Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1591961_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. januar 2016
2015-7560
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16.december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Karen J. Klint (S).
Spørgsmål nr.188:
Hvad kan ministeren oplyse om ventetider i forbindelse med erhvervelse, gen-
erhvervelse og ombytning af kørekort m.v., hvor ekspeditionstiden blev væsent-
ligt forlænget ved sammenlægning af diverse politikontorer til to enheder, og
hvor det forlyder, at der f.eks. i Holstebro kan være flere måneders ventetid?
Svaret bedes omfatte en oversigt over ventetider gennem det sidste år samt
initiativer iværksat for at nedsætte ventetiden.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet og efter aftale med Justitsmini-
steriet indhentet et bidrag fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende, som jeg
kan henholde mig til:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at etableringen af de administrative
centre (Administrativt Center Øst og Administrativt Center Vest, ACØ og ACV i
det følgende) blev gennemført som et projekt i samarbejde mellem Rigspolitiet,
Københavns Vestegns Politi og Midt- og Vestjyllands Politi.
Politidirektørerne i de to politikredse er ansvarlige for centrenes drift. Efter
ressortomlægningen på færdselsområdet ultimo juni 2015 har Trafik- og Byg-
gestyrelsen overtaget ansvaret på området, herunder den administrative regel-
udstedelse og behandlingen af klager over afgørelser truffet af de to centre.
Rigspolitiet er dog overordnet ansvarlig for, at centrene har en tilfredsstillende
sagsbehandlingstid.
I forbindelse med etableringen blev det skønnet, at der årligt skulle behandles
ca. 150.000 kørekortsager på landsbasis. Kørekortsagerne er meget forskellig-
artede mht. kompleksitet og forløb. Der er sager, som kan færdigbehandles
inden for ganske få dage, hvorimod andre sager må afvente, at borgeren f.eks.
gennemfører en vejledende helbredsmæssig køretest eller indhenter speciallæ-
geerklæringer med henblik på fornyet forelæggelse for Sundhedsstyrelsen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 188: MFU spm. om hvad ministeren kan oplyse om ventetider i forbindelse med erhvervelse, generhvervelse og ombytning af kørekort m.v., til transport- og bygningsministeren
1591961_0002.png
Få måneder efter opstarten af centrene kunne det konstateres, at der i begge
centre skete en sagsophobning. I lyset af driftssituationen blev projektets styre-
gruppe videreført, og der er derudover iværksat en række tiltag. Tiltagene har
bl.a. bestået i bistand fra centrenes andre sektioner, merarbejdsindsatser, an-
sættelse af vikarer mv.
I efteråret 2015 iværksatte Rigspolitiet en nærmere undersøgelse af driftssitua-
tionen i centrenes kørekortsektioner og en revurdering af beregningsgrundlaget
for personalenormeringen. På baggrund heraf er det bl.a. blevet besluttet at
tilføre centrene ekstra ressourcer i 2016. Rigspolitiet har endvidere foreslået
Trafik- og Byggestyrelsen tiltag, der kan lette sagsbehandlingen, herunder for-
slag om ændringer i kørekortbekendtgørelsen og forenkling af lægeattester i
helbredssagerne.
Centrenes drift og personalenormering vil fortsat blive fulgt tæt gennem bl.a.
afrapporteringer med særligt fokus på sagsbehandlingstiden i ACØ. Det kan
herudover oplyses, at Rigspolitiet efter anmodning fra Folketingets Ombuds-
mand tillige i december 2015 har orienteret Ombudsmanden om sagsbehand-
lingstiden og de iværksatte tiltag.
ACV og ACØ har opgjort den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på afsluttede
kørekortsager i løbet af 2015. Data stammer fra politiets sagsstyringssystem og
dækker over den gennemsnitlige alder fra modtagelsestidspunkt til henlæggel-
se. I tallene er medregnet sager, der er modtaget i kredsene før sammenlæg-
ningen i de administrative centre, og som efterfølgende er behandlet i de admi-
nistrative centre. Det bemærkes i den forbindelse, at ACØ ved opstarten i okto-
ber 2014 modtog en del verserende sager, herunder ældre sager, fra andre poli-
tikredse øst for Storebælt, mens ACV alene havde verserende sager fra egen
politikreds.
ACØ – Gennemsnitlige sagsbehandlingstider pr. måned (2015)
Måned
Antal
dage
Jan. Feb.
73,1 77,3
Mar. April Maj Juni
78,8
Juli
Aug.
91,9
Sept.
Okt.
Nov. Dec.
133,8
Side 2/3
86,3 98,5 95,9 105,9
119,4 140,4 133,1
ACV – Gennemsnitlige sagsbehandlingstider pr. måned (2015)
Måned
Antal
dage
Jan. Feb. Mar. April
46,0 41,9 45,2
57,8
Maj
53,4
Juni
63,6
Juli
69,5
Aug.
79,7
Sept.
82,3
Okt.
77,7
Nov. Dec.
75,7 72,8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 188: MFU spm. om hvad ministeren kan oplyse om ventetider i forbindelse med erhvervelse, generhvervelse og ombytning af kørekort m.v., til transport- og bygningsministeren
1591961_0003.png
Det kan herudover oplyses, at såvel ACØ som ACV i perioden fra august til de-
cember 2015 har nedbragt antallet af verserende sager betragteligt.”
Jeg kan desuden oplyse, at Trafik- og Byggestyrelsen i samarbejde med Sund-
hedsstyrelsen er i færd med at undersøge mulighederne for at forenkle og smi-
diggøre det administrative regelgrundlag, herunder procedurerne omkring
afgørelser i kørekortsager og udformningen af de lægeattester, der anvendes i
helbredssager.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt