Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1590991_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Bilag til TRU 168
DSB modtager en samlet kontraktbetaling og ikke en separat betaling til S-tog,
hvilket afspejles i at DSB skal effektivisere og optimere den samlede togdrift. I
kontraktbetalingen er der forudsat et rimeligt risikoafstemt afkast som bl.a.
anvendes til at imødegå økonomiske udsving og usikkerheder som er forbundet
med at drive virksomhed, samt til at investere i DSB’s fortsatte udvikling.
Togdriftsanalysen bryder kontraktens ”Gennerelle forpligtigelser” op i hhv.
”Systemer og Kanaler” og ”Generelle forpligtigelser (historiske)”, hvor ”Systemer
og Kanaler” primært omfatter de aktiviteter som kontrakten henfører til i afsnit
4.7 Distributionssystemer og 4.8 Rejsekortet samt ”Generelle forpligtigelser
(historiske)” som omfatter de aktiviteter som kontrakten henfører til i afsnit 7.4
Trafikuafhængige aktiviteter.
Arbejdet med at opdele DSB’s aktiviteter har bidraget til at præcisere den
aktivitetsopdeling, som fremgår af trafikkontraktens tabel 8.2, hvilket betyder at
aktivitetsopdelingen i tabel 8.2 hhv. togdriftsanalysen ikke er sammenlignelig.
Væsentligst er aktiviteterne ”Trafikplanlægning og monitorering” (439 mio. kr.) og
”Trafikinformation” (64 mio. kr.) således henført til Togsystemet, eftersom det er
aktiviteter som i høj grad er med til at skabe den ønskede sammenhæng i den
danske togtrafik. Dette er en ændring i forhold til forudsætningen i den model der
ligger til grund for fordelingen af kontraktbetalingen i trafikkontraktens tabel 8.2.
Som det fremgår af fodnote 1 til tabel 8.2. så er den anførte fordeling af
kontraktbetalingen gældende på kontraktindgåelsestidspunktet, men kan justeres
som følge af ændringer i de underliggende aktivitetsområder, regnskabsprincipper
m.m.
Direktions-
sekretariatet
18. januar 2016
DSB
Telegade 2 B 2,1
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvornår ministeren vil reducere tilskuddet til DSB S-tog på over 300 mio. kr. om året, til transport- og bygningsministeren
1590991_0002.png
S-tog bro mellem togdriftsanalyse og trafikkontrakt 2015
mio. kr.
Resultat togdriftsanalysen før kontraktbetaling
Andel af togsystemsomkostninger til Trafikplanlægning
og monitorering
Andel af togsystemsomkostninger til Trafikinformation
Revideret resultat før kontraktbetaling
Fordeling af kontraktbetaling på aktivitetsområder i
trafikkontraktens tabel 8.2
Realiseret
3. kvartal
-46
-69
-44
-159
Prognose
2015
-62
-92
-59
-213
372
Eftersom prognosen for 2015 bygger på en lineær fremskrivning af resultatet for
3. kvartal, hvilket ikke tager højde for eventuelle periodiseringer, og
Kontraktbetaling i tabel 8.2. bygger på budgetforudsætningerne for 2015
udarbejdet i efteråret 2014, er der en vis usikkerhed i hvordan S-tog reelt kommer
ud i 2015.
Jf. årsregnskabet 2014 var forventningerne til 2015 et relativt beskedent resultat, i
forbindelse med 3. kvartals regnskabet forventer DSB at realisere et resultat på
600-700 mio. kr. i 2015. Der er således tale om en ikke uvæsentlig forbedring af
DSB’s samlede resultat i forhold til forventningerne for 2015.
Eftersom S-tog udgør en væsentlig andel af DSB’s samlede forretning er det
naturligt, at også denne del af virksomheden leverer et væsentlig bedre resultat
end forventet ved udarbejdelsen af tabel 8.2.
Det skal bemærkes, at DSB i efteråret 2015 har indgået en tillægskontrakt med
Transport- og Bygningsministeriet, som bl.a. indbefatter at den samlede
kontraktbetaling reduceres med 300 mio. fra 2016 og fremover.
I tillæg hertil tager DSB’s bestyrelse hvert år stilling til udbetaling af dividende til
DSB’s ejere, ligesom DSB’s mulighed for at oppebære overskud begrænses af
Claw Back-reglen.
Side 2/2