Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Psykiatri og Lægemiddelpolitik
DEPPESK
1606041
118433
15. juli 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[SUU & SIU, FT, folketingspolitikere]
Samråd om bosteder og psykiatri
Tak til social- og indenrigsministeren for ordet.
Og jeg vil også takke Sundheds- og Ældreudvalget for
spørgsmål AE om, hvad vi vil gøre for at forbedre
samarbejdet mellem den regionale psykiatri og den
kommunale indsats.
Og tak for spørgsmål AF om, hvordan social- og
indenrigsministeren og jeg stiller os over for forslaget om
en ny type tilbud for at lukke hullet mellem den regionale
psykiatri og den kommunale indsats.
Og endelig tak for spørgsmål AS, om værktøjerne
udskrivningsaftaler og koordinationsplaner bliver brugt i
et tiltrækkeligt omfang.
o
Hvad årsagerne er til niveauet for, hvordan de
bliver brugt og, hvad jeg som minister i givet fald vil
gøre.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
De to første spørgsmål er, som social- og indenrigsministeren
var inde på, stillet til os begge.
Det sidste er stillet til mig som sundheds- og
ældreminister.
***
Lad mig begynde med at sige, at drabet på en medarbejder på
Center Lindegården i påsken er dybt, dybt tragisk.
Og desværre – som vi alle ved – står denne sag ikke alene.
De tragiske episoder understreger, at der på nogen botilbud er
en stor udfordring i at skabe trygge og sikre botilbud for såvel
beboere som medarbejdere.
Som social- og indenrigsministeren var inde på, så er det her
noget, vi i regeringen tager meget alvorligt.
Social- og indenrigsministeren og jeg er optaget af, at vi i
fælleskab finder en løsning på, hvordan vi bliver bedre til at
forebygge vold på bosteder.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Men vi må, som social- og indenrigsministeren også var inde på,
samtidig sande, at der ikke er klare, enkle løsninger på det her
problem.
For så var problemerne jo forhåbentligt blevet løst for
længe siden.
Social- og indenrigsministeren og jeg har været enige om, at det
var vigtigt at lytte og være i dialog, inden vi lægger os fast på
bestemte løsninger.
Vi har – som min ministerkollega også sagde, holdt en række
møder for at høre forskellige parters bud på, hvad problemerne
skyldes, og hvor de ser løsningsmuligheder.
Vi har mødtes med de faglige organisationer på området,
og vi har besøgt henholdsvis den regionale psykiatri i
Roskilde og Center Lindegården.
Og vi har holdt møde borgmesteren for Københavns
Kommune.
Og så har vi, som bekendt, også haft politiske drøftelser
lige inden sommerferien, hvor spørgerne også deltog.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Det har været vigtigt for os at høre medarbejdere på begge
områder fortælle om deres syn på sagen.
Som jeg ser det, så har vi et ansvar for i fællesskab at finde en
ordentlig løsning på de her udfordringer.
Både i forhold til at sikre en ordentlig indsats for de
borgere, der er syge.
Men også i forhold til at sikre, at bostederne er et sikkert
og trygt sted at være for både beboere og medarbejdere.
***
Vi er nok alle enige om, at der er brug for en styrket
voldsforebyggende indsats på botilbud.
Som social- og indenrigsministeren nævnte, så har regeringen,
KL og Danske Regioner– som led i forsommerens økonomiaftaler
– forpligtet hinanden på i fællesskab at belyse konkrete tiltag,
der kan forebygge voldsepisoder på bosteder.
Forslagene fremlægges for regeringen i slutningen af
denne måned.
Det kommer jeg nærmere ind på senere.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Vi er kaldt i samråd i dag blandt andet for at svare på, hvad vi,
som ministre, vil gøre for at forbedre samarbejdet mellem den
regionale psykiatri og den kommunale indsats for mennesker
med psykiske lidelser.
Og forhindre flere drab på bosteder.
Som ministre for henholdsvis social- og sundhedsområdet skal vi
selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan, for at understøtte et godt
samarbejde på tværs af de to sektorer.
Vores forpligtelse er at sikre, at de overordnede rammer for et
godt samarbejde er til stede i form af lovgivning og centrale
samarbejdsværktøjer.
Til gengæld har kommuner og regioner til opgave at sikre, at de
tilgængelige værktøjer bruges.
Der eksisterer i dag rigtig mange værktøjer, der har til formål at
sikre sammenhæng på tværs.
Også – eller måske især – når det gælder mennesker med
komplekse problemstillinger for eksempel psykisk lidelse
og samtidigt misbrug.
***
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Et helt grundlæggende værktøj er sundhedsaftalerne mellem
regioner og kommuner.
Et sted, hvor sundhedsaftalerne netop skal vise deres
værd, er for den gruppe af mennesker med svær psykisk
lidelse og et samtidigt misbrug, som måske også har en
foranstaltningsdom.
Formålet med sundhedsaftalerne er at sætte retningen for det
samarbejde, der skal sikre, at de mennesker får tilbudt en
sammenhængende og koordineret indsats på tværs.
De tværgående temaer i sundhedsaftalerne er blandt andet:
Hvordan tilrettelægger vi bedst arbejdsdeling og
samarbejde?
Hvordan videndeler vi bedst og yder sundhedsfaglig
rådgivning på tværs?
Hvordan udveksler vi oplysninger om kapacitet og sikrer
en smidig informationsstrøm?
Og hvordan udvikler vi kvaliteten i de tværgående forløb
og styrker patientsikkerheden?
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Sundhedsaftalerne er altså
det
generiske værktøj, som er helt
nødvendigt for at sikre gode og smidige forløb på tværs af
regioner og kommuner.
Sammen – naturligvis – med en vilje til samarbejde.
Og en kultur og en ledelse, der understøtter det gode
samarbejde.
***
Et andet vigtigt redskab er udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner, som jeg også er kaldt i samråd om.
Det er – i henhold til psykiatriloven - overlægens ansvar at indgå
en udskrivningsaftale med patienter, der efter udskrivning må
antages ikke selv at ville søge den behandling eller de sociale
tilbud, der er nødvendige for patientens helbred.
Aftalen indgås mellem patienten, den psykiatriske
afdeling og andre relevante parter – Det kan være en
kommune eller et botilbud.
Hvis patienten ikke selv vil medvirke til at indgå sådan en aftale,
har overlægen ansvaret for at udarbejde en koordinationsplan –
også i samarbejde med alle relevante parter.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Koordinationsplanen indeholder både de
behandlingsmæssige og sociale tilbud til borgeren.
Jeg mener, at regioner og kommuner skal lægge sig i selen for at
bruge de her redskaber mere.
Det er ikke er alle patienter, der skal have udskrivningsplaner og
koordinationsplaner.
Det er kun de personer, man forventer, ikke selv vil søge
den behandling eller sociale tilbud, der er nødvendige for
deres helbred.
Men jeg synes, at det er påfaldende, at der er så stor variation
regionerne imellem – i forhold til, hvor mange planer, der
udarbejdes.
Det undrer mig fx, at Region Midtjylland står for over
halvdelen af alle udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner på landsplan – små 600 – mens der
eksempelvis i Region Hovedstaden og i Region Sjælland
blev udarbejdet henholdsvis 127 og 42.
o
Det er jo helt skævt.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Jeg vil som minister for sundhedsområdet se på, hvad der er op
og ned i forhold til at få udarbejdet planerne.
Jeg har hørt gisninger om, at forskellene kan skyldes, at nogle
regioner ikke får registreret det, når de laver planer.
Men jeg har også hørt, at det skyldes, at det er svært at få
partnerne til at mødes om at få lavet en plan for borgeren.
o
Og det er selvfølgelig ikke i orden.
Jeg har i første omgang bedt Sundhedsstyrelsen om at belyse
årsagerne til de store forskelle i regionernes og kommunernes
brug af disse planer.
Sundhedsstyrelsen sætter temaet på dagsordenen i deres
Task Force for Psykiatriområdet.
Her sidder blandt andet psykiatridirektørerne fra de fem
regioner.
Men også Danske Regioner og KL sidder med.
Og så ved jeg, at det er det et område, man ser på i den hurtigt
arbejdende arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til
voldsforebyggende tiltag på bosteder inden udgangen af august.
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Den vender jeg tilbage til.
Og for at runde det her emne af, så er det min holdning, at hvis
der er noget, jeg som minister kan gøre for at understøtte, at
det her redskab bruges lokalt, så vil jeg selvfølgelig se på det.
***
Vi er også blevet spurgt om, hvordan vi stiller os over for
forslaget om at oprette en ny type tilbud til at lukke hullet
mellem den regionale psykiatri og de kommunale botilbud, som
en række parter har peget på.
Særligt i forhold til den gruppe borgere med svære
psykiske lidelser, misbrug, udadreagerende adfærd og i
nogle tilfælde også en foranstaltningsdom.
Men et forslag om en ny institutionstype afføder jo samtidig
rigtig mange spørgsmål:
o
Hvordan skal der visiteres til tilbuddet?
o
Hvem er den præcise målgruppe?
o
Hvem skal drive tilbuddet?
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
o
Skal det forankres i regionerne eller i kommunerne?
o
Hvilke beføjelser er der brug for?
o
Er der behov for ny lovgivning?
o
Og så videre.
Det er blot nogle få af de mange spørgsmål, det rejser.
Lad mig starte med at slå fast:
Jeg er hverken for eller imod en ny tilbudstype.
Jeg vil rigtig gerne arbejde grundigt med spørgsmålet,
men det vigtige for mig er at sikre, at den løsning, vi
beslutter, også er den helt rigtige løsning.
o
En ny institution løser jo ikke problemerne i sig selv.
Som jeg nævnte tidligere, så er der med økonomiaftalerne for
2017 enighed om, at regeringen, KL og Danske Regioner i
fælleskab ser på tiltag, der kan forbedre indsatsen på området.
Regeringen har som bekendt besluttet, at vi nedsætter en
arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra KL, Danske
Regioner og en række ministerier.
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Vi har nu sat os sammen for blandt andet at se på mulighederne
for nye tilbudsformer, hvor vi går til bunds i forhold til de mange
spørgsmål, som en eventuel ny tilbudsform stiller.
Der er tale om en hurtigarbejdende arbejdsgruppe, som allerede
kommer med et bud i slutningen af denne måned.
***
Jeg hæfter mig ved, at flere parter – inklusiv spørgernes parti –
har fremhævet et behov for at udvide personalets beføjelser af
hensyn til beboernes og personalets sikkerhed.
Det ser vi også på i arbejdsgruppen.
Dét, der dog er afgørende for mig i forhold til øget beføjelser, er,
at der ikke sker yderligere tvang over for mennesker med
psykiske lidelser.
Niveauet for tvang er generelt for alt for højt i Danmark.
Og vi arbejder målrettet på at nedbringe tvang.
Side 12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Dét, som jeg hører noget musik i, er dog, at hvis vi med
mindre indgribende beføjelser, måske kan forebygge
tvangsanvendelser, som Danske Regioner har været ude
at sige.
Det er selvfølgelig vigtigt, at vi ser på medarbejderes og
beboeres sikkerhed, men det er også væsentligt, at vi sikrer en
god behandling af høj kvalitet uden brug af unødig tvang.
For at vende tilbage til min indledende bemærkning om, at det
er vigtigt, at vi i
fællesskab
ser på, hvad vi kan gøre bedre for
denne her mindre målgruppe.
Så vil jeg gerne tilføje nogle betragtninger.
Center Lindegården i Roskilde har ud fra en faglig vurdering
peget på 12 borgere, som de vurderer, kan have gavn af et nyt
tilbud med en højere sikkerhed.
Når jeg læser beskrivelsen af de 12 borgere, så kan jeg ikke lade
være med at tænke på, om nogle af dem ikke burde være
indlagt i psykiatrien.
Et af de spørgsmål, jeg stiller mig selv, er, om det simpelthen er
blevet for svært for nogle borgere at blive indlagt i psykiatrien?
Side 13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. august 2016 om psykiatri, bosteder, koordination og udskrivningsaftaler, til sundheds- og ældreministeren
Måske er der behov for at se på, hvordan en mindre
gruppe borgere med mange og korte indlæggelser bag sig,
kan få en lidt lettere adgang til indlæggelse.
Jeg ved, at det også er noget, man ser på i arbejdsgruppen.
***
Afslutningsvist vil jeg nævne, at jeg også ser frem til, at vi
fortsætter de politiske drøftelser om konkrete forslag til,
hvordan vi kan forbedre den voldsforebyggende indsats, når vi
mødes lidt senere på måneden.
Mange tak for ordet.
Side 14