Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1668156_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-09-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1608308
Dok. nr.: 169202
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 887 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 887:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke forhold der taler hhv. for og imod at lovliggø-
re, at danske patienter på egen hånd over internettet kan købe eksempelvis medicin
mod hepatitis C i lande uden for EU/EØS som omtalt i Information den 24. august
2016: ”Patienter burde ikke kriminaliseres for at ville helbrede sig selv”. ”
Svar:
Jeg har i mit svar på SUU alm. del – spørgsmål 889 redegjort for reglerne i lovgivnin-
gen mht. patienternes egen import af medicin fra lande både inden og uden for EU og
EØS.
Forskelsbehandlingen mellem EU lande og 3. lande skyldes grundlaget for det indre
marked og mere specifikt, at man i EU har et harmoniseret godkendelses- og kontrol-
system for medicin, som medfører en meget høj grad af sikkerhed for, at medicin ind-
ført fra et EU land har en kvalitet svarende til, hvad man kan få i Danmark.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst, at den samme grad af sikkerhed ikke er garanteret
ved køb af medicin uden for EU, allerede fordi en dansk forbruger ikke kan forventes
at kunne gennemskue, om den forhandler, der købes hos, har de nødvendige tilladel-
ser til at sælge medicin, og om det er en godkendt version af lægemidlet, der sælges,
eller en forfalsket version. I EU-lande har en virksomhed, der sælger medicin over in-
ternettet, pligt til at have et fælles EU logo på sin hjemmeside, hvorved køberen kan
sikre sig, at der er tale om en forhandler, der er godkendt af myndighederne, og som
også er underlagt myndighedernes kontrol. Selv hvis patienten formår at identificere
godkendte forhandlere uden for EU, er der ikke sikkerhed for, at det pågældende
lands lægemiddelregulering og kontrol er af samme kvalitet som et EU-lands.
Som det fremgår af mit svar af d.d. på SUU alm. del – spørgsmål 889 er der ikke et ab-
solut forbud mod indførsel af medicin til Danmark fra lande uden for EU. Man må så-
ledes gerne ved personlig indrejse medbringe medicin til personligt forbrug op til 3
måneder. Dette skyldes, at patienten kan være blevet sat i gang i en behandling un-
der opholdet uden for EU, og at denne behandling ikke bør afbrydes.
Det samme hensyn er der ikke ved nethandel, da patienten i sådanne tilfælde nor-
malt har haft mulighed for at opsøge en læge i Danmark og købe lægemidlerne på
det danske marked. I modsætning hertil kan en patient frit indføre medicin til person-
ligt brug fra et andet EU land, uanset om indførslen sker over internettet eller ved
indrejse.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 887: Spm. om, hvilke forhold der taler hhv. for og imod at lovliggøre, at danske patienter på egen hånd over internettet kan købe eksempelvis medicin mod hepatitis C i lande uden for EU/EØS, til sundheds- og ældreministeren
En lovliggørelse af muligheden for at købe medicin uden for EU over internettet vil gi-
ve patienter en større valgfrihed med hensyn til, hvor de vil købe medicin. Dette kan
medføre en adgang til billigere medicin i forhold til den medicin, der sælges i Dan-
mark og - alt efter hvordan regelsættet tilrettelægges - også adgang til flere typer læ-
gemidler. Borgerens øgede frihed vil også kunne vise sig gennem øget mulighed for at
købe medicin i håndkøb, hvor samme produkt i Danmark kun kan købes mod recept.
Dette vil være tilfældet, hvis medicinen af myndighederne i købslandet i modsætning
til i Danmark ikke er vurderet til at være receptpligtigt.
En lovliggørelse kan dog få indflydelse på konkurrenceevnen for de virksomheder, der
har brugt omfattende ressourcer på at få godkendt deres lægemiddel i Danmark, og
som bruger mange ressourcer på at holde medicinen på markedet i form af lægemid-
delovervågning, egenkontrol mv.
Endvidere vil en lovliggørelse af privates import af lægemidler fra lande uden for EU
gøre det muligt for borgere at indføre lægemidler, der ikke er godkendte i Danmark.
Det vil i øget omfang i forhold til i dag muliggøre selvmedicinering, uden at borgeren
har haft kontakt med en læge om den påtænkte behandling. Det er i dag muligt at
bestille stort set alle slags lægemidler på internettet og få dem sendt til Danmark
uden forevisning af recept, alt fra antibiotika, psykofarmaka, stærke smertestillende
lægemidler og lægemidler indeholdende doping og euforiserende stoffer.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at der i dag er mulighed for i ganske særlige tilfælde at få
dispensation fra reglerne om privates indførsel af lægemidler. Lægemiddelstyrelsen
har oplyst, at der eksempelvis bliver givet dispensation i tilfælde, hvor en person er
på midlertidigt ophold i Danmark og derfor ikke har adgang til lægemidlerne gennem
det danske sundhedssystem. Der er dog også tilfælde, hvor en herboende person får
dispensation til indførsel af lægemidler, f.eks. fordi personen er i en igangværende
behandling i et land uden for EU under overvågning af en læge. Det er altid en kon-
kret vurdering, om Lægemiddelstyrelsen skal give dispensation i den enkelte sag. Der
vil dog som altovervejende udgangspunkt ikke blive givet dispensation af økonomiske
årsager, dvs. alene fordi et lægemiddel, der er godkendt i Danmark, kan skaffes billi-
gere i et land uden for EU.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mie Saabye
Side 2