Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1677808_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-10-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPJBJ
Sagsnr.: 1608670
Dok. nr.: 180595
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 913 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 913:
”Vil ministeren se på Sammenslutningen af unge med Handicaps ønske om, at handi-
cap og seksualitet bliver indarbejdet i uddannelsen af de personer, der skal arbejde
med handicappede, således at det bliver et obligatorisk undervisningsområde og så
plejepersonalet bliver bedre rustede til at afhjælpe og sikre, at de handicappedes får
ret til et sexliv? Der henvises til artiklen ”Forening vil sikre handicappedes ret til et
sexliv”, der blev bragt på Kristelig Dagblads hjemmesiden den 23. august 2016. ”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at handicappedes seksualitet naturligvis ikke må have ka-
rakter af et tabu for det personale, der er involveret i plejen af dem.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at en lang række forskellige faggrupper arbejder
med personer med handicap og på forskellige områder. Mit svar gælder kun de fag-
grupper, der arbejder med personer med handicap inden for sundheds- og ældreom-
rådet. Dette gælder bl.a. på sygehus og plejehjem, mens andre boformer for perso-
ner med handicap vil høre under social- og indenrigsministerens ressort.
I den forbindelse vil jeg for god ordens skyld også bemærke, at fx SOSU-hjælperes og
SOSU-assistenters uddannelse hører under ministeren for børn, undervisning og lige-
stillings ressort, mens fx sygeplejerskers, fysioterapeuters og lægers uddannelser hø-
rer under uddannelses- og forskningsministerens ressort.
Jeg har dertil overordnet set tiltro til, at de enkelte uddannelsesinstitutioner – ud fra
de gældende bekendtgørelser på området – er i stand til at tilrettelægge undervis-
ningen, så de studerende rustes bedst muligt til at varetage deres hverv i forhold til
forskellige grupper af borgere.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Jens Bjerg Johansen