MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2015
2015-7206
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 27. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 150:
Hvad agter ministeren at gøre for at mindske antallet af trafikuheld, der kan
være forårsaget af slukkede baglygter, som følge af reglerne der påbyder, at kun
kørelyset foran tændes samtidig med bilen? Jf. bl.a. artiklen ”Slukkede baglyg-
ter er hamrende farligt” på Newsbreak.dk den 23. november 2015 (link:
http://newsbreak.dk/slukkede-baglygter-hamrende-farligt/).
Svar:
I 2008 blev det vedtaget i EU, at alle nye personbiler og varebiler med virkning
fra den 7. januar 2011 skulle udstyres med særlige kørelyslygter.
Samtidig var der i det internationale ECE-regulativ nr. 48-04 forbud mod, at
andre lygter, herunder baglygterne, er tændt på køretøjet, når det særlige køre-
lys er tændt. Dette bevirkede, at nye biler, som er EU-typegodkendt efter den 7.
februar 2011 ikke automatisk tænder for baglygterne, når det særlige kørelys er
tændt.
Indførelsen af det særlige kørelys har ramt danske bilister særligt, idet de ikke
tidligere har været vant til selv at skulle huske at tænde lyset ved lygtetæn-
dingstid og ved nedsat sigtbarhed.
Både internationalt og i EU er denne problemstilling blevet anerkendt, og ECE-
regulativ 48-04 er derfor blevet revideret således, at baglygterne godt må være
tændt, når de særlige kørelyslygter er tændt. I dag kan de fleste nyere biler pro-
grammeres til, at bilen automatisk tænder baglygterne, når de særlige kørelys-
lygter tænder.
Det er samtidig i EU blevet besluttet, at nye person- og varebiler EU-
typegodkendt efter den 30. juli 2016 automatisk skal have nærlyset og baglyg-
terne tændt i mørke eller usigtbart vejr.