MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2016
2015-7398
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 165:
Ministeren bedes redegøre for, om ikke Banedanmark burde have været orien-
teret om tilblivelsen af den nye EU-retsakt om fælles sikkerhedsmetode m.m.
(CSM-RA) og taget højde for dette i planlægningen af nødvendige godkendelser
til signalsystemet, så forsinkelsen på ét til halvandet år kunne have være und-
gået, eftersom det af notatet ”Status for Signalprogrammet” (TRU alm. del –
bilag 1) vel må opfattes sådan, at der i planlægningen ikke er taget højde for
den nye EU-retsakt, som ellers har været flere år undervejs.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark og Trafik- og Byggestyrelsen,
som oplyser, at:
”Den nye EU-forordning om fælles sikkerhedsmetode mv. (CSM-RA) blev ved-
taget i april 2009, og Banedanmark har været bekendt hermed.
Hovedkontrakterne med Signalprogrammets leverandører blev indgået for S-
banen i august 2011, for fjernbanens infrastruktur i januar 2012, og for ombor-
dudstyret til fjernbanetog i marts 2012.
EU-forordningen trådte i kraft i to tempi, for alle signifikante tekniske ændrin-
ger, som får indflydelse på køretøjer, og alle signifikante ændringer vedrørende
strukturelle delsystemer, trådte den i kraft 19. juli 2010, for andre ændringer
(organisation og drift) fra 1. juli 2012. De nye bekendtgørelser fra Trafik- og
Byggestyrelsen kom i november 2011 (Bekendtgørelse nr. 1031 om ibrugtag-
ningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen af 07.11.2011 og Be-
kendtgørelse nr. 1030 om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet af
07.11.2011).
Indførelsen af CSM-RA var og er en udfordring for jernbanesektoren. Den tråd-
te i kraft på et uheldigt tidspunkt i forhold til Signalprogrammets planlægning
og indgåelse af kontrakter. Processerne har ikke tidligere i Danmark været af-