Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1665616_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-09-2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPAJU/KKO
Sagsnr.: 1608220
Dok. nr.: 169444
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. august stillet følgende spørgsmål
nr. 846 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 846:
”Mener ministeren, at der bør indberettes som en utilsigtet hændelse, hvis persona-
let pga. travlhed skruer op for beroligende medicin til patienterne for at kunne tage
sig af andre opgaver?”
Svar:
Mit ministerium har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, som oplyser følgende:
”Sundhedspersoner har pligt til at rapportere utilsigtede hændelser. Sundhedsperso-
ner på offentlige sygehuse har haft rapporteringspligt siden 1. januar 2004.
Formålet med rapportering af utilsigtede hændelser er at forbedre patientsikkerhe-
den og understøtte en sikkerhedskultur i sundhedsvæsenet, hvor man lærer af de
fejl, der begås.
Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med
sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med
forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på for-
hånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og
som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men forinden
blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder, jf. sund-
hedslovens § 198, stk. 4.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om begrebet utilsigtet hændelse i lov
om patientsikkerhed (nu sundhedsloven), at: ”Det er ønsket, at begrebet »utilsigtede
hændelser« får så bred en betydning som muligt for at sikre kvalitet i sundhedsvæse-
net i videst muligt omfang.”
Denne forståelse af begrebet er videreført i den senere udvidelse af patientsikker-
hedsordningen i sundhedsloven.
Det er ikke i alle tilfælde muligt for sundhedspersonerne klart at afgrænse, hvilke
hændelser, der skal rapporteres, således benyttes systemet også til at rapportere
hændelser i sundhedsvæsenet, som sundhedspersonerne mener, vil kunne bidrage til
lokalt, regionalt eller nationalt at forbedre patientsikkerheden.”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om ministeren mener, at der bør indberettes som en utilsigtet hændelse, hvis personalet pga. travlhed skruer op for beroligende medicin til patienterne for at kunne tage sig af andre opgaver, til sundheds- og ældreministeren
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Styrelsen for Patientsikkerhed, og vil gerne be-
nytte lejligheden til at opfordre sundhedspersonalet til at bruge indberetningssyste-
met bredt, så deres erfaringer kan bruges til at sikre kvaliteten i sundhedsvæsenet i
videst muligt omfang.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Annemette Juul
Side 2