Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1582761_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
TRU 142
Transport- og Bygningsministeriet har i en mail af 24. november 2015 anmodet
om et notat vedr. TRU 142. DSB fremsendte et notat den 14. december 2015. På
baggrund af bemærkninger fra Transport- og Bygningsministeriet fremsendes
hermed et opdateret notat.
TRU 142
Ministeren bedes oversende en udførlig oversigt, der viser ændringerne i
DSB’s køreplan for 2016 i forhold til køreplanen for 2015 på baggrund af
DSB’s standsnings- og trafikplan.
DSB’s bemærkninger
Nedenfor er en række større ændringer fra 2015-køreplanen (K15) til 2016-
køreplanen (K16) beskrevet.
K15 og K16 er meget forskellige i sin grundstruktur. Det skyldes to forhold: For
det første er K16 den første køreplan efter, at den nye trafikkontrakt er
underskrevet. For det andet er K16 planlagt uden direkte afsæt i en eksisterende
køreplan. Formålet er at tilbyde de rejsende en mere enkel køreplan, hvor togene
kører efter faste minuttal og efter et ensartet standsningsmønster hele dagen.
Tetraplan har med udgangspunkt i K14 analyseret virkningerne af K16 for DSB.
Beregningerne viser, at passagererne på årsbasis sparer ca. 800.000 timers
rejsetid, hvilket forventes at tiltrække ca. en halv million flere passagerer i DSB’s
tog. Rejsetidsbesparelserne svarer til en samfundsøkonomisk gevinst på ca. 97
mio. kr. årligt.
Østjylland får kvartersdrift i myldretiderne
I DSB’s nye køreplan, gældende fra den 13. december 2015, kører DSB
kvartersdrift mellem Fredericia og Aarhus H i myldretiderne. I K15 kørte der tre
tog i timen, men de to tog lå så tæt op af hinanden, at kunderne oplevede det
som om, at de havde halvtimesdrift.
Uden for myldretiderne kører der nøjagtig som i K15 tre tog i timen, men med
større spredning end i K15. Det betyder, at kunderne i eksempelvis Horsens midt
på strækningen får tog i minuttal 15, 30 og 45 nordpå; og 14, 29 og 44 sydpå. I
myldretiderne får de et tog mere i minuttal 00 henholdsvis 59, som betyder, at
kunderne har kvartersdrift i begge retninger.
Direktions-
sekretariatet
16. december 2015
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Mobil 24689048
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at oversende en udførlig oversigt, der viser ændringerne i DSB’s køreplan for 2016 i forhold til køreplanen for 2015 på baggrund af DSB’s standsnings- og trafikplan, til transport- og bygningsministeren
1582761_0002.png
DSB’s Regionaltog hver time (hver halve time i myldretiderne) mellem Fredericia
og Aarhus vil standse i Viby Jylland. Dermed tilbyder DSB markant flere tog til det
store erhvervsområde syd for Aarhus.
Lyntog fra Sønderborg
DSB skærer en halv time af rejsetiden mellem Sønderborg og København H ved at
erstatte strækningens InterCity-tog med InterCityLyn-tog. Ændringerne trådte i
kraft i forbindelse med køreplansskiftet den 13. december 2015 og medfører en
rejsetidsbesparelse på 18-32 minutter.
Sønderborgenserne får samtidig direkte tog til CPH Lufthavn, som er InterCityLyn-
togenes endestation. Det er en forbedring i forhold til i K15, hvor InterCity-togene
ikke kørte længere end til Østerport.
20 minutter hurtigere fra Esbjerg til København med skift i Odense
I DSB’s nye køreplan kan kunderne, der rejser mellem Esbjerg og København H
spare mere end 20 minutters rejsetid.
Kunderne, der rejser mellem Esbjerg og København H, kan spare 21-23 minutters
rejsetid ved at skifte tog i Odense.
I Odense indhenter lyntoget InterCity-toget. Togene holder på hver sin side af
perronen. Kunderne har fem minutter til at skifte fra det ene tog til det andet. De
kunder, der er villige til at foretage et enkelt skift, opnår en uafbrudt rejse uden
forstyrrelser mellem Odense og Høje Taastrup.
Nye forbindelser nord-syd i Jylland
I K15 kørte InterCity-togene mellem Flensborg og København H hver anden time.
Fra køreplansskiftet den 13. december 2015 kører togene i stedet mellem
Flensborg og Aarhus H/Aalborg hver anden time.
