Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-10-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1608922
Dok. nr.: 187518
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 980 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 980:
”Vil ministeren oplyse, hvordan tandlægeskræk og forebyggelse heraf indgår i tand-
lægestudiet?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
”Sundhedsstyrelsen har indhentet oplysning om uddannelse i håndtering af tandlæ-
geskræk (odontofobi) ved henholdsvis Odontologisk Institut (OI) ved Københavns og
Aarhus Universitet.
IO ved Københavns Universitet oplyser blandt andet:
I tandlægestudiet ved Københavns Universitet, indgår undervisning i forebyggelse og
behandling af tandlægeangst/skræk løbende gennem hele uddannelsen. De stude-
rende introduceres i begrebet allerede på 1. år, og undervisningen varetages af en
forsker (uddannet både tandlæge samt psykolog) i begrebet odontofobi.
Den mest omfattende undervisning i tandlægeangst finder sted på 4. år i studiet og
indeholder ud over teoretisk undervisning ved forelæsninger, følgende kompetencer:
Optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese og
medinddrage denne, når der planlægges behandling.
Redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med varie-
rende acceptgrader (3, 2 og 1).
Forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns re-
aktioner på tandbehandling.
Udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlings-
team og ledsager.
Diskutere klinisk forholdsregler samt kognitiv og adfærdsterapeutiske meto-
der til forebyggelse og behandling af frygt og angstfulde reaktioner hos børn.
Herudover behandler de studerende børnepatienter med forskellige grader af ac-
ceptniveauer, herunder flygtningebørn. I undervisningen fokuseres på barnets ac-
cept, og hvorledes man opnår dette, samtidig med at behandlingen gennemføres.
I det sidste år af studiet undervises i ”smertepatienten”, herunder den angstfulde
voksenpatient. Her fokuseres der på at træne og bearbejde kompetencer i verbal og
nonverbal kommunikation. Det forventes, at den studerende bliver i stand til at kun-
ne skelne mellem et akut og kronisk smertebillede og tolke forskellige smerteoplevel-
ser samt kunne identificere angstfulde versus smertefulde patientreaktioner.