Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1586006_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. januar 2016
2015-7555
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kasper Roug (S).
Spørgsmål nr. 186:
Vil ministeren redegøre for status på opgraderingen af jernbanen mellem Ring-
sted og Holeby, der skal sikre, at togturen mellem Nykøbing F. og København
H. bringes ned på 1 time?
Svar:
Banedanmark har igangsat arbejdet med at planlægge og gennemføre udbud af
de aktiviteter, som er fremrykket ved akt 97 af 20. marts 2013. Det drejer sig
om vejbroer på Lolland og Falster, nedrivning af overtagne bygninger, støjiso-
lering af eksisterende bygninger samt etablering af ekstra perron på Vording-
borg Station:
Nedrivning af de første broer begyndte i maj 2014, og delprojektet forven-
tes afsluttet i 2017. Efter udgangen af 2015 er ti broer nedrevet og syv af
dem genåbnet. Der er etableret en perron ved Rødby Færge, som åbnede i
januar 2015.
I december 2013 blev 12 overtagne ejendomme nedrevet fordelt på fire en-
trepriser. Ved udgangen af 2015 forventes yderligere otte ejendomme at
være nedrevet.
De første 410 husejere på Lolland og Falster har siden april 2014 modtaget
tilbud om at få støjisoleret deres hus. 367 af disse har accepteret tilbuddet,
mens de resterende 43 har afslået eller har ikke svaret. I september 2015
var 307 af de 367 accepterede sager afsluttet. Ved udgangen af 2015 forven-
tes kun en håndfuld ikke at være afsluttet, og udelukkende fordi ejerne har
bedt om udskydelse. Invitationen af husejerne på Sjælland er udskudt, ind-
til forligskredsen har foretaget en revurdering af den samlede økonomi i
Femern Bælt-projektet og taget endelig stilling til projektets videre forløb,
herunder en revurdering af tidsplanen for udbygningen.
Arbejdet med etablering af ekstra perron på Vordingborg Station blev af-
sluttet i december 2014.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 186: MFU spm. om status på opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Holeby, der skal sikre, at togturen mellem Nykøbing F. og København H. bringes ned på 1 time, til transport- og bygningsministeren
1586006_0002.png
For så vidt angår projektet i øvrigt, har Banedanmark i 2015 udarbejdet ud-
budsmateriale og gennemført udbud for hovedparten af projektets entrepriser.
Forligspartierne bag Femern Bælt-projektet (V, S, DF, LA, RV, SF og K) har
aftalt, at der skal foretages en revurdering af den samlede økonomi i Femern
Bælt-projektet. Banedanmark har udskudt indgåelse af kontrakter for de for-
skellige anlægsarbejder på jernbanestrækningen mellem Ringsted og syd for
Holeby, indtil den fornyede vurdering af den samlede økonomi i Femern Bælt-
projektet er foretaget.
Banedanmark fortsætter arbejdet med at forberede og klargøre kontrakterne
samt gennemføre forberedende arbejder og fremrykkede aktiviteter, herunder
eksproprieringer. Dette betyder, at Banedanmark har genplanlagt udbudstids-
planen, så det vil være muligt at indgå hovedparten af kontrakterne fra 1. kvar-
tal 2016 til midten af 2016. Der er afleveret bindende tilbud på en række større
entrepriser i 2. halvår 2015, herunder for Bropakke 2-4 (broer på Sjælland,
Lolland og Falster), Masnedsundbroen, anlægspakkerne 1-3 (jordarbejde på
Sjælland, Lolland og Falster), samt sejlrenden ved Masnedø. En række øvrige
udbud pågår.
Der er gennemført fremrykket ekspropriering af en række ejendomme, som
eksproprieres efter, at lov om anlæg og drift af den faste forbindelse over Fe-
mern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark trådte i kraft den 5. maj 2015.
Yderligere er der foretaget besigtigelser på hele strækningen.
Forligspartierne bag Femern Bælt-projektet vil tage stilling til færdiggørelses-
tidspunktet for jernbanelandanlæggene som led i en beslutning om den videre
proces for Femern Bælt-projektet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt