Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-10-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sagsnr.: 1608722
Dok. nr.: 184341
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 939 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 939:
”Hvordan forholder ministeren sig til det forslag, som præsenteres af Charlotte
Fischer, formand for Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg, om at regionernes
psykiatriske eksperter skal kobles sammen med skolernes PPR-rådgivninger? Og me-
ner ministeren, at de praktiserende læger er godt nok rustet til at tage samtaler på et
tidligt tidspunkt med unge, der mistrives? ”
Svar:
Jeg kan oplyse, at reglerne om skolernes Pædagogisk Psykologisk Rådgivning ligger i
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Jeg har derfor indhentet følgende
bidrag herfra:
”Folkeskolelovgivningen indeholder få bestemmelser om kommuner-
nes pædagogiske og psykologiske rådgivning (PPR). Det følger af fol-
keskolelovens § 12, at henvisning til specialundervisning skal ske ef-
ter pædagogisk psykologisk rådgivning og i samråd med forældrene
og eleven. Den pædagogiske psykologiske vurdering har til formål at
belyse elevens kompetencer med henblik på at yde skolen samt ele-
ven og forældrene rådgivning om tilrettelæggelsen af og indholdet af
i en undervisning, der kan tilgodese elevens særlige behov og forud-
sætninger. I vurderingen kan indgå en analyse af elevens særlige be-
hov på grundlag af oplysninger fra det undervisende personale, for-
ældre og andre personer med betydning for elevens og klassens fag-
lige og sociale funktion. Et andet element kan være en grundig og
dybdegående undersøgelse af elevens faglige og sociale kompeten-
cer. I særlige tilfælde må undersøgelsen suppleres med undersøgel-
ser og udtalelser fra andre sagkyndige. Det er den ansvarlige for ud-
arbejdelse af vurderingen, der har ansvar for at inddrage disse andre
sagkyndige.
Undersøgelser viser, at kommunerne anvender PPR til en lang række
andre opgaver som fx henvisning til udredning i børne- og ungdoms-
psykiatrien og lettere behandlingsopgaver. Der er stor variation i
kommunerne i forhold til både organiseringen og sammensætningen
af PPR´s opgaver.
Med de seneste reformer på undervisningsområdet er der sat øget
fokus på elevernes og de studerendes trivsel. Det er bl.a. sket ved
indførelse af obligatoriske trivselsmålinger, der giver grundlag for en