Det har været et stort ønske fra borgmestrene i Flensborg og Aarhus at få en
direkte togforbindelse med en højere frekvens end i K15, hvor der kun har været
en direkte forbindelse to gange dagligt. Men en direkte togforbindelse hver 2.
time mellem Syd- og Sønderjylland og Nord- og Østjylland undgår de rejsende at
skifte tog i Middelfart, og får herved op til 45 minutters kortere rejsetid. Toget
videreføres til/fra Hamborg to til tre gange dagligt mod hidtil to gange (i
sommerperioden køres der i K16 tre direkte afgange). På de øvrige afgange
tilbydes god korrespondance med DB Regio i Flensborg, hvorfor der reelt er en
hurtig forbindelse mellem Aalborg og Hamborg hver anden time hele dagen.
De kunder, der rejser mellem Flensborg og København H, opnår en
rejsetidsgevinst på 24-40 minutter. Som tidligere nævnt er der i den nye køreplan
ikke længere direkte InterCity-tog hver 2. time mellem Flensborg og København
H/Østerport. I stedet kører InterCity-togene mellem Flensborg og Aalborg. De
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at oversende en udførlig oversigt, der viser ændringerne i DSB’s køreplan for 2016 i forhold til køreplanen for 2015 på baggrund af DSB’s standsnings- og trafikplan, til transport- og bygningsministeren
1582761_0003.png
kunder, der ønsker at rejse mellem Flensborg og København H, skal skifte tog i
Fredericia, hvor de opnår forbindelse til InterCityLyn-tog mellem Aalborg og
København H/CPH Lufthavn.
Middelfart, Odense, Langeskov og Nyborg Østfyn får PendlerLyn-tog
I den nye 2016-køreplan introduceres det nye PendlerLyn-tog, der kører mellem
Odense og København H i myldretiderne. Køreplanen byder på i alt fem nye
PendlerLyn-tog dagligt mandag til fredag.
PendlerLyn-togene kører fra Odense kl. 6.09 og 7.09, Langeskov kl. 6.17 og 7.17
og Nyborg kl. 6.26 og 7.26. I den modsatte retning kører PendlerLyn-toget fra
København H kl. 15.25, 16.25 og 17.25.
Rejsetiden mellem Odense og København H er cirka halvanden time, og
PendlerLyn-togene standser undervejs i Slagelse og Høje Taastrup.
Mellem Odense og Nyborg køres et regionaltog med stop i Langeskov. Toget
fortsætter til og fra Ringe på Svendborgbanen og forbinder eksempelvis Nyborg
og Odense Sygehus med direkte tog.
Regionaltog på Sjælland
DSB indsætter et regionaltog mellem København H og Slagelse en gang i timen.
Toget har i 2015-køreplanen kørt mellem København og Ringsted, men forlænges
i 2016 til og fra Slagelse. Det betyder, at kunderne fra Hedehusene, Trekroner,
Viby Sjælland og Borup, som noget nyt, får direkte tog til Sorø og Slagelse.
Samtidig aflastes en hidtidig kapacitetsudfordring mellem Ringsted og Slagelse.
Fra køreplansskiftet ændrer DSB standsningsmønstret i Valby området.
Den nye køreplan for 2016 indeholder en omlægning af de såkaldte Ringsted-tog,
som kører mellem Ringsted – København/København – Ringsted, således at de
køres via Ny Ellebjerg station i stedet for Valby st. Begge stationer ligger i Valby.
DSB øger antallet af daglige afgange med regionaltog fra Ny Ellebjerg fra syv til
77. Med den forbedrede betjening kommer Ny Ellebjerg til at udgøre et vigtigt
trafikknudepunkt mellem regionaltog, S-tog og busser. Ændringen kan komme
nye kunder til gode. Eksempelvis opnås der på Ny Ellebjerg bedre forbindelser
uden om byen med Ringbanen til eksempelvis Nørrebro; eller med Køge Bugt-
banen ind til Sydhavn eller Sjælør.
InterCity-togene til Fyn og Jylland standser i K16 i Valby hver halve time. I 2015-
køreplanen standsede InterCity-togene kun i Valby én gang i timen.
Valbygenserne får desuden direkte InterCity-tog mellem Valby og CPH Lufthavn
en gang i timen.
I forbindelse med tilrettelæggelsen af køreplanen, fokuseres der på, hvorledes
DSB kan tilgodese flest mulige kunder. Dette gør sig bl.a. gældende i forbindelse
med betjeningen af Valby. I myldretiden, i retning mod Valby og København om
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at oversende en udførlig oversigt, der viser ændringerne i DSB’s køreplan for 2016 i forhold til køreplanen for 2015 på baggrund af DSB’s standsnings- og trafikplan, til transport- og bygningsministeren
1582761_0004.png
morgenen og ud af København og Valby om eftermiddagen, er der færre
standsninger på Valby st. i den nye køreplan. Det medfører kortere rejsetid
længere ude fra Sjælland til Københavns centrum og en mere systematisk
køreplan. Det skal bemærkes, at DSB overholder kravene i kontrakten i forhold til
betjeningen af Valby st.
Fra køreplansskiftet standser hurtigtogene, der kører en gang i timen mellem
København H og Næstved/Nykøbing F, også i Roskilde. Det resulterer i flere
afgange, kortere rejsetider og skaber bedre togforbindelser mellem landsdelene.
Roskilde går fra et til to regionaltog i timen til Sydsjælland og Lolland-Falster, og
får samtidig direkte forbindelser til/fra Hamborg. Og rejsetiderne fra Roskilde til
Næstved, Vordingborg og Nykøbing F kommer til at være 8, 13 og 16 minutter
kortere end i dag. EuroCity-togene mellem København H og Hamborg standser i
Roskilde op til syv gange dagligt i hver retning.
DSB vil med virkning fra 2016-køreplanen indføre en nattogsafgang klokken 03:33
lørdag og søndag fra Holbæk med ankomst til København H klokken 04:30.
Endvidere vil DSB indføre en nattogsafgang klokken 02:28 fra København med
ankomst til Holbæk klokken 03.25 lørdag og søndag. Indførelsen af nattog på
Nordvestbanen er udtryk for, at DSB ønsker at give stationerne på strækningen
Roskilde-Holbæk samme natbetjening som Viby/Borup/Ringsted, idet disse ligger i
cirka samme afstand fra København og har tilsvarende størrelser.
Nattogsbetjeningen imødekommer samtidig et ønske fra pendlerrepræsentanter
fra Hvalsø/Lejre, der gentagne gange har fremsat ønske herom.
Færre tog og færre standsninger
Der er stationer, der får færre afgange i den nye køreplan. DSB har fjernet enkelte
afgange i de tidlige morgentimer. Tog tidligt om morgenen har færre passagerer,
og den nye trafikkontrakt giver råderum for at DSB kan køre færre tog i
weekenderne. En mere systematisk køreplan betyder også, at nogle tog i
morgenmyldretiden har færre stop. Det følger dermed standsningsmønstret for de
øvrige timer på dagen. Det betyder, at enkelte stationer vil opleve, at toget nu
kører igennem uden at standse. Det er blandt andet gældende for Borup, Viby og
Hedehusene st.
I K15 havde Hedehusene et ekstra tog i timen i myldretiderne i aktuel retning
morgen og eftermiddag. Det ophørte ved overgangen til den nye køreplan den 13.
december 2015. I den modsatte retning ophører regionaltogene, der kører fra
København H kl. 15.37, 16.37 og 17.37 med at standse i Hedehusene i K16.
Det ekstra tog, som kunderne har i aktuel retning i myldretiderne i K15, kører blot
syv-ni minutter før et af de faste tog hver halve time. Der er dermed ikke tale om,
at de i myldretiderne går fra 20 minutters-drift til halvtimesdrift.
I K15 standser et enkelt hurtigtog mellem Slagelse og København H i Borup og
Viby Sjælland om morgenen. I den modsatte retning – fra København H til
Slagelse - standser der ligeledes et enkelt hurtigtog om eftermiddagen.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at oversende en udførlig oversigt, der viser ændringerne i DSB’s køreplan for 2016 i forhold til køreplanen for 2015 på baggrund af DSB’s standsnings- og trafikplan, til transport- og bygningsministeren
1582761_0005.png
Sammenlignet med disse to tog kommer rejsetiden i K16- køreplanen til at være
tre-seks minutter længere.
I K16-køreplanen mister kunderne en direkte forbindelse fra Borup, Viby Sjælland
og Hedehusene til Valby. Kunderne skal i stedet stå af på Ny Ellebjerg eller skifte i
Høje Taastrup for at komme til Valby st.
Hvalsø og Tølløse har uændret et tog hver halve time i dagtimerne (Hvalsø
betjenes derudover af et ”hurtig tog” i aktuel retning i myldretiderne morgen og
eftermiddag).
DSB ophører med at køre direkte til Berlin i K16. Passagererne til Berlin skal skifte
tog i Hamburg, men får ikke forlænget rejsetiden som konsekvens heraf.
Ændringen kommer bl.a. fordi DB ikke har ønsket at opretholde kørsel med
dieseltog (BR605) mellem Hamborg og Berlin.
Side 5/5