Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1577743_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. december 2015
2015-6848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 111:
”Ministeren bedes kommentere præsentationen fra Hærvejskomiteens fore-
træde for udvalget den 12. november 2015 vedrørende Hærvejsmotorvejen, jf.
TRU alm. del - bilag 64.”
Svar:
Jeg har sendt materialet til Vejdirektoratet, som oplyser følgende: ”Trafikken
på Vejlefjordbroen er steget meget de seneste år fra gennemsnitligt ca. 66.000
køretøjer i 2011 til ca. 73.000 køretøjer pr. døgn i 2014. De foreløbige tællinger
i 2015 tyder på, at stigningen fortsætter. Det skyldes imidlertid ikke kun den
generelle trafikvækst, men i høj grad også ændrede rutevalg og trafikspring
som følge af, at motorvejens kapacitet er forøget med 50 % (udvidelse fra 4 til 6
spor) og åbningen af motorvejsetaper mellem Vejle N og Herning.
De gennemsnitlige historiske trafikudviklinger, der fremgår af Hærvejskomité-
ens præsentation, indeholder således heller ikke kun den generelle trafikvækst,
men også ændringer i rutevalg og trafikspring som følge af nye vejudbygninger.
Vejdirektoratet offentliggjorde i december 2013 og januar 2014 rapporterne:
”Midtjysk motorvejskorridor, Strategisk analyse >>> Mulige linjeføringer” og
”Udbygning af den Østjyske Motorvej (E45), Strategisk analyse”. Rapporterne
redegør for de gennemførte strategiske analyser for alternative hovedkorridorer
for en midtjysk motorvej og udbygning af den Østjyske Motorvej (E45).
I forbindelse med de strategiske analyser af midtjyske motorvej og E45 blev der
gennemført beregninger af den fremtidige trafik på E45, herunder Vejlefjord-
broen. Beregningerne blev gennemført både med forudsætning om ”lav” og
”høj” vækst. Lav vækst svarer nogenlunde til Landstrafikmodellens generelle
trafikvækst, mens høj vækst tager udgangspunkt i Infrastrukturkommissionens
vækstforudsætninger. Beregningerne gav (afhængigt af trafikvækstforudsæt-
ninger) mellem 89.000 og 100.000 køretøjer i gennemsnit pr. hverdag i 2030
på Vejlefjordbroen. Dette svarer til en trafikstigning på henholdsvis 27 % og 42
% i forhold til 2010. På den baggrund vurderes, at kritisk trængsel på broen vil
indtræffe omkring 2030.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om kommentar til præsentationen fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen, til transport- og bygningsministeren
1577743_0002.png
Det fremgår endvidere af resultaterne fra de strategiske analyser, at der i 2030,
afhængigt af den valgte linjeføring, vil køre op til 27. – 36.000 køretøjer pr.
hverdag på en midtjysk motorvej.
Aflastningen af Vejlefjordbroen blev beregnet til mellem 5.000 og 18.000 køre-
tøjer i gennemsnit pr. hverdag i 2030 for en fuld udbygget midtjysk motorvej,
afhængig af den valgte linjeføring. Det svarer til mellem ca. 6 % og 20 % af tra-
fikken på Vejlefjordbroen i 2030.”
I
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden
af 24. juni 2014 blev det aftalt, at der skal foretages genberegninger med
Landstrafikmodellen af de tre belyste korridorer for en midtjysk motorvej. I
forbindelse med disse beregninger vil der også blive lavet nye opdaterede be-
regninger af den forventede fremtidige trafik på Vejlefjordbroen.
Vejdirektoratet er p.t. i gang med dette arbejde, som forventes afsluttet i foråret
2016. Når dette arbejde er afsluttet, forventer jeg, at vi har et opdateret grund-
lag, der også kan give mere præcise svar på mange af Hærvejskomiteens tal og
anbefalinger.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt