Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1582798_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. december 2015
2015-7040
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 20. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål nr. 136:
Ministeren bedes kommentere og gerne anvise en løsning på den forringede
togbetjening af Valby st. i DSB’s køreplan for 2016, jf. også samråd den 17. no-
vember 2015.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst følgende:
”Den nye køreplan for 2016 indeholder en omlægning af de såkaldte Ringsted-
tog, som kører mellem Ringsted – København/København – Ringsted, således
at de køres via Ny Ellebjerg st. i stedet for Valby st. Begge stationer ligger i Val-
by.
Ringsted-togene stopper på Ny Ellebjerg st. hver halve time indtil ca. klokken
19:00 på hverdage. Der er timedrift tidlig morgen og aften. DSB ønsker med
det nye tiltag at opdyrke den sydlige del af Valby og Sydhavnsområdet med
bedre regionalbetjening. Samtidig er der gode korrespondancemuligheder til S-
togs nettet via Ringbanen og Køge Bugtbanen på Ny Ellebjerg st. Med den nye
køreplan opstår der nye attraktive forbindelser i Valbys lokalområde fra ek-
sempelvis Ålholm st. og Vigerslev Allé st. til uddannelse på RUC ved Trekroner
st.
Af tabel 1 og 2 fremgår antal planlagte standsninger i Valby ifølge køreplanen
for 2015 og 2016.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om ministerens kommentar til den forringede togbetjening af Valby st. i DSB’s køreplan for 2016, til transport- og bygningsministeren
1582798_0002.png
Tabel 1:
Side 2/4
Retning mod Køben-
havn:
Valby
2015
2016
120
97
120
97
120
97
120
97
121
97
94
77
91
77
Ny Ellebjerg
2015
2016
3
37
3
37
3
37
3
37
3
37
0
38
0
38
Valby området i alt
2015
2016
+/-
123
134
11
123
134
11
123
134
11
123
134
11
124
134
10
94
115
21
91
115
24
801
900
99
Man
Tir
Ons
Tor
Fre
Lør
Søn
Total
Tabel 2:
Retning fra København:
Valby
2015
2016
110
97
110
97
110
97
110
97
111
97
98
77
96
77
Ny Ellebjerg
2015
2016
4
39
4
39
4
39
4
39
4
39
0
39
0
39
Valby området i alt
2015
2016
+/-
114
136
22
114
136
22
114
136
22
114
136
22
115
136
21
98
116
18
96
116
20
765
912
147
Man
Tir
Ons
Tor
Fre
Lør
Søn
Total
Der afgår to Intercitytog i timen til og fra København. I forbindelse med den
nye køreplan for 2016 vil begge InterCitytog standse på Valby st. Det betyder,
at Valby st. får ét InterCity-stop mere hver time og dermed fast halvtimes In-
terCitytog til eksempelvis Roskilde og Slagelse.
I forbindelse med tilrettelæggelsen af køreplanen, fokuseres der på, hvorledes
DSB kan tilgodese flest mulige kunder. Dette gør sig bl.a. gældende i forbindel-
se med betjeningen af Valby. I myldretiden, i retning mod Valby og København
om morgenen og ud af København og Valby om eftermiddagen, er der færre
standsninger i Valby i den nye køreplan. Det medfører kortere rejsetid længere
ude fra Sjælland til Københavns centrum og en mere systematisk køreplan.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om ministerens kommentar til den forringede togbetjening af Valby st. i DSB’s køreplan for 2016, til transport- og bygningsministeren
1582798_0003.png
I Trafik- og Byggestyrelsens OD-matrix er det opgjort, at 11 % af passagererne
til/fra Hedehusene, rejser til/fra Valby, hvilket svarer til ca. 200 passagerer på
en almindelig hverdag og ca. 61.000 passagerer på årsbasis.
Det er DSB’s vurdering, at en del af de rejsende, der benytter toget til Valby st.
på nuværende tidspunkt, vil få fordel af at toget fremover standser på Ny Elle-
bjerg st. En analyse af Trafik- og Byggestyrelsens OD-matrix viser, at ca. 500
passagerer på en almindelig hverdag og ca. 154.000 passagerer på årsbasis vil
have glæde af at skifte til/fra Ringbanen eller Køge Bugtbanen på Ny Ellebjerg.
Dette tal dækker rejsende til/fra stationer mellem Hedehusene og Ringsted
(begge inkl.), da det er disse stationer, som betjenes af de tog, der omlægges via
Ny Ellebjerg. Det skal imidlertid understreges, at rejsetallet baserer sig på de
nuværende rejsemønstre og kun rejser med tog. Således er de rejser, der i dag
foregår med bus på en del af strækningen, f.eks. fra Nørreport til Nørrebro eller
fra Høje Taastrup til Ishøj, ikke en del af de 500 passagerer, ligesom nye rej-
sende ikke er inkluderet.
Det er således DSB’s forventning, at det faktiske antal rejsende via Ny Ellebjerg
vil blive betydeligt større, hvilket underbygges af den beregning, Tetraplan har
gennemført af K16 i Landstrafikmodellen. Da beregningerne er gennemført i en
foreløbig version af modellen, kan DSB ikke videregive beregningsresultaterne
uden forudgående tilladelse fra DTU Transport.
Det er DSB’s opfattelse, at den nye køreplan samlet set kan ses som en forbed-
ring for Valby-området, med nye rejsemuligheder og flere InterCity-stop.”
Af DSB’s bidrag fremgår det, at der samlet set vil være flere standsninger i kø-
replanen for 2016 på de to regionaltogstationer, der findes i Valby-området
(Valby station og Ny Ellebjerg station), end der var i køreplanen for 2015.
Afslutningsvis bemærker jeg, at de partier, der indgik kontrakten med DSB, det
vil sige den tidligere regering (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre)
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, ikke valgte at skrive ind i DSB-
kontrakten, at DSB ikke må køre tog til/fra København via Ny Ellebjerg, eller at
alle tog til/fra København skal køre via Valby. Så længe at antallet af stands-
ninger på Valby station ikke er lavere end det antal, der kræves i DSB-
kontrakten – hvilket ikke er tilfældet – har DSB således inden for rammerne af
DSB-kontrakten ret til at omlægge sin køreplan og i stedet for via Valby køre
via Ny Ellebjerg.
Side 3/4
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om ministerens kommentar til den forringede togbetjening af Valby st. i DSB’s køreplan for 2016, til transport- og bygningsministeren
1582798_0004.png
Side 4/4