Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1596485_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2016
2015-7398
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 167:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der ikke sker en samlet koordineret
udskiftning af signalsystemerne på S-togbanen og privatbanerne, så togene kan
bruge det samme signalsystem, når togene f.eks. skal krydse spor og derfor skal
bruge anden skinneinfrastruktur (f.eks. ved rangering).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Oprindeligt var det planlagt, at Lokaltogs A/S’ tog skulle udrustes med to for-
skellige sæt ombordudstyr, således at de kunne befærde såvel Hillerød Station
(S-banen) som strækningen Snekkersten – Helsingør (fjernbanen).
Under udbuddet af nyt signalsystem til S-banen blev det aftalt med Lokaltog
A/S, at Hillerød Station blev indrettet således, at privatbanens tog ikke blev
udstyret med ombordudstyr til brug på S-banen.
Lokaltog A/S blev dermed sparet for drifts- og vedligeholdelsesudgifter til det
ene system, banens medarbejdere skulle kun uddannes i ét nyt system, og be-
hovet for plads i toget til nyt udstyr blev formindsket. Samtidig ville Signalpro-
grammets udgifter til indretning af stationen blive mindre end udrustningen af
alle Lokalbanens tog. Denne besparelse er indregnet i S–baneprojektets endeli-
ge ankerbudget.
Der er således tale om en gevinst for begge parter.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt