MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2016
2015-7569
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2015 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 192
I forlængelse af samråd den 11. december 2015 om VW-sagen og NOx-
udledning bedes ministeren vurdere, hvilke muligheder man har for effektivt at
opdage såkaldt chip-tuning ved bilsyn, og hvor meget dyrere et bilsyn så bliver?
Svar:
Som jeg mundtligt oplyste i forbindelse med samrådet, findes der ikke nogen
enkel metode til at afsløre ulovlig chiptuning, som er egnet til anvendelse ved et
periodisk syn, da kontrollen ved syn skal kunne foregå forholdsvis hurtigt.
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst mig, at såfremt chiptuning skal kontrolle-
res ved syn, vil det være nødvendigt at udvikle en ny målemetode, hvor fx bi-
lens motor testes under belastning og NOx udslippet samtidig måles. En sådan
målemetode findes ikke i dag, og det vil kræve både tid og økonomiske ressour-
cer at udvikle den. Hertil kommer, at der skal fastsættes NOx-grænseværdier,
som sikrer, at der ved syn alene kasseres biler, der er ulovligt chiptunede.
Det kan blive vanskeligt, idet der for de konkrete biltyper skal fastsættes kon-
trolværdier, der med sikkerhed ikke kasserer biler, som opfylder gældende luft-
forureningsnormer. Det vil kræve et meget omfattende måleprogram at fast-
sætte kontrolværdier for den eksisterende bilpark. Det antages at være umuligt
for Danmark alene at igangsætte et udviklingsarbejde af en kontrolmetode, der
kan afsløre chiptuning for den eksisterende bilpark.
Såfremt der skal udvikles en metode til at opdage chiptuning ved syn, bør det
foregå i EU-regi, da det vil være muligt at samarbejde om en kontrolmetode, og
dermed vil der være både teknisk viden og økonomiske ressourcer til rådighed
til at kunne udvikle en egnet kontrolmetode.
Det er min vurdering, at det desuden kan blive omkostningstungt at kontrollere
chiptuning ved syn, da synshallerne skal anskaffe nyt udstyr, så luftforurenin-
gen f.eks. kan måles under belastning.