Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1581823_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2015
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 124:
Ministeren bedes i tabelform udarbejde en oversigt over hvert enkelt IC4- og
IC2-togsæt (82 IC4-togsæt og 23 IC2-togsæt), hvoraf følgende oplysninger
fremgår:
1) Seneste bogførte værdi (suppleret med sumtal for alle IC4-togsæt og alle IC2-
togsæt).
2) Bogførte værdi primo og ultimo siden afskrivningernes start med oplysnin-
ger om ombygninger, herunder opgørelse af særlige komponenter, store efter-
syn og foretagne nedskrivninger af motorerne (de annoncerede nedskrivninger
på 87 mio. kr.).
3) hvornår det forventes, at afskrivningerne er afsluttet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Generelt kan det oplyses, at DSB’s anvendte regnskabspraksis fastlægger, at
transportmateriel måles til kostpris med fradrag af akkumulerede af- og ned-
skrivninger. Regnskabspraksis baserer sig på lineære afskrivninger over den
forventede brugstid. Der tages hensyn til, at ikke alle dele af transportmateriel-
let har samme brugstid, hvorfor transportmateriellet opdeles i tre separate ak-
tivgrupper, Tog, Store eftersyn (LCC) og Omløbsdele (særlige komponenter).
Afskrivning påbegyndes ved ibrugtagning af det enkelte aktiv.
For IC4 og IC2 togsæt er den forventede brugstid 25 år. For store eftersyn er
brugstiden frem til næste eftersyn (kilometerbaseret afskrivning over typisk 3 –
6 år), og for omløbsdele er brugstiden fastlagt således, at den følger togets af-
skrivningsplan.
DSB’s bemærkninger til de fremsatte delspørgsmål i forbindelse med TRU 124:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om oversendelse af en oversigt over hvert enkelt IC4- og IC2-togsæt, til transport- og bygningsministeren
1581823_0002.png
Delspørgsmål 1:
Side 2/3
”Seneste bogførte værdi (suppleret med total for alle IC4-togsæt og alle IC2-
togsæt).”
DSB’s bemærkninger:
Der henvises til medsendte bilag 1, hvoraf fremgår bogførte værdier pr. 30.
september 2015. DSB har fået leveret 82 af de 83 bestilte IC4-togsæt. Togsæt
nr. 9 er ikke leveret.
Bogført værdi pr. 30. september 2015 af IC4 transportmateriel udgør samlet
4.114,1 mio. kr. og for IC2 transportmateriel samlet 700,3 mio. kr.
Delspørgsmål 2:
”Bogførte værdi primo og ultimo siden afskrivningernes start med oplysninger
om ombygninger, herunder opgørelse af særlige komponenter, store eftersyn
og foretagne nedskrivninger af motorerne (de annoncerede nedskrivninger på
87 mio. kr.)”
DSB’s bemærkninger:
Der henvises til medsendte bilag 1, hvor oplysningerne pr. togsæt er vist i over-
ensstemmelse med DSB’s anvendte regnskabspraksis og opdelt i aktivgrupper.
Bogført værdi primo svarer til kostpris.
Bogført værdi i opgørelsen er reduceret med den i 3. kvartal 2015 foretagne
nedskrivning af værdien af powerpacks, herunder motorerne, med i alt 87 mio.
kr.
Delspørgsmål 3:
”Hvornår der forventes, at afskrivningerne er afsluttet”
DSB’s bemærkninger:
Der henvises til medsendte bilag 1, hvor afskrivningsslut er angivet ud for det
enkelte togsæt. Sluttidspunktet for afskrivning af store eftersyn afhænger af
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om oversendelse af en oversigt over hvert enkelt IC4- og IC2-togsæt, til transport- og bygningsministeren
1581823_0003.png
antal kørte kilometre. Sluttidspunktet for afskrivning af omløbsdele afhænger
af togsættenes restlevetid.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt