Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1581970_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 4
Besvarelse af TRU samrådsspørgsmål Z om
privatbaner stillet efter ønske fra Rasmus Horn
Langhoff (S)
Jeg er blevet bedt om at redegøre for
følgende spørgsmål:
”Har ministeren givet Folketinget
urigtige oplysninger, jf.
regionsrådsformand Jens Skærbæks (V)
beskyldninger i artiklen "Minister: Ikke
flere penge til regionale togbaner" i
Sjællandske den 6. november 2015,
hvori han siger: "Et er, at ministeren
ikke vil sige, at der kommer flere penge,
mens man ligger midt i forhandlinger
om næste års finanslov. Men det generer
mig endnu mere, at ministeren siger, at
vi bruger færre penge på tog, end vi får i
bloktilskud. Det er simpelthen at
videregive Folketinget urigtige
oplysninger…"?”
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om regionalbaner på Sjælland, til transport- og bygningsministeren
1581970_0002.png
Side 2 af 4
Svar
Svaret på samrådsspørgsmålet er ”Nej”.
Jeg vil henvise til, at jeg den 8. december
2015 har fremsendt et notat til udvalget
som punkt for punkt gennemgår de
faktuelle oplysninger om privatbanernes
økonomi.
Jeg kan oplyse, at mine svar til
Transportudvalget er baseret på
faktuelle oplysninger fra officielle kilder,
som er offentligt tilgængelige.
Det drejer sig dels om:
Bevillingerne på Finansloven
Trafikselskabernes egne
indmeldinger til Trafikstyrelsen
Rapporten fra arbejdsgruppen om
”bloktilskudskriteriet for antal
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om regionalbaner på Sjælland, til transport- og bygningsministeren
1581970_0003.png
Side 3 af 4
kilometer privatbanespor” som det
daværende økonomi- og
indenrigsministerium udsendte i
marts 2015.
Jeg hæfter mig ved, at både Danske
Regioner og KL deltog i arbejdsgruppen
sammen med Finansministeriet og
Transportministeriet.
Det skal i øvrigt siges, at de samme
oplysninger, som jeg har sendt til
udvalget, kan genfindes i Social- og
Indenrigsministerens svar på TRU
spørgsmål 6 (2. november 2015).
Faktum er, at regionerne i 2014 samlet
set modtog ca. 170 mio. kr. mere i
bloktilskud og investeringstilskud
begrundet i privatbaneopgaven, end de
brugte på togtrafikken samt drift og
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/12-15 om regionalbaner på Sjælland, til transport- og bygningsministeren
1581970_0004.png
Side 4 af 4
investeringer i privatbanernes
infrastruktur.
Som jeg også har angivet i svar på § 20
spørgsmål 254, er der ikke noget krav
om, at regionerne skal bruge alle disse
midler på privatbanerne. Det beror på
den politiske prioritering, som
regionerne foretager.