Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1582785_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 16
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål
afledt af VW-sagen
Samrådsspørgsmål X, TRU, Alm. del, stillet til
transportministeren den 4. november 2015:
”Ministeren bedes oplyse, hvad ministeren agter at gøre ved
det problem, at værksteder åbenlyst tilbyder at ulovliggøre
dieselbiler, så de udstøder mere NOx, end de oprindeligt var
konstrueret til, og herunder om regeringen vil indføre kontrol
for NOx-udledning ved bilsyn?
Der henvises til artiklen ”Mange værksteder snyder med
dieselbilers NOx-filter” i Ingeniøren den 22. oktober 2015.”
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0002.png
Side 2 af 16
Svar
Indledning
Jeg vil gerne starte med at sige tak for
samrådsspørgsmålet.
Jeg synes, det er rigtigt vigtigt område,
og jeg synes, det er vigtig, at vi får
drøftet spørgsmålene om chiptuning.
Både i lyset af den aktuelle VW-sag, men
også fordi chiptuning i sig selv er en
vanskelig sag, som vi igennem en
længere årrække rent faktisk har
kæmpet med både herhjemme og i
udlandet.
Kort introduktion
til hvad
chiptuning er for
noget
Til at starte med vil jeg give en kort
beskrivelse af, hvad chiptuning egentlig
er for noget.
Chiptuning er i de nuværende regler
defineret sådan her:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0003.png
Side 3 af 16
”Ved chiptuning forstås ændringer af
den fabriksspecificerede elektroniske
motorstyring, herunder udskiftning og
omprogrammering af motorstyringen
eller manipulation af signaler til og fra
motorstyringen”.
Kort fortalt betyder chiptuning altså, at
der efter bilen er taget i brug, bliver
”pillet ved” motorindstillingerne, så
bilen får større ydeevne. Eller at det
forureningsbegrænsende udstyr sættes
ud af funktion.
Det er også vigtigt at nævne, at der både
findes lovlig chiptuning og ulovlig
chiptuning.
Lovlig
chiptuning er chiptuning, der
ikke bevirker, at bilen kommer til at
forurene mere end tilladt. Det er tilladt
at få chiptunet sin bil i Danmark, hvis
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0004.png
Side 4 af 16
man efterfølgende får bilen godkendt til
syn.
Ved syn skal man kunne fremvise
dokumentation for, at bilen i chiptunet
udgave overholder de
luftforureningsregler, den er omfattet af.
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst mig
om, at 777 personbiler har godkendt
chiptuning.
Der findes desværre også
ulovlig
chiptuning.
Her bevirker de ændringer, der laves, at
bilen kommer til at overskride de
grænseværdier for forurenende stoffer,
den er omfattet af.
På baggrund af uformelle
brancheinformationer har Trafik- og
Byggestyrelsen oplyst mig om, at det er
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0005.png
Side 5 af 16
deres vurdering, at mellem 10- 25 % af
dieselbilerne er blevet chiptunet. Det
viser, at antallet af biler, der er ulovligt
chiptunede, er meget stort.
Hvilke former for
chiptuning findes
der?
Grundlæggende er der to former for
chiptuning:
1) Den efterhånden mest udbredte form
for chiptuning er den, hvor den
fabriksindstillede elektroniske
motorstyring erstattes af en anden
motorstyring.
Her er der tale 0m en ren
softwareændring, der udføres ved hjælp
af en computer, og som konkret betyder,
at den fabriksindstillede motorstyring
overskrives af en uoriginal motorstyring.
2) Den anden form foregår ved, at der
installeres forskellige former for
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0006.png
Side 6 af 16
elektroniske ”bokse”, der manipulerer
signalerne til og fra motorstyringen.
Hvorfor vælger
folk at chiptune
deres køretøjer?
Tidligere var det overvejende ønsket om
at øge motorens ydelse, der fik bilejere
til at chiptune deres biler.
I takt med at bilernes
forureningsbegrænsende udstyr er
blevet mere avanceret, er der dog i dag
også en del chiptuning, der handler om
at frakoble det forureningsbegrænsende
udstyr, fx ved at deaktivere det NOx-
begrænsende udstyr på dieselbiler.
