NOTAT
Dato
J. nr.
2015-7010
Notat til svar af TRU spørgsmål 127 vedr. miljøeffekter i den sam-
fundsøkonomiske analyse
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. november 2015 bedt om en
redegørelse for, hvordan miljøeffekter medregnes i samfundsøkonomiske ana-
lyser, og herunder om det kan forholde sig sådan, at færre bilture som følge af
et projekt kan tælle negativt i en analyse af projektet.
Dette notat er udarbejdet med henblik på at besvare dette.
I Transport- og Bygningsministeriets samfundsøkonomiske metodegrundlag
indgår trafikkens påvirkning af miljøet gennem de såkaldte eksterne omkost-
ninger. Det drejer sig om trafikkens luftforurening, klimapåvirkning, støj og
uheld.
Marginale eksterne omkostninger angivet i kroner per kilometer, 2015-priser
Luft-
Klima-
Støj
Uheld
I alt
forurening forandringer
Benzin 4 pers
0,01
0,02
0,05
0,24
0,32
Diesel 4 pers
0,05
0,01
0,05
0,24
0,35
El
4 pers
0,01
0,01
0,02
0,24
0,28
Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser 1.5, udgivet af DTU Transport
Værdisætningen af de eksterne omkostninger i tabellen anvendes i praksis ved,
at det kan beregnes, hvor meget påvirkningen af miljøet reduceres, hvis der
køres mindre i personbil, og omvendt hvor meget påvirkningen af miljøet øges,
hvis der køres mere. I konkrete analyser, kan miljøpåvirkningen altså isoleret
set bidrage med en samfundsøkonomisk gevinst eller en samfundsøkonomisk
omkostning.
Effekter i form af trængsel og slid på vejnettet er også eksterne omkostninger.
Trængsel medregnes i de samfundsøkonomiske beregninger, hvor der således
tages højde for trafikanternes påvirkning af hinanden og deraf adfærden. Den-
ne effekt udgør, jf.
Transportøkonomiske Enhedspriser 1.5,
en omkostning på
0,38 kroner per ekstra køretøjskilometer. Vejslid har effekt på driftsomkost-
ningerne på vejområdet. Denne effekt udgør, jf.
Transportøkonomiske En-
hedspriser 1.5,
en omkostning på 0,01 kroner per ekstra køretøjskilometer.