Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1677690_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-10-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1608922
Dok. nr.: 187514
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 979 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 979:
”Vil ministeren redegøre for de konkrete erfaringer i Faaborg-Midtfyn og Vordingborg
kommuner med systemet ”Cope it”, og herunder vurdere effekten af behandlingen
og eventuelle alternative måder at håndtere tandlægeskræk på?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra
tandplejen i Faaborg-Midtfyn Kommune og Vordingborg Kommune.
Erfaringerne fra tandplejen i Faaborg-Midtfyn Kommune kan sammenfattes således:
I Faaborg-Midtfyn Kommune benyttes ”Cope it” på en enkelt klinik i Faaborg.
”Cope it” beskrives af klinikken som et seriøst og godt værktøj, hvor det kan
mærkes, at det er fagfolk, der har udarbejdet værktøjet.
Klinikken, som benytter ”Cope it”, udleverer primært værktøjet til større
børn, men ser et potentiale i at udvide til mindre børn.
Tandlægen eller tandplejeren modtager konkrete tilbagemeldinger via værk-
tøjet, som kan bruges til at forbedre fremtidige besøg.
Det er klinikkens vurdering, at værktøjet fungerer som en god kommunikati-
onskanal mellem patient og behandler.
Endvidere er det klinikkens vurdering, at værktøjet giver størst effekt i yder-
grupperne, dvs. enten hos de patienter, som befinder sig på grænsen til
tandlægeskræk eller hos de patienter, som har høj grad af tandlægeskræk.
Endelig er det klinikkens vurdering, at værktøjet bidrager til at skelne mel-
lem forskellige typer af tandlægeskræk, herunder fx skræk for nåle, afmagt
og lignende.
Erfaringerne fra tandplejen i Vordingborg Kommune kan sammenfattes således:
Tandplejen i Vordingborg kommune har i et år benyttet sig af ”Cope it” til
patienter i aldersgruppen 13-18 år, men ser et potentiale i at udvide grup-
pen af patienter til forældre og mindre børn.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 979: Spm. om redegørelse for de konkrete erfaringer i Faaborg-Midtfyn og Vordingborg kommuner med systemet Cope it, til sundheds- og ældreministeren
”Cope it” beskrives som et brugbart værktøj, der er velegnet til dels at hånd-
tere det følelsesmæssige aspekt i forbindelse med tandlægebesøg, dels til at
konkretisere hvilke forhold, det er, der påvirker den enkelte patient i mødet
med tandplejen.
”Cope it” giver mulighed for tilbagemelding fra såvel behandleren som fra
patienten, hvilket kan bruges til at forberede fremtidige besøg.
Det er Vordingborg Kommunes vurdering, at ”Cope it” giver tandlægen eller
tandplejeren god mulighed for at forberede sig inden et tandlægebesøg, så-
ledes at besøget bliver så godt som muligt.
Tandplejen i Vordingborg Kommune har afholdt en række kurser med en
psykolog om de forskellige typer af angst, der forekommer i deres patient-
gruppe, hvilket har bidraget til, at brugen af ”Cope it” har været vellykket.
For så vidt angår alternative måder at håndtere tandlægeskræk på, kan det
nævnes, at tandplejen i Vordingborg Kommune i årene forud for implemen-
teringen af ”Cope it” anvendte en række andre metoder, fx åndedrætsøvel-
ser.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Patrick Kofod Holm
Side 2