Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1576392_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 6
Svar på spørgsmål E, F og G vedr. DSB-kontrakten
Spørgsmål E:
Kan ministeren garantere, at regeringens
finanslovsforslag om at reducere statens tilskud til
DSB med 300 mio. kr. årligt, samtidig med DSB skal
levere den samme ydelse, ikke kommer til at gå ud
over de togrejsende?
Regeringen begrunder reduktionen i DSB’s tilskud
med et større overskud end forventet. Men idet det
nu forventede overskud bliver ca. 175 mio. kr. større
end det oprindeligt skønnede – jf. nyhed af 29.
september 2015 på Transportministeriets egen
hjemmeside – mens regeringen altså vil spare hele
300 millioner kr. i DSB, bedes ministeren vurdere,
om ikke det ville være mere hensigtsmæssigt at lade
hele eller dele af den planlagte besparelse gå til at
sikre et mere robust DSB, også set i lyset af den
endnu uafklarede situation omkring IC4?
Vurderer ministeren, at det ville være mere
hensigtsmæssigt at lade hele eller dele af den
planlagte besparelse på DSB gå til at udbedre de
forringelser, der lægges op til med den nye DSB-
køreplan?
Spørgsmål F:
Spørgsmål G:
Tak for ordet.
Jeg vil med formandens tilladelse
besvare spørgsmålene samlet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om tilskud til DSB, til transportministeren
1576392_0002.png
Side 2 af 6
Svar på E:
Reduktionen af kontraktbetalingen
med DSB er en forhandlet løsning
mellem ministeriet og DSB.
I praksis er løsningen udmøntet i et
tillæg til kontrakten med DSB.
Det fremgår helt klart af
tillægskontrakten, at der ikke ændres i
kravene til den ydelse, som DSB skal
levere til passagerne.
Sagen er faktisk den, at vi har
forhandlet tillægskontrakt med DSB’s
bestyrelse, hvor vi får præcis den
samme ydelse – bare 300 mio. kr.
billigere!
Det er med andre ord en aftale, som
DSB’s bestyrelse har sagt god for.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om tilskud til DSB, til transportministeren
1576392_0003.png
Side 3 af 6
Svar på F:
Sagen er jo også den – som spørgeren
også har bemærket – at forventningen
til DSB’s overskud er steget markant.
Da tillægskontrakten med DSB blev
indgået, var forventningen til DSB’s
resultat for 2015 på ca. 500 mio. kr.
før skat og engangsposter. Det er 175
mio. kr. mere end oprindeligt
forudsat.
Og der var vel at mærke tale om DSB’s
egne forventninger – som de
fremlagde i forbindelse med deres
halvårsregnskab.
Sidenhen har DSB offentliggjort deres
delårsrapport for 1. til 3. kvartal.
Det er nu DSB’s forventning, at
resultatet for 2015 vil udgøre i
størrelsesordenen 600-700 før skat og
poster af engangskarakter.
Der er altså tale om en meget sund
økonomi i DSB. Det muliggør, at vi
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om tilskud til DSB, til transportministeren
1576392_0004.png
Side 4 af 6
kan reducere statens betaling med
300 mio. kr. årligt.
Når DSB forventer et resultat i
størrelsesordenen 600-700 mio. kr.,
så vil der stadig være rum til et
betydeligt overskud, selvom
kontraktbetalingen nedsættes med
300 mio. kr.
Jeg er af den opfattelse, at
overskuddet i DSB bør være resultatet
af, at der leveres et godt produkt til
kunderne, og der er styr på
omkostningerne – og ikke bare af en
rigelig pengeoverførsel fra Staten.
Jeg tror egentlig det er et ganske sundt
økonomisk princip.
Jeg vil i den forbindelse også gerne
kvittere for DSB’s arbejde med at
effektivisere driften de senere år.
Og så vil jeg gerne minde om, at vi står
i en økonomisk situation, hvor de
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om tilskud til DSB, til transportministeren
1576392_0005.png
Side 5 af 6
offentlige finanser ikke tillader, at vi
kan rutte med pengene.
Det betyder, at der er behov for skarpe
prioriteringer. Jeg synes, det er helt
naturligt, at DSB i den situation også
yder sin del.
Svar på G:
I forhold til spørgerens påstand om, at
der lægges op til forringelser med
DSB’s nye køreplan, så må jeg
indrømme, at jeg undres.
DSB’s køreplaner er jo et resultat af de
krav, som kontrakten stiller til
trafikydelsen.
Mig bekendt er det ikke mange
måneder siden, at den daværende
socialdemokratiske transportminister
gældestrålende præsenterede en ny
kontrakt med DSB med mere
togtrafik.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/11-15 om tilskud til DSB, til transportministeren
1576392_0006.png
Side 6 af 6
I det lys er det noget underligt, at
socialdemokratiet nu taler om
forringelser!?
Socialdemokratiets nyfundne
bekymring om forringelser har på den
baggrund vel mest karakter af politisk
drilleri.
Og hvis spørgeren mener, at de
enkelte køreplaner skal fastlægges
politisk, så er det underligt, at det ikke
blev besluttet, da spørgerens parti sad
for bordenden.