Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1588719_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2016
2015-7021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 133:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Region Sjællands foretræde for
udvalget den 19. november 2015 om den fremtidige økonomiske situation for
den regionale kollektive trafik i Region Sjælland, jf. TRU alm. del – bilag 76.
Svar:
De statslige tilskud regionerne modtager med udgangspunkt i deres opgave
med at drive privatbanerne består af investeringstilskud og af bloktilskud. Både
bloktilskud og investeringstilskud er generelle tilskud, som kan anvendes til at
dække såvel drifts- som anlægsudgifter.
I tabel 1 i det vedlagte materiale har Danske Regioner sammenlignet, hvor me-
get regionerne har investeret i privatbanerne i perioden 2001 til 2014 og sam-
menlignet det med, hvor meget de ville have kunnet finansiere af disse investe-
ringer, hvis regionerne alene kunne bruge det statslige investeringstilskud til
formålet. Tabellen viser at regionernes samlede investeringer i privatbanerne
ikke har kunnet finansieres at det statslige investeringstilskud.
Den beregning Danske Regioner har foretaget er formentlig ikke forkert, men
er ikke dækkende, når det gælder om at vurdere regionernes muligheder for at
varetage opgaven med at drive og vedligeholde privatbanerne.
Set fra et finansieringssynspunkt er det relevant at sammenligne det samlede
statslige tilskud regionerne får tildelt med udgangspunkt i privatbaneopgaven
med regionernes nettoudgifter ved at drive privatbanerne.
De samlede statslige tilskud (bloktilskud plus investeringstilskud) til regioner-
ne med udgangspunkt i privatbaneopgaven har siden 2007 mere end dækket
regionernes nettoudgifter (inkl. investeringsudgifter) til privatbanerne.
Dette fremgår af nedenstående tabel 1, som dækker perioden 2010-2014:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om kommentar til materiale fra Regions Sjællands foretræde for udvalget d. 19/11-15, til transport- og bygningsministeren
1588719_0002.png
Tabel 1: Regionernes udgift til privatbaner og statsligt finansieringsbidrag
Mio. kr. årets pl
Statsligt bloktilskud og
investeringstilskud
Regionernes nettoudgifter
til privatbaner
Difference
2010
555,6
427,3
128,3
2011
580,0
448,9
131,1
2012
593,7
463,0
130,7
2013
597,2
422,6
174,6
2014
I alt
Side 2/2
595,9 2.922,4
426,0 2.187,8
169,9
734,6
Note: Tallene for regionernes nettoudgifter afviger marginalt fra tabel 2 i ”Fakta om privatbanernes
økonomi”, idet tallene i sidstnævnte tabel medregner mindre kommunale investeringstilskud
Kilde: Social- og Indenrigsministeriet og Trafik- og Byggestyrelsens privatbanestatistik
Regionerne har som bekendt valgt at bruge de overskydende statslige tilskud til
andre formål på det regionale udviklingsområde, hvilket er helt i overens-
stemmelse med reglerne.
For så vidt angår de øvrige emner, der indgår i materialet fra Danske Regioner
vil jeg henvise til notatet om privatbanernes økonomi (”Fakta om privatbaner-
nes økonomi”), som jeg fremsendte til udvalget den 9. december 2015 og min
besvarelse af spørgsmål nr. 177.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt