NOTAT
Pårørendeinddragelse i kommunerne
Dette notat omhandler pårørendeinddragelse i kommunerne. Notatet bygger
ikke på en undersøgelse af kommunernes praksis, men er udarbejdet på
baggrund af KL’s eksisterende viden om området.
KL har udfærdiget notatet på baggrund af henvendelse fra Sundheds- og
Ældreministeriet, som ønsker at få oplyst, hvordan kommunerne arbejder
med dialogen og samarbejdet mellem personale, borger og pårørende.
Nye former for samarbejde
Kommunerne har de senere år haft øget fokus på pårørendeinddragelse.
Pårørende er en vigtig samarbejdsparter for kommunen i forhold til at kunne
yde en indsats af høj kvalitet over for den enkelte. Tendensen skal ses i
forlængelse af den samlede udvikling i ældreplejen, som er gået fra at have
et kompenserende sigte til i højere grad at have fokus på rehabilitering og
hjælp til igen at kunne mestre egen hverdag.
Den rehabiliterende tilgang er ikke kun rettet mod den enkelte borger, men
involverer også nære pårørende, venner, netværk, frivillige og lokale
samarbejdspartnere på en helt ny måde. Der stilles nye krav til måden,
hvorpå ydelserne leveres og dermed til samarbejdet mellem borger,
pårørende og medarbejdere.
Pårørende kan være særlig vigtige i forhold til at fastholde deres
familiemedlems motivation for at genoptræne deres funktionsniveau og
efterfølgende vedligeholde deres færdigheder. For at kunne lykkes med en
rehabiliterende indsats må både borgeren og de pårørende forstå formålet
med indsatsen og i forlængelse heraf hvad der forventes af dem i forløbet.
Det betyder, at kommunen fra start må tænke de pårørende ind i løsningen
og arbejde systematisk med løbende at inddrage dem i processen. De
pårørende har en relation til deres familiemedlemmer, som fagprofessionelle
aldrig vil kunne erstatte.
Det handler imidlertid ikke om, at pårørende skal gå ind og varetage tunge
plejeopgaver, men om at sætte rette ressourcer i spil på rette tidspunkt for at
få mest effekt af indsatsen.
Konkret individuel vurdering
Samarbejdet mellem pårørende og kommunen starter altid med en konkret
individuel vurdering. Når en borger eller pårørende henvender sig til
kommunen for at få hjælp, foretager kommunen en helhedsvurdering af
borgerens samlede situation herunder nærmeste pårørende for at kunne
Dato: 6. december 2015
Sags ID: SAG-2015-06208
Dok. ID: 2127168
Direkte: 3370 3370
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2