Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1571550_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 3
Besvarelse af samrådsspørgsmål H vedr. Aalborg
Letbane
Spørgsmål H
”Finder ministeren det problematisk, at
regeringen vælger at trække støtten til
Aalborg Letbane, når kommunen
allerede har brugt et to-cifret
millionbeløb til udvikling og
planlægning af letbanen?”
Tale
Nej.
Den tidligere regering satte gang i flere
projekter, end der var råd til – samtidig
med, at de generelt pressede den
økonomiske politik til grænserne.
Det har derfor været nødvendigt at
foretage en prioritering af nye
anlægsprojekter. Og vi har lagt vægt på,
at der gives prioritet til projekter, som
har et højt samfundsøkonomisk afkast.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om Aalborg Letbane, til transport- og bygningsministeren
1571550_0002.png
Side 2 af 3
Det er rigtigt, at Aalborg Kommune har
brugt penge på en udredningsrapport og
en VVM redegørelse – som staten i
øvrigt også har bidraget med 6 mio. kr.
til.
Men letbaneprojektet er stadig kun i sin
helt indledende fase, og der er ikke som i
fx Odense og Ring 3 indgået
principaftale eller vedtaget lovgivning i
Folketinget.
I øvrigt er det helt almindelig praksis, at
en anlægsmyndighed afholder udgifter
til et grundigt beslutningsgrundlag,
inden et projekt i milliard klassen
iværksættes.
Det er selvfølgelig ærgerligt, når
projektet så ikke bliver til noget. Men
analyserne laves jo netop for at sikre, at
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om Aalborg Letbane, til transport- og bygningsministeren
1571550_0003.png
Side 3 af 3
vi ikke bruger flere mia. kr. af
skatteborgernes penge ufornuftigt.
Og beregningerne af projektet i Aalborg
viser altså, at samfundet rent faktisk
bliver 3,5 mia. kr. fattigere af at bygge
letbanen.