Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Bilag til TRU 168
DSB modtager en samlet kontraktbetaling og ikke en separat betaling til S-tog,
hvilket afspejles i at DSB skal effektivisere og optimere den samlede togdrift. I
kontraktbetalingen er der forudsat et rimeligt risikoafstemt afkast som bl.a.
anvendes til at imødegå økonomiske udsving og usikkerheder som er forbundet
med at drive virksomhed, samt til at investere i DSB’s fortsatte udvikling.
Togdriftsanalysen bryder kontraktens ”Gennerelle forpligtigelser” op i hhv.
”Systemer og Kanaler” og ”Generelle forpligtigelser (historiske)”, hvor ”Systemer
og Kanaler” primært omfatter de aktiviteter som kontrakten henfører til i afsnit
4.7 Distributionssystemer og 4.8 Rejsekortet samt ”Generelle forpligtigelser
(historiske)” som omfatter de aktiviteter som kontrakten henfører til i afsnit 7.4
Trafikuafhængige aktiviteter.
Arbejdet med at opdele DSB’s aktiviteter har bidraget til at præcisere den
aktivitetsopdeling, som fremgår af trafikkontraktens tabel 8.2, hvilket betyder at
aktivitetsopdelingen i tabel 8.2 hhv. togdriftsanalysen ikke er sammenlignelig.
Væsentligst er aktiviteterne ”Trafikplanlægning og monitorering” (439 mio. kr.) og
”Trafikinformation” (64 mio. kr.) således henført til Togsystemet, eftersom det er
aktiviteter som i høj grad er med til at skabe den ønskede sammenhæng i den
danske togtrafik. Dette er en ændring i forhold til forudsætningen i den model der
ligger til grund for fordelingen af kontraktbetalingen i trafikkontraktens tabel 8.2.
Som det fremgår af fodnote 1 til tabel 8.2. så er den anførte fordeling af
kontraktbetalingen gældende på kontraktindgåelsestidspunktet, men kan justeres
som følge af ændringer i de underliggende aktivitetsområder, regnskabsprincipper
m.m.
Direktions-
sekretariatet
18. januar 2016
DSB
Telegade 2 B 2,1
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk