Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-09-2016
Enhed: Psykmed
Sagsbeh.: hbj
Sagsnr.: 1608821
Dok. nr.: 175675
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 879 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 879
”Deler ministeren den opfattelse, som lektor i forvaltningsret på Aalborg Universitet,
Sten Bønsing, den 22. august 2016 giver udtryk for i artiklen ”Toplæger oplyste ikke
om økonomiske bånd til industrien” i Jydske-Vestkysten om, at det må betragtes som
brud på Forvaltningsloven, når offentligt ansatte læger tager imod eksempelvis spon-
sorrejser fra private virksomheder, fordi disse skal betragtes som gaver?
Spørgsmålet bedes besvaret forud for samråd BJ.”
Svar:
Den nævnte presseomtale i spørgsmålet angår tre læger, der både arbejder på of-
fentlige sygehuse og er faste sagkyndige rådgivere for Sundhedsstyrelsen. Desuden
har de tilknytning til lægemiddelindustrien, bl.a. i form af afholdelse af foredrag og
modtagelse af sponsorrejser, som de ikke har oplyst i deres habilitetserklæringer.
Læger, der på samme tid har klinisk arbejde, opgaver med faglig rådgivning o.l. af of-
fentlige myndigheder og tilknytning til lægemiddelindustrien, er omfattet af flere re-
gelsæt, der kan sikre deres habilitet.
Generelt er lægers arbejde for en offentlig forvaltning omfattet af forvaltningslovens
habilitetsregler. Såfremt sundhedspersoner rådgiver Lægemiddelstyrelsen om læge-
midler, er de også omfattet af lægemiddellovens § 102. Det er den pågældende for-
valtnings ansvar at sikre, at de personer, der udfører opgaver for forvaltningen, ikke
er inhabile i forhold til den konkrete opgavevaretagelse.
Reglerne om inhabilitet i forvaltningsloven har til formål at forebygge, at en offentlig
myndighed træffer konkrete afgørelser, som er usaglige, fordi afgørelsen påvirkes af
særlige, personlige interesser. I forvaltningslovens § 3 er angivet en række inhabili-
tetsgrunde, der gælder for den, der virker inden for den offentlige forvaltning. En af
disse grunde er bl.a., at den pågældende selv har en særlig personlig eller økonomisk
interesse i sagens udfald.
På lægemiddelområdet er indført en skærpet fokus på habilitet bl.a. for medlemmer
af råd, nævn og udvalg nedsat i medfør af lægemiddelloven, som styrelsen rådfører
sig med.
Faste sagkyndige rådgivere og andre eksterne rådgivere i henholdsvis Sundhedssty-
relsen og Lægemiddelstyrelsen skal udfylde en særlig habilitetserklæring, inden de
påbegynder deres arbejde. I erklæringerne skal de bl.a. angive en række oplysninger,
som skal vise, om de har interesser i virksomheder, som kan påvirke deres objektive