MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2016
2015-7021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 133:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Region Sjællands foretræde for
udvalget den 19. november 2015 om den fremtidige økonomiske situation for
den regionale kollektive trafik i Region Sjælland, jf. TRU alm. del – bilag 76.
Svar:
De statslige tilskud regionerne modtager med udgangspunkt i deres opgave
med at drive privatbanerne består af investeringstilskud og af bloktilskud. Både
bloktilskud og investeringstilskud er generelle tilskud, som kan anvendes til at
dække såvel drifts- som anlægsudgifter.
I tabel 1 i det vedlagte materiale har Danske Regioner sammenlignet, hvor me-
get regionerne har investeret i privatbanerne i perioden 2001 til 2014 og sam-
menlignet det med, hvor meget de ville have kunnet finansiere af disse investe-
ringer, hvis regionerne alene kunne bruge det statslige investeringstilskud til
formålet. Tabellen viser at regionernes samlede investeringer i privatbanerne
ikke har kunnet finansieres at det statslige investeringstilskud.
Den beregning Danske Regioner har foretaget er formentlig ikke forkert, men
er ikke dækkende, når det gælder om at vurdere regionernes muligheder for at
varetage opgaven med at drive og vedligeholde privatbanerne.
Set fra et finansieringssynspunkt er det relevant at sammenligne det samlede
statslige tilskud regionerne får tildelt med udgangspunkt i privatbaneopgaven
med regionernes nettoudgifter ved at drive privatbanerne.
De samlede statslige tilskud (bloktilskud plus investeringstilskud) til regioner-
ne med udgangspunkt i privatbaneopgaven har siden 2007 mere end dækket
regionernes nettoudgifter (inkl. investeringsudgifter) til privatbanerne.
Dette fremgår af nedenstående tabel 1, som dækker perioden 2010-2014: