MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. januar 2016
2015-7121
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 146:
Mener ministeren at IC4 er velegnet som regionaltog på Nordvestbanen, når
Proserapporten konkluderer, at IC4 bør indsættes som fjerntog, og at IC4 i
forhold til regionaltog har dårligere acceleration og smallere døre, hvilket gør
toget egnet til fjerntrafik, men ikke regionaltrafik med mange stop på stationer
med ud- og indstigning og behov for hurtig acceleration?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB er fuldt ud bevidst om, at IC4 er mest velegnet til fjerntogstrafik. Imidler-
tid er de tekniske forudsætninger for indsættelse af IC4-togene i fjerntogstra-
fikken endnu ikke på plads til at udnytte togsættene fuld ud. Dette gælder bl.a.
forudsætningen om driftskobling. DSB har fået tilladelse af Trafikstyrelsen til
at køre med tre sammenkoblede IC4-tog, men indtil videre køres der med to
sammenkoblede tog. DSB kører i øjeblikket testkørsler med tre sammenkoble-
de IC4-tog med henblik på snarest muligt at køre med tre sammenkoblede IC4-
tog.
DSB fastholder derfor indtil videre IC3- og IR4-togene som den bærende litra i
fjerntogstrafikken, mens IC4 primært anvendes i regionaltogstrafikken. IC4
kan overholde samme køreplan som ME og dobbeltdækkervognene, hvorfor
indsættelse af IC4 på Nordvestbanen ikke indebærer rejsetidsforlængelse, selv-
om IC4 ikke er mest velegnet til regionaltogsbetjening. Det skal bemærkes, at
IC4 både bidrager til at øge kapaciteten og komforten på Nordvestbanen.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt