklagemyndigheden
med
en
pressemeddelelse om, at den nævnte bustransport er
lovlig, hvis den erstatter eller kører som supplement til
almindelig togdrift, og passagererne er i besiddelse af
gyldig billet til DSB.
Det er med andre ord anklagemyndighedens vurdering,
at DSB under de beskrevne omstændigheder ikke vil
kunne ifalde strafansvar for menneskesmugling, og at
der derfor ikke vil være grundlag for at strafforfølge
DSB.
[Taxachauffør-dommen]
4.
Tilbage står så spørgsmålet om taxachaufføren.
Hvorfor stiller det sig anderledes for ham end for DSB?
Det vil det heller ikke gøre i alle tilfælde.
Højesteret har i en dom fra 2012 slået fast, at
udlændingelovens forbud mod forsætlig bistand til en
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversende af talepapirer fra samrådet d. 16/12-15 om DSB's transport af flygtninge over den dansk-tyske grænse, til transport- og bygningsministeren og justitsministeren
1587032_0006.png
udlænding med ulovligt at indrejse i Danmark også
finder anvendelse på en taxachauffør, der er på arbejde.
Nu skal man altid være forsigtig med skråsikkert at
udlægge Højesterets domme.
Men dommen siger i hvert fald ikke, at taxachauffører i
alle tilfælde, hvor de transporterer en person ind i
Danmark, som ikke må være her, gør sig skyldige i
menneskesmugling.
Det afhænger af de konkrete omstændigheder i sagen,
herunder navnlig om chaufføren har haft det fornødne
forsæt.
Og der
er
alt andet lige forskel på ”taxasituationen” –
hvor chaufføren kører rundt i gaderne og finder sine
kunder – og så DSB’s landsdækkende togdrift, hvor der
som sagt med
nogenlunde
faste afgangstider i
gennemsnit transporteres flere end �½ mio. mennesker
om dagen.
Det tror jeg, vi alle sammen kan være enige om.
Det var alt fra mig.
6