MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. januar 2016
2015-7121
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 147:
Kan ministeren bekræfte, at ME-lokomotiverne på Nordvestbanen kun kan
trække 5 dobbeltdækkervogne hvilket gør, at der mangler siddepladser i mor-
genmyldretiden på strækningen Holbæk mod København H. og i eftermid-
dagsmyldretiden på strækningen København H. mod Holbæk
.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB kører hovedsagligt med maksimalt fem dobbeltdækkervogne på Nord-
vestbanen. DSB har mulighed for at indsætte seks dobbeltdækkervogne på af-
gangene med hurtigtoget til/fra Kalundborg (Tog med nr. 15xx). Der indsættes
kun seks vogne på en afgang med Kalundborg hurtigtoget, hvis efterspørgslen
taler herfor, idet køreplanen i dette system er tilrettelagt til kørsel med seks
vogne. Øvrige systemer på Nordvestbanen er tilrettelagt til kun at kunne køre
med max fem vogne. Hvis det på sådanne afgange mod forventning viser sig
nødvendigt at indsætte seks vogne for at imødekomme efterspørgslen, vil det
kræve at køreplanen justeres med forlænget rejsetid til følge. En ændring vil i
så fald blive varslet på rejseplanen.dk og om muligt lægges i forbindelse med et
ordinært køreplansskift. Idet kapaciteten i nogle tidsrum er fuldt udnyttet mel-
lem København og Høje Taastrup, vil en ændring af køretiden på Nordvestba-
nen også kunne forårsage ændringer på andre linjer, idet det her ikke er muligt
at overhale.
DSB vurderer, at der med 2016-køreplanen normalt kan tilbydes siddepladser
til alle på Nordvestbanen. Idet der er lidt variation i antallet af rejsende fra dag
til dag, vil der nogle dage være enkelte afgange i myldretiderne, hvor den plan-
lagte togstørrelse vil give anledning til nogle stående kunder. Idet køreplanen
på Nordvestbanen netop er blevet justeret i forbindelse med indførelsen af
2016-køreplanen er det endnu for tidligt endeligt at konkludere, om der er den
rigtige togstørrelse på alle afgange, eller om kapaciteten skal tilpasses på nogle
afgange.”