MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. december 2015
2015-6889
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål nr. 113:
Hvad er årsagen til, at hastighedsbegrænsningen på det sidste stykke af Hol-
bæk-motorvejen i indadgående retning (mod København) såvel som i udadgå-
ende retning (mod Sjællands Odde) efter endt anlægsarbejde i forbindelse med
Ringstedbanen er fastholdt til 80 km/t, særligt set i lyset af at der hver dag op-
står særdeles farlige situationer på vejen, da nogle bilister forsøger at overholde
hastighedsbegrænsningen, mens hovedparten ser bort herfra og kører omkring
de 110 km/t, som forholdene vel også tilsiger? Og hvornår forventes det, at ha-
stigheden igen kan hæves?
Svar:
Jeg har forelagt dit spørgsmål for Banedanmark, som oplyser:
"Den nye bane København-Ringsted er ved at udføre en konstruktion, hvor
Brøndbyøstervej føres over den nye bane og Holbækmotorvejen. Samtidig ud-
føres en anden konstruktion, hvor den nye bane føres i en tunnel under Hol-
bækmotorvejen (M11). Mens arbejdet pågår, er der nedsat hastighed på det
pågældende strækningsstykke af Holbækmotorvejen.
Vejdirektoratet er den trafikansvarlige vejbestyrelse på Banedanmarks anlægs-
arbejder. Det er Vejdirektoratet, som med samtykke fra politiet angiver ha-
stigheden under vejarbejdet. Hastighedsnedsættelsen til 80 km/t skyldes bl.a.,
at Banedanmarks entreprenør har arbejdsindkørsel fra Holbækmotorvejen
(M11) i begge retninger for effektiv udførelse af arbejdet. Derudover er ha-
stigheden blevet sænket til 50 km/t på den midlertidige rampe (Lufthavnsram-
pen) til M3 grundet tunnelbyggeriet langs Allingevej, hvilket af hensyn til en
jævn trafikafvikling har gjort det nødvendigt at sænke hastigheden til 80 km/t
på M11. Endelig er det i dialog med Vejdirektoratet klarlagt, at der af trafiksik-
kerhedsmæssige årsager ikke anbefales for mange ændringer i hastigheden
over en kort strækning.