Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1571551_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 3
Besvarelse af samrådsspørgsmål I vedr. Aalborg
Letbane
Spørgsmål I
”Hvad mener ministeren, at
konsekvensen er af, at man imod
hidtidig praksis ikke længere kan regne
med de aftaler, som er indgået om store
infrastrukturprojekter med tilsagn om
statslig medfinansiering i finansloven?”
Tale
Nu er det jo til enhver tid flertallet
Folketinget, der beslutter, hvordan
statens penge skal forvaltes.
Det er en grundlæggende præmis i
demokratiet, at vælgerne kan fravælge
den siddende regering og vælge et nyt
flertal i folketinget – i forventning om, at
en ny regering vil prioritere anderledes
end den gamle.
Venstre har ikke været med til at aftale
et statsligt tilskud til Aalborg Letbane og
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om Aalborg Letbane, til transport- og bygningsministeren
1571551_0002.png
Side 2 af 3
ønsker ikke at bruge 839 mio. kr. på et
projekt, der ikke gavner samfundet.
Det er rigtigt, som spørgeren også
antyder, at der
er
en tradition for
stabilitet omkring investerings-
beslutninger på transportområdet.
Men den tradition er baseret på en
historik for brede forlig, som sikrer en
bred og langsigtet opbakning bag
beslutningerne – også efter valg og
regeringsskift.
Da Venstre sidst var i regering indgik vi i
2009 med ”Aftale
om en grøn transport
politik”
en sådan meget bred aftale om
investeringer for 100 mia. kr. i
infrastrukturen med alle partier i
Folketinget undtaget Enhedslisten – og
Alternativet, som er opstået sidenhen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om Aalborg Letbane, til transport- og bygningsministeren
1571551_0003.png
Side 3 af 3
Det sikrer stabilitet!
Det gør det jo ikke, når man – som den
tidligere SR-regering valgte at gøre i
forbindelse med Finansloven for 2015 –
indgår den smallest mulige aftale med
SF og EL om en letbane lige op til et
folketingsvalg.
Den overvejelse har jeg trods alt tillid til,
at man også må have gjort sig i Aalborg.
Og så skal man også huske, at den
endelige beslutning om projektet jo ikke
er taget, selvom der blev afsat midler på
finansloven. Det kræver også en VVM,
en principaftale og en anlægslov.
Som jeg nævnte før i mit svar på det
første samråds spørgsmål (H) er
projektet i Aalborg stadig i sin helt
indledende fase.