Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Psykiatri og Lægemiddelpolitik
DEPDPT
1605702
112633
14. juni 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samrådstale AI og AJ
Jeg vil gerne sige tak for indkaldelsen til samrådet her om
ansvaret for misbrugsbehandlingen i Danmark.
Det er afgørende for mig og regeringen, at alle aktører på
misbrugsområdet kender deres rolle og er bevidst om deres
ansvar. På den måde skaber vi de bedste forudsætninger for, at
borgerne kan modtage den bedst mulige behandling.
Jeg stiller derfor gerne op for at skabe klarhed om
ansvarsfordelingen.
***
Jeg har på fornemmelsen, at indkaldelsen til samrådet skyldes
en henvendelse fra Københavns Kommune til medlemmerne af
udvalgene.
Henvendelsen vedrører et brev fra Sundhedsstyrelsen.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
I brevet besvarer styrelsen et spørgsmål fra Københavns
Kommune om ansvaret for misbrugsbehandling af
personer, som ud over misbruget har en psykisk lidelse.
Jeg kan desværre konstatere, at brevet har skabt tvivl om
ansvarsfordelingen på misbrugsområdet.
Jeg kan oplyse udvalgene om, at Sundhedsstyrelsen for at fjerne
eventuel tvivl har sendt et præciserende brev til Københavns
Kommune.
Dette brev har jeg ligeledes sendt til udvalgene som led i
min orientering fra den 3. juni 2016 om
ansvarsfordelingen på området.
Jeg skal være den første til at beklage, at der er opstået tvivl om
ansvarsfordelingen for misbrugsbehandlingen. Tvivlen skyldes et
bilag til Sundhedsstyrelsens vejledning om den lægelige
behandling af stofmisbrugere i substitutionsbehandling.
Bilaget kan desværre give det fejlagtige indtryk, at
regionerne er ansvarlige for misbrugsbehandling i andre
tilfælde end under sygehusindlæggelse.
Jeg kan oplyse, at Sundhedsstyrelsen allerede er i gang med at
revidere vejledningen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Jeg har bedt om, at styrelsen med revisionen sikrer, at
vejledningen ikke længere giver anledning til tvivl om
ansvarsfordelingen.
Indtil revisionen er færdig, har jeg bedt Sundhedsstyrelsen
præcisere på sin hjemmeside, at det omtalte bilag kan
opfattes misvisende.
Derudover har Sundhedsstyrelsen valgt at markere
vejledningen som historisk på Retsinformation.
Jeg mener, at der hermed er taget de nødvendige skridt til at
sikre, at vejledningen ikke fortsat giver anledning til tvivl. Jeg kan
oplyse, at den reviderede vejledning forventes færdig inden
årets udgang.
***
Hvor bilaget til Sundhedsstyrelsens vejledning har givet
anledning til tvivl om ansvarsfordelingen, er lovgivningen på
området imidlertid klar og entydig.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
1661560_0004.png
Sundhedsloven og serviceloven efterlader ingen tvivl om, at
kommunerne har ansvaret for misbrugsbehandlingen.
Kriminalforsorgen er ansvarlig for misbrugsbehandling af
indsatte i Kriminalforsorgens institutioner.
Regionerne er ansvarlige for misbrugsbehandling under
sygehusindlæggelse og for akut, kompliceret afrusning og
behandling af akut alkoholforgiftning.
Det er den enkelte kommunes ansvar at tilrettelægge
behandlingsindsatsen på misbrugsområdet.
Kommunen skal sikre, at der er et tilstrækkeligt udbygget
behandlingstilbud, som også tilgodeser udsatte grupper.
o
Dette gælder også tilbud, som særligt retter sig
mod personer, som ud over misbruget også har en
psykisk lidelse.
Det kommunale behandlingssystem må ikke afvise at
udrede eller behandle personer med et misbrug med den
begrundelse, at de har en psykisk lidelse.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Sundhedsloven efterlader heller ingen tvivl om, at regionerne
har ansvaret for behandling i praksissektoren og
sygehusvæsenet. Behandling af en psykiatrisk lidelse er derfor
regionens ansvar.
Regionen må ikke afvise at udrede eller behandle
personer med en behandlingskrævende lidelse, fordi de
har et misbrug.
Hvis en person med et misbrug har en psykisk lidelse, som
kræver indlæggelse på sygehus, kan misbrugsbehandlingen ikke
betragtes isoleret. Sygehuset skal derfor behandle patientens
misbrug under indlæggelsen.
Påbegyndes misbrugsbehandling under sygehusindlæggelse, skal
der med samtykke fra patienten etableres forbindelse til det
kommunale misbrugsbehandlingssystem.
Dette skal sikre, at behandlingen kan videreføres efter
udskrivning fra sygehus.
Også hvis patienten efter udskrivning fortsætter
behandling for sin psykiske lidelse i for eksempel
ambulatorium, distriktspsykiatri eller hos egen læge.
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Lovgivningen er altså klar og entydig og bør ikke give anledning
til tvivl om ansvarsfordelingen på misbrugsområdet.
Nu nævnes dom til behandling i samrådsspørgsmålet, og det
giver mig anledning til at understrege, at det ikke har betydning
for ansvarsfordelingen, om misbrugsbehandlingen finder sted i
overensstemmelse med en dom eller ej.
***
Uanset hvilken tvivl Sundhedsstyrelsens vejledning beklageligvis
kan have givet anledning til, så er både Danske Regioner og KL
bekendte med lovgivningen på området.
I 2011 slog daværende indenrigs- og sundhedsminister Bertel
Haarder i et brev til KL med kopi til Danske Regioner fast, at
ansvaret for misbrugsbehandlingen er kommunalt - bortset fra
under sygehusindlæggelse, hvor ansvaret er regionalt.
Og både KL og Danske Regioner deltog i den daværende
regerings Psykiatriudvalg, som også så på denne problemstilling.
Psykiatriudvalget gentog i sin rapport fra 2013, hvad
Bertel Haarder slog fast i 2011.
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
På baggrund af KL og Danske Regioners deltagelse i
Psykiatriudvalget går jeg ud fra, at kommuner og regioner har en
ensartet opfattelse af ansvarsfordelingen på misbrugsområdet.
Og jeg forventer selvfølgelig, at både kommuner og regioner
efterlever den lovgivning, som KL og Danske Regioner har været
med til at redegøre for i Psykiatriudvalgets rapport.
Jeg kan derudover oplyse, at min orientering til udvalgene af 3.
juni 2016 om ansvarsfordelingen på misbrugsområdet, ligeledes
blev sendt til Danske Regioner og KL.
Jeg mener derfor ikke, at der er behov for yderligere initiativer
til at sikre en ensartet opfattelse af ansvarsfordelingen mellem
regioner og kommuner.
Hvad angår samrådsspørgsmål AJ, så antager jeg, at der med
spørgsmålet henvises til det bilag i Sundhedsstyrelsens
vejledning, som beklagevis kan have skabt tvivl om
ansvarsfordelingen.
Figur 16 på side 117 i Sundhedsstyrelsens vejledning har
overskriften ”Overordnede principper for behandlingen af
stofmisbrugere med psykiske lidelser”.
Overskriften svarer til ordlyden i samrådsspørgsmålet.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
1661560_0008.png
Jeg har netop redegjort for lovgivningen. Det er den – og ikke et
bilag i Sundhedsstyrelsens vejledning – som udgør de
overordnede principper for behandlingen af stofmisbrugere
med psykiske lidelser.
Som allerede nævnt forventer jeg, at kommuner og
regioner efterlever lovgivningen og dermed holder sig til
de overordnede principper for behandling af
stofmisbrugere med psykiske lidelser.
***
Men en klar og entydig ansvarsfordeling kan selvfølgelig ikke stå
alene.
Vi ser ofte, at behandling af misbruget er en forudsætning for, at
patienter kan profitere af psykiatrisk behandling, og omvendt.
Når vi oplever sager med vold og drab på bosteder, hvor
misbrug spiller en faktor, så står det klart, at misbrugsindsatsen
for disse personer ikke er god nok.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
1661560_0009.png
Misbrugsindsatsen skal blive bedre, og det handler om, at det
regionale system sikrer, at alle involverede samarbejdsparter er
orienteret og instrueret i at kunne samarbejde om patientens
behandlingsplan.
Det kommunale system skal sikre, at misbrugsindsatsen
fortsættes ved overgang fra region til kommune, og at det
regionale system underrettes, hvis personen ikke fortsætter sin
behandling.
Koordination og samarbejde mellem kommunen og regionen er
altså helt afgørende.
Der er allerede i dag nogle værktøjer, som regioner og
kommuner kan anvende i forbindelse med koordinering af
behandlingen.
Både regioner og kommuner skal blive langt bedre til at
anvende disse værktøjer.
Jeg vil kort redegøre for to af disse værktøjer.
Sundhedsaftalerne mellem regioner og kommuner skal sikre
samarbejdet om behandlingsforløb for personer med samtidig
psykisk lidelse og misbrug af rusmidler.
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
1661560_0010.png
Sundhedsaftalerne skal blandt andet sikre
kommunikationen mellem involverede aktører, så alle
har de relevante informationer om borgeren.
Sundhedsaftalerne skal også sikre en entydig
arbejdsdeling og fastlægge samarbejdet mellem de
relevante aktører.
Sundhedsaftalerne bør altså sikre, at der ikke opstår problemer i
forbindelse med borgeres overgang fra én sektor til en anden.
Derudover blev der med satspuljeaftalen på psykiatriområdet
for 2014-2017 afsat midler til, at regioner og kommuner i
fællesskab udarbejder individuelle koordinerende indsatsplaner.
Indsatsplanerne udarbejdes for personer med svære psykiske
lidelser og samtidigt misbrug.
Planerne har til formål at støtte regioner og kommuner i
at sikre, at alle kan modtage psykiatrisk behandling og
behandling for alkohol- og stofmisbrug.
I indsatsplanen skal ansvarsfordelingen mellem
sundhedsvæsenet, kommunen med videre fremgå.
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Dermed sikres det, at der i region og kommune er en
ensartet opfattelse af ansvarsfordelingen.
Indsatsplanerne bør dermed forbedre den samlede indsats ved
at skabe bedre sammenhæng i den enkelte persons forløb.
***
Kommuner og regioner har altså allerede i dag nogle værktøjer,
som skal sikre sammenhæng og kontinuitet i indsatsen for
personer, som har både et misbrug og en psykisk lidelse.
På trods af dette viser den seneste sag, at det fortsat er
en udfordring at sikre sammenhæng og kontinuitet.
Kommuner og regioner skal i arbejdstøjet og arbejde videre med
koordinationen af indsatsen og samarbejdet om personer, som
har både et misbrug og en psykisk lidelse.
Fra regeringens side bidrager vi gerne med en håndsrækning til
arbejdet.
Det er i aftalen om regionernes økonomi for 2017 netop
aftalt med Danske Regioner og KL at styrke indsatsen mod
vold på botilbuddene.
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
o
Det fremgår af aftalen, at parterne vil belyse tiltag i
form af for eksempel nye tilbudsformer med en klar
ansvarsfordeling mellem kommuner og regioner.
o
Konkrete tiltag vil blive fremlagt inden udgangen af
august.
Jeg vil samtidig tage initiativ til, at udfordringen bliver
drøftet i regi af udvalget om det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen.
***
Så for at opsummere her til slut.
Lovgivningen vedrørende ansvarsfordelingen på
misbrugsområdet er klar og entydig.
Jeg går derfor ud fra, at kommuner og regioner er sig
deres ansvar bevidst og sikrer den bedst mulige
behandling af borgere med misbrugs- og psykiske
problemer.
Side 12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Fra centralt hold har vi sat temaet på dagsordenen og vil
se på udfordringen både i regi af økonomiaftalen med
regionerne og i udvalget om det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen.
Tak for ordet.
Side 13