Formålet med en sådan chiptuning kan
være at begrænse vedligeholdelses- eller
driftsomkostningerne. Også denne form
for chiptuning er utvivlsomt ulovlig.
Dette samråd er jo bl.a. indkaldt på
baggrund af en artikel i Ingeniøren, der
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0007.png
Side 7 af 16
netop handler om ulovlig chiptuning,
hvor det forureningsbegrænsende udstyr
frakobles.
Regler om
chiptuning
Reglerne på området har i mange år i
Danmark været sådan, at hvis man laver
konstruktive ændringer på en motor, så
skal køretøjet til syn bagefter, og
ændringerne skal godkendes og
registreres.
Chiptuning anses for at være en
konstruktiv ændring. Så foretages der
chiptuning på et køretøj, skal det altså
godkendes ved syn.
Herudover har vi siden 2006 også haft
særlige danske regler om salg og
markedsføring af chiptuningsudstyr.
Disse regler siger helt konkret følgende:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0008.png
Side 8 af 16
Det er kun tilladt at sælge og
markedsføre chiptuningsudstyr, der
opfylder kravene om luftforurening i
bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr.
Det er således kun tilladt at sælge og
markedsføre chiptuningsudstyr, hvis
bilen - efter at være blevet chiptunet -
fortsat opfylder den euro-norm for
luftforurening, den er omfattet af.
Så er der nemlig tale om lovlig
chiptuning.
Bliver reglerne
om chiptuning så
overholdt?
Som jeg nævnte tidligere, er det præcise
omfang af chiptuning ikke kendt, men
vurdering er, at 10 - 25 % af alle
dieselbiler er chiptunede.
Det er kun ganske få af disse biler, der
har fået chiptuningen godkendt ved syn
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0009.png
Side 9 af 16
og registreret, sådan som reglerne ellers
foreskriver.
Der er således indikationer af, at
reglerne overtrædes i udbredt grad.
Trafik- og Byggestyrelsen har løbende
udført en reaktiv kontrol – hvor
styrelsen har reageret, hvis styrelsen har
fået viden om konkrete overtrædelser.
Senest har styrelsen på baggrund af
Ingeniørens artikel, indskærpet de
gældende regler om salg og
markedsføring af chiptuningsudstyr
overfor en række sælgere af
chiptuningsudstyr, der markedsføres via
internettet.
I den forbindelse forventer styrelsen, at
åbenlyst ulovlige former for chiptuning
som fx deaktivering af NOx-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0010.png
Side 10 af 16
reduktionsudstyr mv., vil blive taget af
markedet.
Hvorfor er det så
svært at
håndhæve
reglerne om
chiptuning?
Nu er der nok nogen, der vil sige; men
hvorfor har Trafik- og Byggestyrelsen
ikke udført en mere aktiv kontrol af
chiptuning – fx via syn.
Og til det kan jeg sige:
Jeg kunne også godt tænke mig mere
kontrol med dette. Men der er
grundlæggende to problemer knyttet til
chiptuning:
1) For det første er det meget let at
chiptune biler. Uanset hvilken
chiptuning der foretages. Dette gælder
både i Danmark og i udlandet.
2) For det andet er de metoder til
kontrol af luftforurening, som anvendes
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0011.png
Side 11 af 16
ved syn, ikke egnet til at afsløre om en
bil er ulovligt chiptunet.
De fælles EU-regler og kontrolmetoder
om periodisk syn, er udarbejdet med det
formål, at sikre, at bilerne er
vedligeholdte, så bilerne er
sikkerhedsmæssigt forsvarlige og ikke
forurener unødigt.
Chiptuning sker ofte ved at hacke sig ind
i bilens motorstyring og ændre den
software, som er godkendt. Dette sker på
en sådan måde, at bilens
egenkontrolsystem ikke melder fejl.
Trafik- og Byggestyrelsen har fortalt
mig, at end ikke mærkeværksteder altid
kan afsløre chiptuning. Men at det ved
mistanke om chiptuning er nødvendigt
at sende bilens styreenhed til fabrikken
for at afsløre en eventuel chiptuning.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0012.png
Side 12 af 16
Der findes på nuværende tidspunkt ikke
nogen let metode til at afsløre ulovlig
chiptuning, der er egnet til anvendelse
ved et periodisk syn, da kontrollen skal
kunne foregå rimeligt hurtigt.
Det ville jo være helt ude af proportion,
hvis bilerne skal undersøges fx en halv
dag. Det vil også blive meget bekosteligt
for de bilejere, der ikke har fået ulovligt
chiptunet deres bil.
Der er således ikke noget ”quick fix” til
en løsning af chiptuningproblemet - men
det betyder ikke, at vi ikke skal gøre
noget.
Der er brug for en
løsning på EU-
niveau
Det er i dag sådan, at den samlede
regulering af kravene til køretøjer i
meget høj grad baserer sig på
internationale regler.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0013.png
Side 13 af 16
Disse regler knytter sig dog kun til nye
biler, der kommer ind på markedet, og
ikke til ibrugtagne biler.
Populært sagt kan man sige, at vi stiller
mange strenge krav til, hvad bilerne skal
kunne, når de bliver godkendt til at
komme på markedet i EU.
Og når de så først er kommet ind, så er
der ingen fælles holdning til, hvad man
må ændre og hvordan.
Det er selvfølgelig et problem.
Ulovlig chiptuning er ikke kun et
problem i Danmark. Det er et problem i
hele EU, og derfor er det naturligt at
søge en fælles, europæisk løsning.
Ulovlig chiptuning er et miljøproblem,
og det kan ikke afvises, at chiptuning
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0014.png
Side 14 af 16
også kan have sikkerhedsmæssig
betydning.
Derfor er det miljøministerens såvel som
mit område. Jeg har derfor aftalt med
miljø- og fødevareministeren, at sagen
rejses i EU, hvor vi i fællesskab vil presse
på for at få nogle fælles regler.
VW-sagen bør
betyde, at
timingen er helt
perfekt for at tage
chiptuning op i
EU
Som jeg ser det, er timingen med hensyn
til at tage chiptuning op i EU optimal
netop nu, hvor hele Europa taler om
VW-sagen.
Det giver nemlig ikke ret meget mening
at kræve, at VW tilbagekalder flere
millioner biler, for at disse skal have
opgraderet deres motorer, hvis EU-
kommissionen og medlemslandene
samtidig vender det blinde øje til den
omfattende chiptuning, der sker på
eftermarkedet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0015.png
Side 15 af 16
Jeg mener derfor, at VW-sagen kan være
et godt afsæt for at drøfte, hvordan vi i
EU kan forsøge at sætte ind mod ulovlig
chiptuning. Derfor vil regeringen rejse
spørgsmålet i Bruxelles hurtigst muligt.
Nationalt forbud
mod at udføre
ulovlig
chiptuning
Så vil man kunne stille spørgsmålet om,
om der ikke kan gøres noget herhjemme,
og det har jeg også overvejet.
Det er som jeg tidligere har sagt
urimeligt, at bilernes motorstyring
ændres så udledningen af bl.a.
forurening øges.
Jeg har gennem færdselsloven mulighed
for at forbyde, at der udføres
konstruktive ændringer på køretøjer
således, at det ikke opfylder de regler,
køretøjet skal opfylde.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om WV-sagen og bilers NOx-udledning, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1582785_0016.png
Side 16 af 16
Jeg vil derfor se på muligheden for
eksplicit at forbyde værksteder at udføre
ulovlig chiptuning.
Det skal dog understreges – som jeg
også tidligere har sagt – at det er
vanskeligt at kontrollere, om der er
foretaget chiptuning.
Håndhævelse af sådanne regler er derfor
ikke ligetil, men det sender et klart
signal til de virksomheder, der ser stort
på ulovlig chiptuning - men det løser
desværre ikke hele problemet. Det
kræver en EU-løsning.
Jeg vil hermed takke for ordet.