Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1577647_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. december 2015
2015 - 6990
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 125:
Kan ministeren bekræfte, at den samfundsøkonomiske gevinst ved Ring 3 Let-
banen er dårligere end projektet omkring Aalborg Letbane?
Svar:
Beslutningen om at staten skulle bidrage til en letbane i Ring 3 indgik som led i
det brede forlig om Aftalen om en grøn transportpolitik i fra 2009 (V, S, DF, R,
LA, SF og K), hvor en pulje på 2 mia. kr. til letbaner i Aarhus og Ring 3 blev ført
ind i aftalen efter ønske ikke mindst fra Socialdemokratiet.
Det forlig er regeringen en del af, og det står vi naturligvis ved.
Det statslige bidrag til Aalborg Letbane, som nu er annulleret, indgik som led i
en smal politisk aftale om Finansloven for 2015 mellem Socialdemokratiet, De
Radikale, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Regeringen er således ikke en
del af den beslutning.
Jeg kan oplyse, at det af de udredningsrapporter, som har ligget til grund for
beslutningerne om de to letbaneprojekter, fremgår, at begge projekter giver et
negativt samfundsøkonomisk afkast, jf. tabel 1.
Tabel 1. Samfundsøkonomisk vurdering af letbaner i Ring 3 og i Aalborg
Pro-
jekt
Letbane
i Ring 3
Aalborg
Letbane
Anlægssum Intern Nettonutids-
Nettonutidsværdi pr.
(mia. kr.) rente værdi (mia. kr.) investeret krone (kr.)
4,1 Negativ
1,7 Negativ
-8,4
-3,4
-2,0
-2,0
Kilde: Udredning om Letbane på Ring 3 (Ringby-Letbanesamarbejdet, 2013) og Udredning af
BRT/Letbane i Aalborg (Aalborg Kommune, Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab, 2014).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den samfundsøkonomiske gevinst ved Ring 3 Letbanen er dårligere end projektet omkring Aalborg Letbane, til transport- og bygningsministeren
1577647_0002.png
Når man sammenligner nettonutidsværdien, som udtrykker den samlede ge-
vinst eller tab for samfundet som følge af projekterne, ses det, at nettonutids-
værdien opgjort pr. investeret krone er den samme for de to projekter.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt