Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-09-2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMKKO
Sagsnr.: 1607963
Dok. nr.: 155909
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 806 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 806:
”Finder ministeren, at patienter med livstruende sygdomme, herunder kræftpatien-
ter i livsforlængende behandling, som afventer kontrolscanning, er omfattet af reg-
lerne for maksimale behandlingsfrister for patienter med livstruende sygdomme eller
de øvrige regler om hurtig udredning eller hurtig behandling i tilfælde af forsinkelser
grundet it-problemer?”
Svar:
I medfør af sundhedslovens § 88 om maksimale ventetider for behandling af livstru-
ende sygdomme er der med BEK nr. 584 af 28/04/2015 fastsat maksimale ventetider
ved behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.
For så vidt angår kræft, omfatter reglerne (1) ventetid til påbegyndelse af udredning
ved mistanke om kræft, (2) ventetid til operation efter afsluttet udredning, (3) vente-
tid til medicinsk behandling, som er initialbehandling, (4) ventetid til strålebehand-
ling, som er initialbehandling og (5) ventetid til medicinsk behandling eller strålebe-
handling efter initialbehandling.
Idet det forudsættes, at spørgeren i sit eksempel med ”kræftpatienter i livsforlæn-
gende behandling, som afventer kontrolscanning” henviser til en scanning, der er
planlagt i forbindelse med en igangværende behandling, vil denne scanning således
som udgangspunkt ikke være omfattet af de fastsatte regler om maksimale venteti-
der.
Det skal her bemærkes, at der for stort set alle kræftformer er indført pakkeforløb,
som beskriver de nødvendige undersøgelser og behandlinger i hele patientforløbet
fra begrundet mistanke om kræftsygdom, gennem udredning, diagnose, behandling
og efterbehandling. Pakkeforløbene indeholder derudover også oplysninger om, hvor
lang tid der må gå med såkaldt fagligt begrundede forløbstider til undersøgelser eller
anden udredning for en standardpatient. På den måde er pakkeforløb grundlaget for
et veltilrettelagt, sammenhængende forløb uden unødig ventetid og med inddragelse
af patienten undervejs.
Bekendtgørelsen om maksimale ventetider ved behandling for kræft og visse hjerte-
sygdomme gør den enkelte region ansvarlig for at tilbyde sine patienter et behand-
lingstilbud indenfor de fastsatte frister enten på et af sine egne sygehuse, et andet
sygehus her i landet eller et sygehus i udlandet. Hvis det ikke er muligt at overholde
fristen, er regionen forpligtet til at henvende sig til Sundhedsstyrelsen, der så skal
forsøge at finde et tilbud til patienten i ind- eller udland inden for de fastsatte frister.