Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1593232_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2016
2015-7398
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 166:
Ministeren bedes oplyse, om de tidligere problemer med installation af det nye
signalsystem på Hillerød station er løst, således at der kan ske rangeringer og
lignende på stationen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”I bestræbelserne på at overholde den oprindelige tidsplan for Early Deploy-
ment strækningen blev det i efteråret 2014 besluttet at udskyde færdiggørelsen
af grænsefladen til Lokaltog A/S’ linjeblokanlæg på Hillerød Station. Denne
opgave blev defineret som en særskilt udskudt leverance.
Når det nye signalsystem ibrugtages, vil der derfor være en reduceret funktio-
nalitet på Hillerød Station frem til primo 2017, idet et sporskifte fysisk skal
låses op, inden et af Lokaltog A/S’ tog kan køre på tværs af Hillerød Station, og
efterfølgende låses af igen. Dette forhold har været kendt længe og er accepteret
af Lokaltog A/S. Der vil være nogle faste daglige kørsler på tværs af Hillerød
Station, som planlægges i et samarbejde mellem Banedanmark (Trafikal Drift)
og Lokaltog A/S. Endvidere forefindes en procedure for, hvorledes ikkeplanlag-
te kørsler bestilles og afvikles.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt