Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-09-2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPAJU/KKO
Sagsnr.: 1608220
Dok. nr.: 169444
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. august stillet følgende spørgsmål
nr. 846 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 846:
”Mener ministeren, at der bør indberettes som en utilsigtet hændelse, hvis persona-
let pga. travlhed skruer op for beroligende medicin til patienterne for at kunne tage
sig af andre opgaver?”
Svar:
Mit ministerium har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, som oplyser følgende:
”Sundhedspersoner har pligt til at rapportere utilsigtede hændelser. Sundhedsperso-
ner på offentlige sygehuse har haft rapporteringspligt siden 1. januar 2004.
Formålet med rapportering af utilsigtede hændelser er at forbedre patientsikkerhe-
den og understøtte en sikkerhedskultur i sundhedsvæsenet, hvor man lærer af de
fejl, der begås.
Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med
sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med
forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på for-
hånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og
som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men forinden
blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder, jf. sund-
hedslovens § 198, stk. 4.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om begrebet utilsigtet hændelse i lov
om patientsikkerhed (nu sundhedsloven), at: ”Det er ønsket, at begrebet »utilsigtede
hændelser« får så bred en betydning som muligt for at sikre kvalitet i sundhedsvæse-
net i videst muligt omfang.”
Denne forståelse af begrebet er videreført i den senere udvidelse af patientsikker-
hedsordningen i sundhedsloven.
Det er ikke i alle tilfælde muligt for sundhedspersonerne klart at afgrænse, hvilke
hændelser, der skal rapporteres, således benyttes systemet også til at rapportere
hændelser i sundhedsvæsenet, som sundhedspersonerne mener, vil kunne bidrage til
lokalt, regionalt eller nationalt at forbedre patientsikkerheden.”