Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1593224_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2016
2015-7398
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 162:
Ministeren bedes redegøre for, hvornår den endelige version af softwareløsnin-
gen til signalsystemet på fjernbanen forventes at foreligge fra Det Europæiske
Jernbaneagentur, og om tidsplanen og økonomien i signalprojektet tager højde
for dette, jf. notatet ”Status for Signalprogrammet” (TRU alm. del – bilag 1),
afsnittet om ”Modenhed” og den såkaldte version baseline 3.5.0.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Fjernbanens nye signalsystem er digitalt og derfor softwarebaseret. Som alle
andre digitale systemer styres softwarens modenhed af versioner med fejlret-
telser og efterfølgende opdateringer.
Da Signalprogrammet i 2012 indgik kontrakterne på fjernbanen, var planen at
starte drift på de første såkaldte Early Deployment-strækninger med den versi-
on (såkaldte baseline), der var gældende ved udgangen af kontrakternes de-
signfase. Dette svarer til baseline 3.3.0 for infrastruktur og baseline 3.4.0 for
ombordsudrustningen. Det var så hensigten senere at tilkøbe softwareopdate-
ringer for at nå den funktionalitet, som forudsat ville være i den endelige base-
lineversion. Den endelige baselineversion forudsættes i dag at være version
3.5.0.
Det Europæiske Jernbaneagentur fastlægger indholdet af de konkrete baselines
og har udgivet specifikationerne for baseline 3.5.0 i udgangen af 2015 med
henblik på medlemsstaternes godkendelse i februar 2016 og ikrafttrædelse me-
dio 2016. Erfaringsmæssigt vil dette betyde, at leverandørerne kan tilbyde pro-
dukter efter baseline 3.5.0 fra primo 2019.
Det Europæiske Jernbaneagentur har som nævnt i ”Status for Signalprogram-
met” valgt en anden løsning for den funktion, som hedder ”ETCS over GPRS”
end den, som er implementeret i Signalprogrammet. ”ETCS over GPRS” står
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvornår den endelige version af softwareløsningen til signalsystemet på fjernbanen forventes at foreligge fra Det Europæiske Jernbaneagentur, til transport- og bygningsministeren
1593224_0002.png
for ”European Train Control System over General Packet Radio Service” og
dækker over en metode til transmission af togkontroldata over radiosystemet
GSM-R. Denne transmission er nødvendig for at kunne befærde jernbaneknu-
depunkter med høj trafikintensitet som for eksempel Københavns Hovedbane-
gård. Signalprogrammet er efter aftale med Det Europæiske Jernbaneagentur
ved at udarbejde en løsning for at gøre den danske løsning kompatibel med den
fremtidige standard. Denne løsning forventes at kræve en interim løsning for
ETCS-systemerne, der skal indføres ultimo 2017 – primo 2018. De opdaterede
tidsplaner og økonomien tager højde for disse ændringer, idet der allerede var
forudsat en interim udgave af produkterne for at rette eventuelle børnesyg-
domme, som ville blive fundet under test og prøvedrift på de første stræknin-
ger.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt