Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1667586_0001.png
Psykiatri og Social
Administrationen
Psykiatriplanlægning
Tingvej 11
Postboks 36
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
[email protected]
www.ps.rm.dk
Region Midtjyllands opfølgning på satspuljen for 2015-2018
(juni) på psykiatriområdet.
Dato 23-08-2016
Vivian Grauting
Tel. +4578470303
[email protected]
Med henblik på at sikre, at regionernes redegørelse til Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse så vidt muligt har den samme form, er
regionerne blevet bedt om at følge nedenstående skabelon ved
udarbejdelse af redegørelse for opfølgning på satspuljen for 2015-
2018 på psykiatriområdet.
1. Mere kapacitet af høj kvalitet
1.1 Kortere ventetider
1.1.1 Antal af aftaler med private hospitaler/behandlingssteder
Psykiatrien i Region Midtjylland har indgået en kontrakt om levering
af psykiatriske sundhedsydelser med Sirculus på det
voksenpsykiatriske område samt Axess Medica og Paula Gadeberg på
det børne- og ungdomspsykiatriske område. Aftalerne er indgået i
forlængelse af Danske Regioners aftaler og gælder oprindeligt i
perioden oktober 2014 til 14. oktober 2018. Sirculus har dog opsagt
aftalen med Danske Regioner pr. 9. september 2016. Region
Midtjylland er p.t. i dialog med Sirculus om afslutning af
igangværende forløb. Region Midtjylland havde som klausul til
leverandørerne, at behandlingen skal foregå i Region Midtjylland, da
regionens erfaring er, at patienterne ikke er mobile. I kontrakterne er
der ikke sat et loft på anvendelsen af de private leverandører, da
anvendelsen både afhænger af de privates og regionens kapacitet.
På det voksenpsykiatriske område er der lavet en tillægsaftale
mellem Sirculus og Region Midtjylland om patientforløb af svær
emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse og svær ADHD, hvor
behandlingsforløbene skal afvikles i Herning/Holstebro området.
Aftalen løber i 2015 og frem til udgangen af 2016.
1-30-74-24-15
Side 1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0002.png
1.1.2 Angivelse af størrelsen på den private aktivitet
I 2015 har psykiatrien i Region Midtjylland haft følgende udgifter til køb af udredning og
behandling hos de to private leverandører på det børne- og ungdomspsykiatriske område og
behandling ved den voksenpsykiatriske leverandør:
Børn:
Voksne:
1.139.007 kr.
3.697.849 kr.
For første halvår af 2016 er tallene således:
Børn:
Voksne:
615.016
1.571.439
1.2 Flere ansatte og mere tværfaglighed
1.2.1 Udvikling i ansættelser i psykiatrien opdelt på forskellige personalegrupper, herunder
læger, sygeplejersker, psykologer, plejere, social- og sundhedsassistenter/sygehjælpere,
socialrådgivere, pædagoger og fysio- og ergoterapeuter.
Region Midtjylland har i perioden 31. december 2015 – 30. april 2016 haft moderate
ændringer i udviklingen af ansættelser i behandlingspsykiatrien, jf. tabel 1 og 2 nedenfor.
Faldet i reservelægestillingerne skyldes en mindre nedgang i antallet af uddannelseslæger.
De øvrige ændringer skyldes for en stor del, at der er medarbejdere, som er gået på barsel.
Data i KRL (Kommuners og Regioners Løndatakontor) trækkes med 3 måneders forsinkelse,
hvorfor det ikke er muligt med en nyere opdatering.
Tabel 1 og 2 nedenfor viser udviklingen i antal ansættelser i behandlingspsykiatrien. Den første
kolonne under hver enhed viser ”fuldtid” mens den anden kolonne viser ”antal personer”.
Tabel 1: Antal ansættelser pr. 31. december 2015
Børne- og
ungdomspsykiatrien
18,2
19
12,7
14
37,9
39
103,5
108
131,2
140
3,5
4
8,5
9
17,7
23
2,1
0,1
4
1
Voksen-
psykiatrien
87,8
93
21,4
24
103,8
109
178,4
190
750,4
825
30
34
61,5
68
296,3
368
47,6
2,4
56
6
I alt
106
34,1
141,7
281,9
881,6
33,5
70
314
49,7
2,5
112
38
148
298
965
38
77
391
60
7
Overlæger
Afdelingslæger
Reservelæger
Psykologer
Sygeplejersker
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Social- og
sundhedsassistenter
Plejere
Sygehjælpere
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0003.png
Socialrådgivere
Pædagoger
12,1
58,4
13
76
26,5
58,7
28
75
38,6
117,1
41
151
Kilde: KRL (Kommuners og Regioners Løndatakontor), august 2016.
Tabel 2: Antal ansættelser pr. 30. april 2016
Børne- og
ungdomspsykiatrien
20,8
21
14,6
15
30,8
33
108,8
116
129,2
141
4,3
5
8,1
9
16,9
22
2,1
0
11,2
61,3
4
1
12
77
Voksen-
psykiatrien
89,7
95
22,3
26
98,7
105
184,6
196
770,8
845
31,1
35
62,2
69
322,6
393
51,5
3,3
27,6
61,5
56
5
29
78
I alt
110,5
36,9
129,5
293,4
900
35,4
70,3
339,5
53,6
3,3
38,8
122,8
116
41
138
312
986
40
78
415
60
6
41
155
Overlæger
Afdelingslæger
Reservelæger
Psykologer
Sygeplejersker
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Social- og
sundhedsassistenter
Plejere
Sygehjælpere
Socialrådgivere
Pædagoger
Kilde: KRL (Kommuners og Regioners Løndatakontor), august 2016.
1.2.2 Sammensætning af personalegrupper
Personalet i behandlingspsykiatrien er sammensat på en sådan måde, at der er de nødvendige
kompetencer til at sikre en ensartet evidensbaseret udredning og behandling på et højt fagligt
niveau i forhold til de forskellige diagnosegrupper.
Alle enheder i psykiatrien skal udarbejde kompetenceprofiler, således at det sikres at de
nødvendige kompetencer blandt medarbejderne er til stede i forhold til enhedens opgave og
specialiseringsniveau.
1.3 Mere behandling af høj kvalitet
1.3.1 Beskrivelse af arbejdet med pakkeforløb
I Region Midtjylland er der oprettet en enhed, Psykiatriens Centrale Visitation (PCV), der
modtager alle henvisninger og fordeler disse ud til afdelingerne efter diagnose, geografi og
kortest ventetid. I forhold til pakkeforløb kan PCV henvise enten til et udredningspakkeforløb
eller til et behandlingspakkeforløb.
I forbindelse med arbejdet med pakkeforløb, har Psykiatrien i Region Midtjylland i indeværende
år, valgt at optimere på samarbejdsfladerne mellem afdelingerne og PCV. Dette har medført en
mere gennemsigtig sammenhæng mellem patienter, geografi og behandlende afdeling/afsnit.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0004.png
Implementeringsfasen
I implementeringsfasen er de relevante SFI’er blevet udarbejdet i den elektroniske
patientjournal, og afdelingerne er begyndt at anvende de nye pakkeforløb. Registrering og
monitorering af pakkeforløb har været fast punkt på dagsorden til møder i
afdelingsledelseskredsen og i RK-netværket (Registrerings- og Koordinatornetværket) og
afdelingernes koordinatorer og informationer og undervisning er sket såvel centralt som lokalt.
Opfølgningsfasen
I opfølgningsfasen har der været en løbende italesættelse af pakkeforløb i
afdelingsledelseskredsen og løbende drøftelser af den nødvendige registrering i RK-netværket.
Opfølgningsfasen lægger op til begyndende monitorering af anvendelsen.
1.3.2 Opgørelse af antal implementerede pakkeforløb
I psykiatrien i Region Midtjylland er pakkeforløbene blevet implementeret i samme takt, som
de er kommet. Der er således i Region Midtjylland implementeret følgende pakkeforløb:
Pakkeforløb for voksne patienter i psykiatrien:
Pakkeforløb for angst og social fobi
Pakkeforløb for reaktion på svær belastning og tilpasningsreaktion
Pakkeforløb for bipolar affektiv sindslidelse
Pakkeforløb for depressiv enkeltepisode
Pakkeforløb for periodisk depression
Pakkeforløb for OCD
Pakkeforløb for spiseforstyrrelser
Pakkeforløb for PTSD
Pakkeforløb for emotionel ustabilitet
Pakkeforløb for evasiv forstyrrelse
Pakkeforløb for ADHD
Udredningspakke for voksne
Pakkeforløb i børne- og ungdomspsykiatrien:
Pakkeforløb for udviklingsforstyrrelse
Pakkeforløb for ADHD
Pakkeforløb for Autisme
Pakkeforløb for OCD
Pakkeforløb for depression
Pakkeforløb for Anoreksi
Udredningspakker i børne- og ungdomspsykiatrien
Der er igangsat 2 nye pakkeforløb, siden seneste statusredegørelse i august 2015. Disse er
Pakkeforløb for ADHD og autisme.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0005.png
1.3.3 Andelen af patienter, der indgår i pakkeforløb fordelt på den enkelte pakke [når data
foreligger]
Nedenstående tabel viser andel unikke cpr.-numre, startet i en pakke ift. unikke amb.
patienter i alt
2015
1.halvår 2016
Afklarende samtale: pakkeforløb start
Standard udredningspakke: pakkeforløb start
Udvidet udredningspakke: pakkeforløb start
Angst og Social fobi: pakkeforløb start
Tilpasningsreaktion: pakkeforløb start
Bipolar affektiv sindslidelse: pakkeforløb start
Depressiv enkeltepisode: pakkeforløb start
Periodisk depression: pakkeforløb start
OCD: pakkeforløb start
Spiseforstyrrelser: pakkeforløb start
PTSD: pakkeforløb start
Evasiv personlighedsforstyr: pakkeforløb start
Emotionel ustabil pers.fors: pakkeforløb start
BUP Afklarende samtale: pakkeforløb start
BUP Basis udredningspakke: pakkeforløb start
BUP Stand. udredningspakke: pakkeforløb start
BUP Udvidet udred.: pakkeforløb start
BUP ADHD: pakkeforløb start
BUP Anoreksi: pakkeforløb start
BUP Autisme: pakkeforløb start
BUP Depression: pakkeforløb start
BUP OCD: pakkeforløb start
Total
28,7%
12,3%
3,5%
5,2%
0,2%
5,1%
4,5%
6,8%
1,9%
1,6%
1,8%
0,6%
1,2%
79,0%
18,4%
20,3%
4,4%
1,8%
0,0%
1,0%
0,2%
0,1%
60,1%
25,4%
10,1%
2,9%
3,7%
0,2%
4,5%
3,9%
6,2%
1,3%
1,3%
1,7%
0,6%
1,4%
69,4%
1
19,2%
19,0%
4,2%
4,5%
0,2%
1,0%
1,1%
0,4%
55,0%
1
Ny praksis på området vedr. visitation er gennemført pr. 01.01.16, hvilket har reduceret
antallet af patienter, som visiteres til udredning
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0006.png
1.4 Øget effektivitet og ressourceanvendelse
1.4.1 Beskrivelse af de indsatser regionen arbejder med i forhold til forbedret
ressourceudnyttelse
Psykiatrien i Region Midtjylland arbejder med at udvide kapaciteten og tilbyde behandling af
høj kvalitet til psykiatriske patienter. Satspuljemidlerne er afgørende for at sikre muligheder
for fortløbende at igangsætte tiltag i klinikken til at øge kapaciteten og sikre en høj effektivitet
og ressourceanvendelse.
Satspuljemidlerne, afsat i perioden 2015-2018 til mere kapacitet af høj kvalitet, vil gøre det
muligt for psykiatrien i Region Midtjylland dels at fastholde den øgede aktivitet, som er
gennemført som midlertidige meraktivitetsprojekter i 2014-2015, dels at udvide kapaciteten
yderligere i 2016. I 2015 udgjorde den udlagte meraktivitet 3.059 behandlingsforløb
operationaliseret som 31.700 ekstra besøg.
Aktivitet
Ambulante besøg
Personer i kontakt
Budget 2015
246.505
30.450
Faktisk 2015
287.734
32.342
Kilde: Region Midtjyllands årsrapport 2015, Regnskabsbemærkninger 2015
Satspuljemidlerne anvendes i 2016 til en meraktivitetspulje, hvorfor de enkelte psykiatriske
afdelinger kan søge om finansiering til at øge antallet af udredninger og behandlinger i
psykiatrien. Midlerne fordeles med det formål at øge aktiviteten i de afdelinger og områder,
hvor behovet er størst.
Afdelingerne i psykiatrien har fastlagt måltal for meraktiviteten i 2016. Aktiviteten kan endelig
opgøres, når aktivitetsregnskabet afsluttes for 2016, dvs. marts/april 2017.
Med henblik på at øge kapaciteten initierer afdelingerne nye tiltag. Eksempelvis ved at udvide
kapaciteten gennem en forøgelse af antallet af ambulante besøgstider i dagtid, udvide
aktiviteten ved aftenarbejde eller lørdagsarbejde. Ligeledes arbejder afdelingerne målrettet
med at optimere behandlingsforløbene (se punkt 1.5.2), som medvirker til at skabe et
hurtigere flow i patientforløbene og hermed effektivisere behandlingskapaciteten og optimere
ressourceudnyttelsen.
Meraktivitetsprojekterne monitoreres ved at opgøre antallet af ekstra besøg i den enkelte
psykiatriske afdeling og ved at opgøre antallet af ekstra patienter (unikke cpr.nr.), som bliver
udredt og behandlet af afdelingen.
1.4.2 Antal patienter pr. behandler opdelt på ambulant/stationær behandling
Tabel 3 nedenfor viser unikke cpr.numre/antal patienter, antal behandlere og antal patienter
pr. behandler opgjort for henholdsvis perioden 1. januar - 31. december 2015 og 1. januar -
30. juni 2016, opdelt på ambulante og stationære behandlingsforløb. De to tabeller kan ikke
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0007.png
sammenlignes med hinanden, idet den øverste giver en status for hele 2015, og den anden
viser status for de første 6 måneder i 2016.
Tabel 3: Antal unikke cpr.nr./patienter
behandling
Antal patienter (1.
Behandlingstype
januar 2015 – 31.
december 2015)
Ambulant
Stationær
31.022
5.033
Antal patienter (1.
januar 2016 – 30.
juni 2016)
22.284
3.050
pr. behandler opdelt på ambulant/stationær
Antal behandler* (1.
januar 2015 – 31.
december 2015)
835
1.226
Antal behandler* (1.
januar 2015 – 30. juni
2016)
829
1.217
Antal patienter pr.
behandler (1. januar 2015
– 31. december 2015)
37,2
4,1
Antal patienter pr.
behandler (1. januar 2016
– 31. juni 2016)
26,9
2,5
Behandlingstype
Ambulant
Stationær
Kilde: BI-portal.UnikkeCpr
*Note: Antallet af behandlere er defineret som sundhedsfagligt personale jf. SSI’s
Fællesindhold for
2
basisregistrering af sygehuspatienter 2015-2: Vejledningsdel
opgjort i præsterede årsværk .
1.4.3 Antal kontakter pr. behandler opdelt på ambulant/stationær behandling
Tabel 4 nedenfor viser kontakter, antal behandlere og antal kontakter pr. behandler opgjort for
henholdsvis perioden 1. januar - 31. december 2015 og 1. januar - 30. juni 2016, opdelt på
ambulante og stationære behandlingsforløb.
Antal kontakter ved ambulantbehandling er opgjort ved antal besøg i alt (ambulante besøg,
hjemmebesøg og udebesøg) samt kontakter (besøg) på skadestuen/modtagelsen i perioden.
Antal kontakter ved stationær behandling er opgjort ved antal sengedage i perioden. De to
tabeller kan ikke sammenlignes med hinanden, idet den øverste giver en status for hele 2015,
og den anden viser status for de første 6 måneder i 2016.
2
Antallet af behandler er opgjort ud fra de præsterede løngivende timer i opgørelsesperioden. Ud fra antallet af
Side 7
normtimer (i 2015 er det årlige normtimetal 1.931,4) for fastlønnede og det indberettede timetal for timelønnede
beregnes de præsterede årsværk for den gældende periode.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0008.png
Tabel 4: Antal kontakter pr. behandler
Antal kontakter (1.
Behandlingstype
januar 2015 – 31.
december 2015)
Ambulant
Stationær
310.703
179.181
opdelt på ambulant/stationær behandling
Antal behandler* (1.
Antal kontakter pr.
januar 2015 – 31.
behandler (1. januar 2015
december 2015)
– 31. december 2015)
835
1.226
372,1
146,2
Antal kontakter pr.
behandler (1. januar 2016
– 30. juni 2016)
195,2
74,6
Behandlingstype
Ambulant
Stationær
Antal kontakter (1. Antal behandler* (1.
januar 2016 – 30. januar 2016 – 30. juni
juni 2016)
2016)
161.805
90.815
829
1.217
Kilde: BI-portal.AmbulantAktivitet, BI-portal.AkutAmbulante, BI-portal.Sengedage
*Note: Antallet af behandlere er defineret som sundhedsfagligt personale jf. SSI’s
Fællesindhold for
1
basisregistrering af sygehuspatienter 2015-2: Vejledningsdel
opgjort i præsterede årsværk .
1.5 Øget aktivitet, bedre tilgængelighed og udvidede åbningstider
1.5.1 Beskrivelse af udvidede åbningstider, oprettelse af psykiatrisk hotline, anvendelsen af
telepsykiatri mv.
Satspuljemidlerne for 2015-2018 gør det muligt at videreføre udviklingsprojektet vedr.
mobilsundhedsplatform og fortsætte afprøvningen af den nye teknologiske løsning. Den mobile
sundhedsplatform (kaldet Remind) for både pc og mobil-app giver nye adgange til at skabe et
sammenhængende patientforløb mellem de aktører, som indgår i patientens behandling.
Remind kan ligeledes bruges som alternativ til den almindelige behandling - blandt andet ved
at støtte patienten i diverse aktiviteter samt medvirke til at give struktur og håndtere
situationer, der kan være vanskelige for patienten. Platformen understøtter endvidere
selvrapportering af patientdata, så en uheldig udvikling kan foregribes af behandleren allerede
inden patientens næste besøg. En større nærhed og tilgængelighed til behandlere og
støttepersoner gennem telepsykiatriske løsninger forventes således at forebygge indlæggelser.
Endvidere arbejdes der i og udenfor Remind med en udbredelse af brug af videomøder til
kommunikation med patienten og med de aktører, som indgår i patientbehandlingen. Hermed
udvides muligheder for koordinering og dialog på tværs af de sektorer, som støtter op om
patientbehandlingen. Psykiatrien i Region Midtjylland indarbejder arbejdsmåder, hvor en
psykiatrisk afdeling gennemfører afsluttende netværksmøder med samarbejdende kommuner
via video. Ligeledes anvendes videomøder til visse mødefora i forhold til specifikke
patientgrupper eksempelvis inden for ældrepsykiatrien, hvor der afvikles fælles videomøder
mellem behandlere i psykiatrien, patienten selv, plejepersonalet på plejehjemmene og evt.
pårørende til den ældre.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0009.png
På det Børne- og Ungdomspsykiatriske område, BUC, er digitaliseringen af tidligere papir-
skemaer i fokus. Patienterne og deres forældre kan nu udfylde f.eks. tics-skemaer i Remind,
hvorefter systemet grafisk for både patient og medarbejder kan gengive udviklingen af diverse
tics på baggrund af øvelserne. Graferne kan derefter indgå som en del af diskussionen i de
aftalte videosamtaler.
1.5.2 Beskrivelse af konkrete initiativer for bedre arbejdsgange mv.
Produktionsplanlægning i voksenpsykiatrien
For at sikre overholdelse af udrednings- og behandlingsretten er der igangsat et
udviklingsprojekt, hvor afdelingerne understøttes i at optimere deres patientplanlægning.
I løbet af 2016 har dette udviklet sig til et fast netværksbaseret organisation.
Målet med patientplanlægning er dels at sikre den nødvendige kapacitet til overholdelse af
kravene i udrednings- og behandlingsretten, dels at bidrage til at arbejdet i de enkelte
afdelinger/afsnit organiseres, så der skabes effektive patientforløb og høj produktivitet. Til
brug for dette har psykiatrien i Region Midtjylland udviklet en række værktøjer, der er med til
at skabe analytisk indsigt i den kliniske produktion.
Den analytiske indsigt sammenholdes med et fortløbende arbejde, hvor udvalgte patientforløb
og organisering af arbejdet bliver nærmere undersøgt og optimeret i de kliniske afsnit. Dette
foregår med udgangspunkt i lean, men tilpasset en psykiatrisk kontekst.
Der arbejdes således kontinuerligt på at optimere arbejdsgange i psykiatrien i Region
Midtjylland. I 2016 har der været fokus på at fastholde og øge kvalitet og effektivitet i
forbindelse med omstruktureringer. Dette er gjort med flere længerevarende forløb med
tavlemøder og arbejdsgangsanalyser i sammenlagte organisatoriske enheder.
1.6 Nedbringelse af overdødelighed
1.6.1 Beskrivelse af regionens arbejde med nedbringelse af overdødelighed
Psykiatrien i Region Midtjylland har besluttet, at indsatsområderne i arbejdet på at reducere
overdødeligheden blandt psykiatriske patienter er medicinering, somatisk sygdom,
forebyggelse af tvang og forebyggelse af selvmord, som er de fire kliniske indsatsområder i
projekt Sikker Psykiatri.
I psykiatrien i Region Midtjylland indfører flere afdelinger indsatserne i Sikker Psykiatri.
Pilotafdelingen i Regionspsykiatrien Midt tester alle fire indsatsområder, mens pilotafdelingen i
Regionspsykiatrien Horsens arbejder med indsatsområderne forebyggelse af tvang og
forebyggelse af selvmord. Der er påbegyndt en spredning til Regionspsykiatrien Randers for
pakken medicinering, og denne spredning forventes at fortsætte i 2016 til øvrige afdelinger.
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0010.png
I psykiatrien i Region Midtjylland rapporteres alle selvmord for indlagte. I 2016 er fokus på
øget rapportering af selvmord og selvmordsforsøg for både indlagte og ambulante patienter.
Læring deles på tværs i flere niveauer af organisationen med henblik på forbedret forebyggelse
af selvmord.
1.6.2 Beskrivelse af samarbejdet på tværs af psykiatriske og somatiske afdelinger
Region Midtjylland er i gang med at etablere fælles akutmodtagelser for alle somatiske og
psykiatriske patienter. Den første blev åbnet for Regionshospitalet Randers og
Regionspsykiatrien Randers den 1. oktober 2015. I de fælles akutmodtagelser vil patienter,
afhængig af behov, blive vurderet af både psykiatriske og somatiske speciallæger.
Alle udrednings- og behandlingspakker på psykiatriområdet indeholder en somatisk udredning.
Psykiatrien gennemførte for et par år siden en virtuel forelæsningsrække, hvor somatiske
speciallæger underviste psykiatriens læger og øvrigt sundhedspersonale i væsentlige
somatiske problemstillinger. Der er igangsat flere uddannelsestiltag ved Regionspsykiatrien
Horsens og Regionspsykiatrien Randers indenfor sygeplejen.
Ud over dette henvises til indsatserne i regi af sundhedsaftalearbejdet - se 1.7.1
1.7 Bedre sammenhæng og færre akutte indlæggelser
1.7.1 Beskrivelse af udviklingen i samarbejdet mellem den regionale psykiatri og de
kommunale tilbud, jf. bl.a. sundhedsaftaler.
Der er udarbejdet en sundhedsaftale for det samlede sundhedsvæsen i Region Midtjylland,
som dækker både det psykiatriske og det somatiske område.
Sundhedsaftalen er værdibaseret og indeholder forslag til en række indsatser, som skal sikre
opfyldelse af sundhedsaftalens mål og visioner. Nogle af indsatserne er fælles for både
somatikken og psykiatrien, mens andre er målrettet psykiatrien. I sundhedsaftalen er der
opstillet en række mål med tilhørende sigtelinjer, som skal sikre en løbende opfølgning på
implementeringen af sundhedsaftalen. Der er udarbejdet en politisk godkendt arbejdsplan for,
hvornår i sundhedsaftaleperioden de enkelte indsatser skal implementeres.
Der er to områder, som har haft særlig politisk bevågenhed. Det ene er social ulighed i
sundhed og det andet er psykisk sygdom. Som noget nyt har arbejdsmarkedsområdet været
inddraget i udarbejdelsen af sundhedsaftalerne, hvilket har været nødvendigt i forhold til
samarbejdet med kommunerne omkring borgere med psykisk sygdom.
Indsatser, der skal implementeres i psykiatrien i 2015/2016:
Indsats
Status
Styrket samarbejde om Alle kommuner (næsten) har i samarbejde med
henvisning til børne- og almenpraksis og børne- og ungdomspsykiatrien udarbejdet
ungdoms-psykiatrien
en oversigt, som angiver hvem og hvordan man kan
kontakte hinanden. Oversigterne er blevet tilgængelige i
løbet af foråret 2016 www.praksis.dk. i og i
Sundhedsaftalens værktøjskasse
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0011.png
http://www.sundhedsaftalen.rm.dk/varktojskasse/psykiatri-
--born/lokale-samarbjedsaftaler-og-
arbejdsgangsbeskrivelser/
To kommuner arbejder på at etablere og afprøve en
koordinerende funktion, som kan være familiernes,
almenpraksis' samt børne- og ungdomspsykiatriens
indgang til kommunen.
I stedet for at børne- og ungdomspsykiatrien afholder
netværksmøderne som rutine, vil det i mange tilfælde være
mere hensigtsmæssig, at kommunen tager initiativet.
Derved kan kommunen bedre samle de relevante deltagere
for planlægning af det videre forløb. Samtidig bliver det
tydeligt for familien, hvem der har ansvaret for det videre
forløb.
Hvis et barn har brug for flere kommunale indsatser, skal
der udpeges en koordinator.
Der er en proces i gang med henblik på at beskrive
arbejdsgange og anbefalinger til organisering og afholdelse
af netværksmøder
Sygehusene og almenpraksis kan nu sende elektroniske
henvisninger direkte til de kommunale forebyggelsestilbud.
Udgangspunktet er en henvisning til en sundhedssamtale i
kommunen.
De almenpraktiserende læger skal sikre somatisk udredning
forud for eller parallelt med henvisning til psykiatrien. Der
følges op via tværsektorielle audits. Den første audit viser,
at det i praksis kun sker i meget få tilfælde. Der er forsat
dialog med almenpraksis om dette. Der har været afholdt
en ny audit primo 2016 også denne gang med deltagelse af
almenpraksis – som viser, at det stadig er et
udviklingspunkt.
Forløbsprogrammerne har fokus på samtidig somatisk og
psykisk sygdom.
Ansvar og opfølgning på vigtig somatisk behandling skal
fremgå af de psykiatriske
udskrivningsaftaler/koordinationsplaner.
Alle kommuner er sammen med psykiatrien i gang med at
beskrive de konkrete arbejdsgange for udarbejdelse af
koordinerede indsatsplaner. Beskrivelserne skal gøres
tilgængelige på www.sundhedsaftalen.rm.dk i
”værktøjskassen”.
Desuden afprøves der et par modeller med tværsektoriel
samarbejde omkring borgere med misbrug og psykiatri,
f.eks. fremskudt sagsbehandling fra kommunen på
psykiatrisk hospital, gensidigt fremmøde af henholdsvis
misbrugsbehandlere i psykiatrien og psykiatriske
sygeplejersker i misbrugscentret og tværsektorielle
Netværksmøder skal
afholdes af den
myndighed, som har
behovet –
børne- og ungdoms-
psykiatri
Styrket behandling af
borgere med både
psykisk og somatisk
sygdom
Borgere med psykisk
sygdom og samtidigt
misbrug
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0012.png
Styrkelse af
samarbejdet med
arbejdsmarkedsområdet
fællesteams.
Arbejdsmarkedsområdet bliver i stigende grad en del af det
tværsektorielle samarbejde mellem kommunerne og
regionspsykiatrien. Specielt er der en fælles interesse for at
udvikle samarbejdsmodeller omkring de unge på
kontakthjælp. Udfordringen er hvordan man i fællesskab får
identificeret i de unge, som har brug for hurtig psykiatrisk
udredning og behandling for at kunne styrke deres
muligheder for at få en fast tilknytning til arbejdsmarkedet
og dermed blive selvforsørgende. Processen er endnu i en
indledende fase.
Desuden arbejdes der på at udvikle en samarbejdsstruktur omkring sundhedsaftalearbejdet,
således at psykiatrien bliver en del af samarbejdet mellem de somatiske hospitaler og det
kommunale sundhedsområde. Den nye struktur er endnu ikke på plads.
1.8 Større sikkerhed for patienter og ansatte
1.8.1 Beskrivelse af regionens arbejde med større sikkerhed for patienter og ansatte.
Som led i det generelle sikkerhedsarbejde arbejdes der med en fælles vision for
sikkerhedsarbejdet ’Fælles viden – fælles ansvar – sikkerhed for alle’ og der er udarbejdet en
sikkerhedsmodel for behandlingspsykiatrien. Sikkerhedsmodellen er pt. ved at blive justeret.
Modellen er fulgt op med lokale sikkerhedsplaner på de enkelte afdelinger. Som tillæg til et
lokalt fokus på sikkerhedsarbejdet er der også et fælles tværgående fokus på ledelsesniveau
og i MED organisationen. Med henblik på at øge videndeling mellem behandlingspsykiatri og
socialpsykiatri og samarbejdet i relation til sikkerhedsarbejdet er der desuden gennemført et
internt survey ultimo 2015 med deltagelse af en afdeling i behandlingspsykiatrien og et
socialpsykiatrisk tilbud.
I 2016 fokuseres særligt på følgende indsatser:
Reduktion af tvang
Som led i partnerskabsaftalen mellem regionerne og Sundheds- og Ældreministeriet om en
halvering af antallet af patienter, som berøres af bæltefikseringer i 2020, har alle psykiatriske
afdelinger i Region Midtjylland, som anvender tvang, udarbejdet konkrete aftaler med tiltag og
milepæle for reduktion af tvang. På månedlige møder med afdelingsledelserne tematiseres og
drøftes tvang. Fremadrettet styrkes indsatsen ved månedlige opfølgningsmøder mellem
hospitalsledelsen og de enkelte afdelinger.
