Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1590990_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. januar 2016
2015-7398
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr.168:
”Ministeren bedes oplyse, hvornår han vil reducere tilskuddet til DSB S-tog på
over 300 mio. kr. om året, jf. den netop indgåede DSB-kontrakt, når det af
DSB’s ”Analyse af DSB’s togdriftsøkonomi, baseret på regnskabet for 3. kvartal
2015” på side 17 fremgår at: ”Togkørsel med S-tog gav således pr. 3. kvartal
2015 et underskud på 46 mio. kr. […] og kan derfor køres med en beskeden
kontraktbetaling”. Ministeren bedes i forlængelse heraf vurdere, om den nuvæ-
rende kontraktbetaling på over 300 mio. kr. – hvilket er fem gange højere end
det nævnte beløb omregnet til årsbeløb – kan anses som en beskeden kontrakt-
betaling.”
Svar:
Nu har jeg som bekendt ikke deltaget i arbejdet med den nye DSB kontrakt,
som blev udarbejdet under min forgænger og indgået med støtte fra den davæ-
rende regering SF og Enhedslisten.
Den påpegede forskel vedrørende det økonomiske resultat for S-togstrafikken,
beror for det første på rent metodemæssige forskelle mellem DSB's egen præ-
sentation af sin togdriftsøkonomi, og den fordeling af kontraktbetalingen på
delområder, som er medtaget i kontrakten. DSB’s analyse af togdriftsøkonomi-
en omfatter således ikke trafikplanlægning og trafikinformation. Udgifterne
forbundet hermed er også omfattet af kontraktbetalingen til S-tog i kontrakten.
For det andet afspejler forskellen, at DSB i 2015 har forbedret sit økonomiske
resultat i forhold til de forventninger, der lå til grund for udarbejdelse af kon-
trakten i midten af 2014. Denne forbedring har allerede ført til en ekstraordi-
nær reduktion af kontraktbetalingen på 300 mio. kr. årligt fra 2016 og frem.
Jeg henviser til det vedlagte tekniske notat fra DSB for en nærmere redegørelse
af forskellen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvornår ministeren vil reducere tilskuddet til DSB S-tog på over 300 mio. kr. om året, til transport- og bygningsministeren
1590990_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt