Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1582043_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 (L 31), som hermed besvares.
Spørgsmål nr.2:
2. december 2015
J.nr. 20150085817
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. november 2015 fra Rejsear-
bejdere.dk, jf. L 31 – bilag 5.”
Endeligt svar:
Rejsearbejdere.dk har kommenteret på lovforslagets oplæg til strafferamme og me-
ner, at ’strafferammen er langt i underkanten af, hvad der burde gives ved overtræ-
delse af Arbejdsmiljøloven’.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der med lovforslaget er lagt op til at hæve bø-
deniveauerne for skærpende og særligt skærpende omstændigheder, ligesom områ-
det for særligt skærpende omstændigheder udvides til også at omfatte sager, hvor
flere personer er kommet til skade eller er døde ved arbejdsulykken samt gentagel-
sestilfælde. Endvidere indebærer lovforslaget, at differentiering af bøden efter virk-
somhedens størrelse – dvs. antal ansatte – fremover også vil omfatte forhøjelse af
bøder som følge af skærpende eller særligt skærpende omstændigheder.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil bødeniveauet for arbejdsmiljøovertrædelser
være blevet forhøjet tre gange inden for de seneste ti år. Bødeniveauet afspejler så-
ledes, at der samfundsmæssigt ses med stor alvor på overtrædelser af arbejdsmiljø-
lovgivningen.
Arbejdsmiljøloven indeholder mulighed for at idømme fængselsstraf for overtræ-
delse af lovgivningen. Denne mulighed har dog aldrig været anvendt. Dette skyldes
blandt andet, at straf for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen retter sig mod
virksomheden (den juridiske person) og ikke individer (den fysiske person). Hvis
Arbejdstilsynet skulle stå med en sag, hvor frihedsstraf kan overvejes, ville Ar-
bejdstilsynet sende sagen til politiet med henblik på, at politiet træffer beslutning
om, at sagen skulle rejses med påstand om frihedsstraf. Dette vil dog forudsætte en
klar politisk tilkendegivelse fra Folketinget om, at man ønsker at bruge hjemlen til
fængselsstraf, og en sådan foreligger ikke.
Rejsearbejdere.dk henviser i sin henvendelse til en specifik sag vedrørende et stil-
lads på en byggeplads i Haderslev. Denne sag relaterer sig ikke til ændringerne i
lovforslaget. Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet svare på den konkrete kritik vedrø-
rende tilsynet med byggepladsen. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om at kommentere henvendelsen af 9/11-15 fra Rejsearbejdere.dk om manglende inddækning af en byggeplads i Haderslev, til beskæftigelsesministeren
”Arbejdstilsynet har besøgt byggepladsen fire gange imellem den 29. oktober og
den 18. november 2015 for at føre tilsyn med, om arbejdet på byggepladsen blev
udført sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt med baggrund i arbejdsmiljø-
lovgivningen. Ved det første besøg den 29. oktober konstaterede Arbejdstilsynet
ingen overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen. Dette bliver i brevet fra rejsear-
bejdere.dk beskrevet som om, at Arbejdstilsynet har godkendt stilladset. Det be-
mærkes i den henseende, at Arbejdstilsynet ikke godkender opstillede stilladser.
Det er arbejdsgiverens ansvar efter arbejdsmiljølovgivningen at sikre, at stilladset
kan anvendes forsvarligt i forhold til det arbejde, der skal udføres fra stilladset. Det
gælder også, at der skal være sikret forsvarligt mod, at affald eller materialer kan
falde ned fra stilladset og ramme arbejdsgiverens ansatte.
Arbejdstilsynet har i forbindelse med de to efterfølgende besøg konstateret i alt fire
forskellige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, der resulterede i strakspåbud
med fokus på at beskytte ansatte. Ved det seneste besøg er der ikke konstateret
yderligere overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
For så vidt angår fordelingen af myndighedsansvar gælder det, at arbejdsmiljølov-
givningen regulerer sikkerhed og sundhed ved udførelsen af arbejde. Derimod er
reguleringen af privatpersoners sikkerhed og sundhed, fx ved deres færdsel i nær-
heden af stilladser, ikke omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, og myndighedsudø-
velsen udføres derfor ikke af Arbejdstilsynet. Der er således en klar skillelinje mel-
lem arbejdsmiljølovgivningen, der håndhæves af Arbejdstilsynet, og anden lovgiv-
ningen, der håndhæves af andre myndigheder.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynet svar. Jeg kan i øvrigt oplyse, at spørgsmå-
let for så vidt angår den konkrete sag også er stillet fra Transport- og Bygningsud-
valget (TRU Alm. del spm. nr 130), og at der i samarbejde med Transport- og
Bygningsministeren arbejdes på et svar.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2