Patientsikkerhed og Sikker Psykiatri
Arbejdet med patientsikkerhed i 2016 tager overordnet udgangspunkt i Projekt Sikker
Psykiatri, hvor der arbejdes med implementering af indsatsområder indenfor tvang,
forebyggelse af selvmord, somatisk sygdom, medicinering samt patient- og
pårørendeinddragelse på tre afdelinger i psykiatrien. Det er hensigten, at erfaringer fra de tre
afdelinger generelt skal spredes til de øvrige afdelinger i psykiatrien i Region Midtjylland.
Side 12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0013.png
Den administrative samarbejdsaftale vedr. de retspsykiatriske patienter som udgør en særlig
sikkerhedsrisiko.
Der er i samarbejde med kommunerne og Kriminalforsorgen udarbejdet en administrativ
samarbejdsaftale vedr. de retspsykiatriske patienter, som udgør en særlig sikkerhedsrisiko.
Samarbejdsaftalen omfatter mellem 75 og 100 patienter og betyder blandt andet, at der
omkring hver enkelt patient, som er omfattet af aftalen, er etableret et tværsektorielt team,
som er i tæt kontakt med patienten og hinanden. Desuden er der etableret et forpligtende
samarbejde på myndighedsniveau. Implementeringen af aftalen monitoreres løbende, ligesom
der aktuelt gennemføres tværsektorielle fokusgruppeinterviews for at evaluere effekten og
tilfredsheden med aftalen.
For at understøtte den kliniske praksis forenkles den fællespsykiatriske retningslinje for
forebyggelse af selvmord i 2016 og bliver mere rammesættende. Samtidig forenkles tilhørende
dokumentation, og der udarbejdes et e-læringsprogram.
Der er således igangsat en række initiativer, der skal medvirke til at styrke sikkerheden.
Imidlertid er der stor bevidsthed om, at sikkerhedsarbejdet ikke alene er konkrete færdigheder
og tekniske løsninger, men at det ligeledes skal understøttes af en sund og tydelig
sikkerhedskultur på de enkelte afdelinger og hos den enkelte medarbejder. Som led heri gøres
sikkerhedsarbejdet til genstand for en løbende ledelsesmæssig fokusering og monitorering,
eksempelvis ved dialogmøder med afdelingsledelserne.
1.9 Systematisk inddragelse af patienter og pårørende
1.9.1 Beskrivelse af de initiativer, regionen har igangsat for så vidt angår inddragelse af
patienter og pårørende
Fra psykiatrien i Region Midtjylland er arbejdet omkring inddragelse af patienter og pårørende
centreret omkring de to store fokusområder
Sikker Psykiatri
og
Nedbringelse af tvang.
Regionspsykiatrien Midt er pilotafdeling og tester
Sikker Psykiatris
indsatsområde
Patient- og
pårørendeinddragelse
bl.a. ved at afholde patientmøder, hvor patienterne ugentligt drøfter
emner, de selv har valgt, med personale og de øvrige patienter på afdelingen. Patientmøderne
har ført til ændringer af bl.a. menukortet på afdelingen. Derudover arbejdes der også med
patientens inddragelse i egen medicingennemgang. Begge initiativer har haft stor succes, og
det er hensigten, at erfaringerne fra afdelingen skal udbredes til øvrige afdelinger i psykiatrien.
Gennem projekt
Nedbringelse af tvang
er der særligt fokus på afdækning af patienternes
mestringsstrategier og brugen af mestringsskemaer sammen med patienten. Der er varierende
brug af redskaberne på tværs af psykiatriens afdelinger, og der arbejdes mod en
gennemgående implementering af redskabet på tværs af regionen.
Side 13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0014.png
2. Flere og bedre kompetencer på psykiatriområdet
2.1 Generelle tværfaglige kompetencer hos alle faggrupper baseret på evidensbaserede
metoder
2.1.1 Beskrivelse af anvendelse af personaleressource med henblik på øget fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet er ofte med i handleplanen i de mestringsanalyser, som anvendes for at
forebygge tvang. Mestringsanalysen og handleplanen udarbejdes sammen med patienten.
Planlagte daglige fysiske aktiviteter er en del af behandlingen på langt de fleste psykiatriske
afsnit.
Aktivitetsplakater i størrelsen 1 x 2 meter eller 2 x 2 meter er opsat på næsten samtlige afsnit
for at signalere til både patienter, pårørende og personale at deltagelse i aktiviteter oftest af
fysisk karakter er en del af behandlingen.
Der er planlagt temadag den 12. oktober 2016 hvor emnet fysisk aktivitet er et tema. Der
forventes at deltage 150 plejepersonaler og læger fra hele regionen.
Der er iværksat en særlig indsats med henblik på, igangsættelse af aktiviteter om aftenen.
Der henvises til tabel 1, og 2 under pkt. 1.2.1. hvor udviklingen i personalegrupperne ,
fysioterapeuter, ergoterapeuter, social og sundhedsassistenter, samt plejere afspejler
anvendelsen af personaleressourcer på blandt andet øget fysisk aktivitet. Der er fra 2015 – til
medio 2016 sket en stigning i antallet af disse personaleressourcer.
2.1.2 Beskrivelse af opkvalificerende initiativer vedr. fx recovery, dialog, systematisk patient-
og pårørendeinddragelse mv.
Over efteråret 2016 afholdes inspirationsdage om
Safewards
for ledere og medarbejdere i
psykiatrien.
Safewards-modellen
består af interventioner, der påvirker omfanget af konflikter
og kontrollerende handlingerne på afsnittene. Det er frivilligt for de enkelte afdelinger, hvorvidt
de vil implementere modellen eller dele af den efterfølgende.
Kompetenceudviklingsforløb ift. patientkommunikation er under udarbejdelse og forventes
igangsat i løbet af 2017. Forløbet understøtter visionen om, at behandling i sundhedsvæsenet
skal være på patientens præmisser og således øge inddragelse af patienten i eget forløb, bl.a.
gennem nye inddragelsesmetoder og en større fokusering på patienternes ønsker til
behandlingen. Kompetenceudviklingen har fokus på metoder til kommunikation, der muliggør
gensidig åben og informerende dialog om bl.a. sygdom og behandlingsmuligheder, men også
afdækning af patienter og pårørendes erfaringer og præferencer.
Kompetenceudviklingen er for både nyansatte og nuværende ansatte med patientkontakt i
psykiatrien.
Side 14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0015.png
2.2 Specialiserede kompetencer hos medarbejderstaben
2.2.1 Beskrivelse af opkvalificerende initiativer vedr. fx konflikthåndtering, deeskalering mv.
Kompetenceudviklingsprojektet ”Deeskalering for medarbejdere i behandlingspsykiatrien”
planlægges gennemført fra 2015-2018 i samarbejde med Region Midtjyllands Koncern HR,
Center for Kompetenceudvikling (CKU).
Alle medarbejdere i behandlingspsykiatrien forventes at blive involveret i projektet, og
kurserne tilrettelægges i samarbejde med den enkelte afdeling. Alle sengeafsnit skal igennem
to kursusdage, hhv. "deeskalering" og "husorden", og ambulatorierne skal som udgangspunkt
igennem kursus i deeskalering. Startskuddet til projektet var to kursusdage for ledere i
psykiatrien i august og september 2015, og i 2015 er der gennemført 10 kursusdage.
I 2016 er der indtil videre gennemført 12 kursusdage samt et 5-dages kursus for
deeskaleringsmedarbejdere (repræsentanter fra hver afdeling). Endvidere er der afholdt 18
opfølgningsmøder med en underviser fra CKU, for at understøtte implementeringen i de
enkelte afsnit.
Der er udarbejdet en strategi for området og planlagt yderligere 36 kursusdage, 12
opfølgningsmøder samt et fælles "opsamlingskursus" for nyansatte medarbejdere i 2016.
2.2.2 Beskrivelse af specialiserede kompetencer hos specifikke faggrupper, fx uddannelse af
specialsygeplejersker, specialpsykologer m.fl.
Specialsygeplejerske
Uddannelsen til specialsygeplejerske bibringer faglige kompetencer på videregående niveau
med henblik på at varetage funktionsområdet som specialsygeplejerske i psykiatrisk sygepleje.
De faglige kompetencer indebærer, at sygeplejersken besidder en omfattende viden og kliniske
færdigheder, hvor sygeplejersken påtager sig et særligt ansvar for helhed, kvalitet,
samarbejde og koordinering samt tager initiativ til udvikling af den psykiatriske sygepleje.
I 2016 er der indtil videre uddannet 19 specialsygeplejersker i Region Midtjylland. I 2015 var
tallet 11.
Specialpsykolog
Specialpsykologuddannelsen bibringer psykologerne en monofaglig opkvalificering, som styrker
deres faglighed. Derudover bibringer uddannelsen psykologerne kompetencer, som er med til
at styrke og understøtte den tværfaglige opgaveløsning i psykiatrien.
De første specialpsykologer på de ordinære uddannelsesforløb blev færdige i december 2015,
hvorfor der hidtil kun har været erfaring med de merituddannede specialpsykologer i
psykiatrien. Der er indtil videre én færdig uddannet specialpsykolog, der er blevet ansat som
uddannelsesansvarlig specialpsykolog i voksenpsykiatrien. Det er derfor stadig for tidligt at
sige noget om de erfaringer der er med specialpsykologerne i praksis. (ikke merituddannede).
Side 15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om oversendelse af den status, som ministeriet har fået fra regionerne i forhold til hvad de 2,2 mia. kr. til psykiatrien er brugt til, til sundheds- og ældreministeren
1667586_0016.png
Det er først i september 2016 at de næste færdiguddannede (2 personer) kommer i Børne og
ungdomspsykiatrien.
Der bliver som i 2015 også i 2016 optaget 8 på uddannelsen til specialpsykolog i Region
Midtjylland (uddannelsen er 4-årig). Der er i Psykiatrien i Region Midtjylland i alt 32
uddannelsessøgende specialpsykologer.
Side 16