Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1577683_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2015-7010
Notat til svar af TRU spørgsmål 127 vedr. miljøeffekter i den sam-
fundsøkonomiske analyse
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. november 2015 bedt om en
redegørelse for, hvordan miljøeffekter medregnes i samfundsøkonomiske ana-
lyser, og herunder om det kan forholde sig sådan, at færre bilture som følge af
et projekt kan tælle negativt i en analyse af projektet.
Dette notat er udarbejdet med henblik på at besvare dette.
I Transport- og Bygningsministeriets samfundsøkonomiske metodegrundlag
indgår trafikkens påvirkning af miljøet gennem de såkaldte eksterne omkost-
ninger. Det drejer sig om trafikkens luftforurening, klimapåvirkning, støj og
uheld.
Marginale eksterne omkostninger angivet i kroner per kilometer, 2015-priser
Luft-
Klima-
Støj
Uheld
I alt
forurening forandringer
Benzin 4 pers
0,01
0,02
0,05
0,24
0,32
Diesel 4 pers
0,05
0,01
0,05
0,24
0,35
El
4 pers
0,01
0,01
0,02
0,24
0,28
Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser 1.5, udgivet af DTU Transport
Værdisætningen af de eksterne omkostninger i tabellen anvendes i praksis ved,
at det kan beregnes, hvor meget påvirkningen af miljøet reduceres, hvis der
køres mindre i personbil, og omvendt hvor meget påvirkningen af miljøet øges,
hvis der køres mere. I konkrete analyser, kan miljøpåvirkningen altså isoleret
set bidrage med en samfundsøkonomisk gevinst eller en samfundsøkonomisk
omkostning.
Effekter i form af trængsel og slid på vejnettet er også eksterne omkostninger.
Trængsel medregnes i de samfundsøkonomiske beregninger, hvor der således
tages højde for trafikanternes påvirkning af hinanden og deraf adfærden. Den-
ne effekt udgør, jf.
Transportøkonomiske Enhedspriser 1.5,
en omkostning på
0,38 kroner per ekstra køretøjskilometer. Vejslid har effekt på driftsomkost-
ningerne på vejområdet. Denne effekt udgør, jf.
Transportøkonomiske En-
hedspriser 1.5,
en omkostning på 0,01 kroner per ekstra køretøjskilometer.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om hvordan miljøeffekter medregnes i samfundsøkonomiske analyser, til transport- og bygningsministeren
1577683_0002.png
Bilkørsel er som bekendt højt beskattet i Danmark. Staten får derfor et lavere
provenu fra afgifter, hvis der køres mindre. Køres mindre i personbil, vil sta-
tens marginale provenu fra de bilrelaterede afgifter blive reduceret med 0,80
kroner per kilometer. Dette er ikke i sig selv et samfundsøkonomisk tab. Der
overføres blot penge fra staten til borgerens lomme – i den forstand er samfun-
det lige rigt. Imidlertid skal statens tab af provenu i givet fald finansieres, hvil-
ket antages at foregå over indkomstskatten, som dermed giver anledning til
arbejdsmarkedsforvridning. Dette er en samfundsøkonomisk omkostning på
0,20 kroner per mistet krone i statens provenu.
Det er derfor korrekt, at færre bilture – det vil sige en reduktion i antallet af
kørte kilometer i bil – i visse tilfælde på grund af arbejdsmarkedsforvridningen
kan bidrage negativt i en samfundsøkonomisk analyse. Generelt vil det dog
være afgørende for udfaldet af analysen, hvad der er årsag til, at bilisterne kører
mindre i bil. Brugeren kan f.eks. ønske at skifte væk fra bilen, fordi der opleves
nogle gevinster i form af sparet rejsetid, hvilket ligeledes medregnes.
Side 2/2