Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1588018_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2016
2015-7559
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 187:
Vil ministeren sikre, at alle infrastrukturprojekter er beskrevet som anvist i
"Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet" fra marts
2015, så prioriteringerne kan ske på sammenligneligt samfundsøkonomisk
grundlag ved bl.a. de forestående forhandlinger om tilpasninger af de offentlige
investeringer, jf. aftalen om finansloven for 2016?
Svar:
Det er fast praksis for større anlægsprojekter, at der i forbindelse med gennem-
førelsen af en VVM-redegørelse ligeledes gennemføres en samfundsøkonomisk
analyse.
Det er ressourcekrævende at gennemføre en samfundsøkonomisk analyse, da
de input, som analysen baserer sig på i form af eksempelvis anlægsskøn og tra-
fikprognoser nødvendigvis må være relativt grundige og baseret på solid faglig
viden, hvis analysens resultater skal kunne anvendes.
Typisk vil man starte med en overordnet screening eller en forundersøgelse.
Det betyder derfor også, at der ikke vil kunne ligge en gennemarbejdet sam-
fundsøkonomisk analyse forud for enhver politisk drøftelse af mulige projekter.
Jeg kan også nævne, at såfremt forudsætningerne for analysen ændrer sig væ-
sentligt, så vil der kunne blive tale om genberegninger af projekter, hvor der
ellers allerede lå en samfundsøkonomisk analyse. Dette gøres eksempelvis ak-
tuelt for en række vejprojekter i lyset af Finansministeriets nu noget lavere for-
ventninger til den fremtidige økonomiske vækst og nogle justeringer af det
samfundsøkonomiske metodegrundlag.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt