Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 05-09-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1607343
Dok. nr.: 146814
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. juli 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 757 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares ende-
ligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 757:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Postbud fik 364.000 i erstatning og klagede
over for lille erstatning: Skal nu betale det hele tilbage" bragt på tv2.dk den 21. juli
2016 og i den forbindelse redegøre for, om ministeren generelt mener, at det er ri-
meligt, at patienter risikerer at skulle betale tilkendt erstatning tilbage?”
Svar:
Det er ikke muligt for mig at kommentere på enkeltsager. Min besvarelse vil derfor
tage udgangspunkt i en generel beskrivelse af reglerne.
Med baggrund i en redegørelse fra Ankenævnte for Patienterstatningen har jeg i min
besvarelse af 30. oktober 2015 på SUU alm. del spørgsmål nr. 8, og mit svar af 1. juni
2016 på spørgsmål S 1196 redegjort for regler og praksis i sager, hvor en afgørelse
ændres til ugunst for patienten.
Af mine tidligere besvarelser fremgår det blandt andet, at Patienterstatningen efter
reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven) træffer afgørelse om anerkendelse af ansvarsgrundlag og udmåling
af erstatning som 1. instans.
Sagerne forløber ofte sådan, at Patienterstatningen i sin første afgørelse anerkender,
at patienten er påført en erstatningsberettigende skade (ansvarsgrundlag). I nogle til-
fælde kan der i samme afgørelse tages stilling til en eller flere erstatningsposter. I an-
dre tilfælde omhandler den første afgørelse kun selve ansvarsgrundlaget og ikke no-
gen erstatningsposter.
Efterfølgende træffes der nye afgørelser om de resterende erstatningsposter, efter-
hånden som disse kan gøres op. Der kan i en anerkendt erstatningssag ofte være tale
om en række afgørelser truffet over en periode, som alt efter sagens konkrete om-
stændigheder kan strække sig over flere år. Det gælder for eksempel, hvis afgørelse
om en eller flere erstatningsposter må afvente afklaring af skadens omfang i medi-
cinsk og erhvervsmæssig henseende.
Afgørelser truffet af Patienterstatningen kan påklages til Ankenævnet for Patienter-
statningen inden for en frist på 3 måneder. Det følger af klage- og erstatningslovens
§ 35, stk. 2.