Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1585397_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. januar 2016
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 3. december stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 157:
Hvad kan ministeren oplyse om den manglende kapacitet på færgerne på ruten
Rødby-Puttgarden overfarten i sommeren 2015, og herunder om konsekven-
serne for biltrafikken, samt om DSB's erfaringer med Scandlines i forhold til at
få overført de internationale tog på overfarten?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Vejdirektoratet har ikke detaljeret kendskab til kapaciteten på færgerne på
Rødby-Puttgarden i forhold til efterspørgslen. Men hastighedsmålinger på en
tællestation lige nord for færgehavnen har vist, at vejen en del dage i juli måned
i år har været mere belastet end normalt. Hastigheden har for eksempel været i
laveste hastighedsklasse (under 48 km/t) midt på dagen den 9., 13., 14., 20., 21.
og 30. juli, men i særdeleshed fredag den 9. og lørdag den 10. juli 2015.
I disse to dage har der været massiv kødannelse samt ventetider på op til 3 ti-
mer ved færgelejet til Rødby-Puttgarden-overfarten. Situationen opstod som
følge af en kombination af flere ting.
I netop denne weekend var hele landet generelt præget af meget store trafik-
mængder på vejnettet på grund af starten på industriferien. Der var blandt an-
det kø henover Fyn ved Odense, på Vestfyn, Køge Bugt Motorvejen, omkring
Horsens på E45, ved Kolding og på Sønderjyske Motorvej ned mod Haderslev.
Og motorvej E47 i sydgående retning var ingen undtagelse, da mange trafikan-
ter vælger denne rute på deres ferierejse ned igennem Europa.
Ferietrafikken faldt sammen med, at én af Scandlines fire færger var til repara-
tion på grund af tekniske problemer. Færgen var ikke blevet klar til sejlads fre-
dag morgen, og kapaciteten på færgeoverfarten var således 25 % mindre fra
dette tidspunkt og frem til lørdag middag, hvor den kunne tages i brug igen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om den manglende kapacitet på færgeoverfarten Rødby-Puttgarden i sommeren 2015, til transport- og bygningsministeren
1585397_0002.png
Bilkøerne og de ekstra lange ventetider medførte en del trafikkaos på det tilstø-
dende vejnet. For at undgå forsinkelser valgte nogle bilister at vende om og
køre modsat kørselsretningen på motorvejen til den foregående frakørsel med
henblik på at ændre rute og foretage deres rejse over Storebæltsbroen i stedet
for.
Selvom der på Rødby-Puttgarden blev sejlet med fuld kapacitet resten af lørda-
gen havde trafiksituationen dog først normaliseret sig igen lørdag aften.”
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Scandlines har i sommeren 2015 sejlet med aflysninger og en reduceret sejl-
plan med færre afgange pr. time.
Selv om DSB og DB har været i løbende dialog med Scandlines med henblik på
at minimere generne, har ovenstående haft den konsekvens, at færgetiderne
ikke i alle tilfælde passede til de planlagte køreplaner for togene i Tyskland og
Danmark, hvilket har betydet en stigning i antallet af forsinkede tog.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt