Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1661665_0001.png
Ernæring
J.nr. 2016-27-160-00149
Ref. ANFL
Den 23. august 2016
Fødevarestyrelsens redegørelse for sagen om
forgiftning af spædbørn med D-vitamindråber
fra virksomheden Inno Pharma
Resumé:
Fødevarestyrelsen modtog den 21. juli 2016 besked fra Odense Universitetshospital om, at et barn på 3
måneder havde fået D-vitaminforgiftning af et kosttilskud markedsført af virksomheden Inno Pharma.
Produktet, der primært blev markedsført til spædbørn og småbørn, havde et indhold af D-vitamin,
som var 75 gange højere end deklareret. Årsagen viste sig at være en menneskelig fejl i forbindelse med
produktionen.
Virksomheden havde den 29. januar 2016 anmeldt D-vitamindråberne hos Fødevarestyrelsen forud
for markedsføringen. Produktionen af D-vitamindråberne fandt sted på to enkeltstående dage, den 10.
februar 2016 og den 25. april 2016. Virksomheden producerede således to batch af produktet, i alt 760
flasker. Af disse var 542 flasker solgt til én distributør (Helsam). En virksomhed, der producerer
kosttilskud, skal foretage en analyse af produktet forud for mærkningen af produktet, dvs. før
produktet markedsføres. Inno Pharma havde ikke foretaget en sådan analyse.
Over 150 børn er blevet undersøgt. Der er til Sundhedsstyrelsen rapporteret om over 80 tilfælde af
høje mængder af calcium og/eller D-vitamin i blodet. Heraf havde seks børn svær forhøjelse af
calciumniveauet.
Virksomheden igangsatte straks en tilbagekaldelse af produktet. Produktionen genoptages ikke, før
Fødevarestyrelsen har godkendt virksomhedens procedurer.
Fødevarestyrelsen har i samarbejde med Sundhedsstyrelsen løbende informeret om sagen i pressen,
på styrelsernes hjemmesider, via sociale medier samt via to udsendte beredskabsmeddelelser. En lig-
nende fejl er aldrig tidligere set i Danmark.
1. Indledning
Redegørelsen omhandler sagen, hvor D-vitamindråber markedsført som kosttilskud til spædbørn har
vist sig at indeholde 75 gange så meget D-vitamin som deklareret på produktet, hvilket har medført, at
seks børn har været indlagt på hospitalet med D-vitaminforgiftning.
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
1661665_0002.png
Denne redegørelse omfatter en beskrivelse af forløbet af sagen, herunder Fødevarestyrelsens indsats,
for så vidt angår kontrol hos virksomheden, tilbagetrækning samt oplysning til forbrugerne om tilba-
gekaldelse af produktet. Den omfatter endvidere en beskrivelse af virksomhedens produktion af drå-
berne samt virksomhedens indsats i forbindelse med tilbagekaldelse af produktet. Redegørelsen af-
sluttes med Fødevarestyrelsens ledelses vurdering af sagen.
Eventuelle fremadrettede initiativer vedrørende kontrol af kosttilskud til spædbørn vil blive belyst i en
særskilt vurdering med inddragelse af sundhedsmyndighederne.
2. Generelt om D-vitamindråber
2.1. Hvad er D-vitamin, og hvorfor anbefales D-vitamin til børn under 2 år?
D-vitamin er et vigtigt vitamin, der er essentielt for normal udvikling af knogler. Fødevarestyrelsen og
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle børn og voksne får 10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem ko-
sten, og at enkelte grupper – små børn, gravide og ældre – får D-vitamin som tilskud.
De øvre grænser for, hvor højt et indtag af D-vitamin man kan tåle dagligt igennem en længere periode
fra kosten og kosttilskud uden risiko for et sundhedsmæssigt betænkeligt indtag, er 100 mikrogram for
voksne, 50 mikrogram for børn og 25 mikrogram for spædbørn. Ifølge DTU Fødevareinstituttet kan et
højere indtag medfører risiko for forhøjede koncentrationer i blodet af calcium og aflejring af calcium i
organerne, hvilket kan volde alvorlig skade på organer.
I de to første leveår er der en risiko for, at børn ikke får D-vitamin nok, idet spædbørn anbefales ikke at
være i direkte sol, og fordi børn op til 2 år skal beskyttes særligt mod direkte sol på kroppen. Samtidig
indeholder modermælk ikke tilstrækkeligt D-vitamin til at dække barnets behov. Derfor anbefales det
at give spædbørn et D-vitamintilskud på 10 mikrogram dagligt, fra de er 2 uger til 2 år. Derved kan
man med sikkerhed forebygge engelsk syge og bløde knogler. Tilskuddet gives i form af dråber.
Der er ca. 120.000 børn i aldersgruppen 0-2 år. Det fremgår af den nationale kostundersøgelse, som
1
foretages af DTU Fødevareinstituttet , at 92 % af de 0-1 årige og ca. 70 % af de 1-2 årige får det anbefa-
lede tilskud.
2.2. Lovgivning om kosttilskud, herunder D-vitamindråber
Markedsføring af kosttilskud er reguleret ved Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2002/46/EF af
10. juni 2002 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaters lovgivninger om kosttilskud. Direktivet er
gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 39 af 12. januar 2016 om kosttilskud.
Kosttilskud er defineret som fødevarer, der har til formål at supplere den normale kost. D-vitamindrå-
ber markedsført til 0-2 årige børn er omfattet af bekendtgørelsens definition på et kosttilskud. Græn-
sen for, hvornår et produkt ikke er et kosttilskud, men et lægemiddel, beror på en konkret , som
foretages af Lægemiddelstyrelsen.
Kosttilskudsbekendtgørelsen fastsætter regler for anmeldelse af kosttilskud til Fødevarestyrelsen se-
nest samtidig med første markedsføring, sammensætning, mærkning, næringsdeklaration, producent-
1
Rapport fra DTU Fødevareinstituttet ”Danskernes kostvaner 2011-2013” (2015).
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
1661665_0003.png
analyse af bl.a. næringsstoffer (vitaminer og mineraler) til brug for næringsdeklaration samt mar-
kedsføring af kosttilskud.
Den ansvarlige for første afsætning af et kosttilskud i Danmark (EU-producenten, EU-importøren eller
andre) skal anmelde produktet hos Fødevarestyrelsen senest samtidig med markedsføring af produk-
tet. De oplysninger, der skal indgå i anmeldelsen, er oplysninger, der fremgår af produktets mærkning,
herunder produktets indhold af tilsatte vitaminer og mineraler samt øvrige ingredienser og oplysning
om den af producenten anbefalede daglige dosis. Anmeldelsen er en registrering af, at virksomheden
markedsfører produktet.
Det følger herudover af fødevareforordningens artikel 14, at fødevarer ikke må markedsføres, hvis de
er farlige. Det er virksomhedens ansvar at sikre, at denne overholder den relevante fødevarelovgivning,
jf. artikel 17, stk. 1.
2.3. Fødevarestyrelsens kontrol med kosttilskud, herunder D-vitamindråber
Fødevarestyrelsen har ifølge fødevareforordningens artikel 17, stk. 2, en forpligtelse til at føre kontrol
med, at virksomhederne overholder lovgivningen.
Fødevarestyrelsens kontrol med kosttilskudsvirksomheder foretages dels som led i den almindelige
kontrol i fødevarevirksomheder, dels ved en stikprøvebaseret produktsikkerhedskontrol.
Produktsikkerhedskontrollen
Produktsikkerhedskontrollen gennemføres af Fødevarerejseholdets kosttilskudsgruppe (specialisten-
hed). Der udtages årligt minimum 50 produkter til kontrol. I forbindelse med Fødevareforlig 3 blev
antallet af kontroller halveret som følge af få overtrædelser.
Produktsikkerhedskontrollen gennemføres på baggrund af de anmeldte kosttilskud. Kontrollen foregår
som en stikprøvekontrol, hvor forskellige kosttilskud udvælges på baggrund af en prioriteret søgning i
databasen over de anmeldte kosttilskud. Produkterne udvælges i forhold til, om det deklarerede ind-
hold af ingredienser kan være ulovligt eller farligt.
Kontrol af kosttilskudsvirksomheder
Kontrollen med kosttilskudsvirksomheder gennemføres af Fødevarestyrelsens fødevareenheder. Virk-
somheder med produktion af kosttilskud får typisk tre ordinære kontrolbesøg om året. Virksomheder
med elitestatus får en reduceret kontrolfrekvens.
På kontrolbesøgene kontrolleres en række forskellige lovgivningsområder, herunder hygiejne, mærk-
ning, risikoanalyse, sporbarhed, markedsføring, offentliggørelse af kontrolresultater, samt om virk-
somhederne følger reglerne for kosttilskud. Denne kontrol er ligeledes en stikprøvekontrol, så kun
nogle af lovgivningsområderne kontrolleres ved det enkelte kontrolbesøg.
Kontrollen målrettes således, at den får mest mulig effekt i forhold til der, hvor der er de største risici.
For kosttilskudsvirksomheder er det praksis, at Fødevarestyrelsen udarbejder en kontrolplan, der til-
passes den enkelte virksomheds aktiviteter og behov for kontrol. Kontrolplanen udarbejdes på bag-
grund af den viden, som Fødevarestyrelsen har om virksomhedens aktiviteter og med udgangspunkt i
2
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og
krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer
vedrørende fødevaresikkerhed.
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
virksomhedens kontrolfrekvens. Der er udarbejdet en kontrolplan for Inno Pharma. Kontrolplanen for
2016 blev udarbejdet forud for Fødevarestyrelsens kendskab til produktionen af D-vitamindråber.
Kontrolplaner er et dynamisk værktøj til planlægning af kontrollen i virksomheden, men der er ikke
krav om, at de skal opdateres efter hvert kontrolbesøg i virksomheden. D-dråber er ikke hidtil betrag-
tet som en risikoparameter.
Prøvetagning og analyser
Virksomheder, der producerer kosttilskud, skal udtage analyser af næringsstoffer til brug for korrekt
næringsdeklaration. Prøveudtagning og analyse er en del af virksomhedens egenkontrol.
Inno Pharma havde ikke udført en analyse af D-dråberne.
Som udgangspunkt udtager Fødevarestyrelsen ikke prøver eller gennemfører analyser af kosttilskud i
den ordinære kontrol.
2.4. Produktion af D-vitamindråber
I Danmark produceres D-vitamin dråber typisk ved at fortynde en opløsning af koncentreret D-vita-
min med en spiseolie som f.eks. kokosolie eller rapsolie.
I 2016 er der anmeldt ca. 10 produkter, der kun indeholder D-vitamindråber eller –spray, der primært
markedsføres til spædbørn. Produkterne er anmeldt af otte engrosvirksomheder.
3. Generelt om tilbagekaldelse af fødevarer, herunder kosttilskud
3.1. Regler for tilbagekaldelse
Fødevareforordningen indeholder kravene til fødevaresikkerhed, herunder reglerne for tilbagekal-
delse. En fødevare må ikke markedsføres, hvis den er farlig. Farlig betyder i denne sammenhæng, at
fødevaren er enten sundhedsskadelig, jf. artikel 14, stk. 1, eller uegnet til konsum, jf. artikel 14, stk. 2.
Fødevareforordningens artikel 19 indeholder reglerne for markedsførte farlige fødevarer. En mar-
kedsført farlig fødevare skal trækkes tilbage fra markedet. Det vil sige, at den skal fjernes fra alle led i
handelskæden. Er fødevaren nået ud til forbrugerne, skal den tilbagekaldes fra forbrugerne. Det vil
sige, at tilbagetrækningen skal suppleres med effektiv og præcis information til offentligheden om
fødevaren og årsagen til, at den tilbagekaldes.
3.2. Virksomhedens opgaver og ansvar ved tilbagekaldelse
Ligesom det er virksomhedens ansvar, at de fødevarer, de markedsfører, er sikre, er det også virksom-
hedens ansvar at tilbagekalde en farlig fødevare.
Virksomhedens opgaver i den forbindelse er i korte træk:
-
-
-
-
At kontakte Fødevarestyrelsen straks med oplysninger om sagen.
At afgrænse, hvilke partier af fødevaren der skal omfattes af tilbagekaldelsen.
At finde ud af, hvilke modtagere der har fået de berørte fødevarer og få dem kontaktet,
så tilbagekaldelsen kan videreføres af dem til deres eventuelle modtagere.
At kontakte en eventuel leverandør af fødevaren med oplysninger om sagen, så
tilbagekaldelsen kan videreføres af dem til deres aftagere og eventuelle leverandører.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
-
At sikre en effektiv information af offentligheden, normalt ved at udarbejde
pressemeddelelse og eventuelt meddelelse på virksomhedens hjemmeside. Dette punkt
vil normalt blive udført af det første led i handelskæden, det vil sige af producenten eller
importøren af fødevaren.
Opgaverne har høj prioritet og skal udføres uden unødigt ophold. Det vil sige, at virksomheden straks
skal gå i gang med opgaverne.
3.3. Fødevarestyrelsens opgaver og ansvar ved tilbagekaldelse
Fødevarestyrelsens ansvar i forbindelse med en tilbagekaldelse er først og fremmest at sikre og kon-
trollere, at den forløber effektivt. Fødevarestyrelsen skal i den forbindelse træffe foranstaltninger, som
sikrer, at informationen når ud til offentligheden. Kravet er præciseret i fødevareforordningens artikel
10.
Fødevarestyrelsens opgaver i forbindelse med en tilbagekaldelse er i korte træk:
-
-
-
At indhente og vurdere de oplysninger, der er om fødevaren og den konkrete hændelse,
og som har givet anledning til tilbagekaldelsen.
At få afklaret, om tilbagekaldelsen dækker alle partier af fødevaren, der kan være berørt.
At samle relevante oplysninger om fødevaren og lave en faktuel meddelelse på
Fødevarestyrelsens hjemmeside (en web-alert) under punktet ”Tilbagetrukne fødeva-
rer”.
Hvis det er relevant i det konkrete tilfælde, at notificere sagen i EU’s hurtige
varslingssystem for fødevarer og foder (RASFF).
At kontrollere, at tilbagekaldelsen er forløbet hurtigt og effektivt.
-
-
Kontrollen med, at tilbagekaldelsen er forløbet hurtigt og effektivt, udføres som udgangspunkt ved en
stikprøvekontrol hos udvalgte modtagervirksomheder og i nogle tilfælde ved telefonisk kontakt med
eftersendelse af dokumentation.
Stikprøven omfatter normalt tre virksomheder i 2. led i handelskæden og herefter én virksomhed i de
senere led af handelskæden. I alvorlige sager eller i tilfælde, hvor der gøres bemærkninger ved denne
kontrol, kan stikprøven udvides og i ganske særlige tilfælde omfatte alle aftagere i fx 2. eller 3. led.
4. Virksomheden Inno Pharma
4.1. Baggrund om virksomheden
Virksomheden Inno Pharma er en familiedrevet virksomhed. I Fødevarestyrelsens register er der regi-
streret to virksomheder på samme adresse: Inno Pharma i branchen ”kosttilskud og særlig ernæring”
og Diafarm A/S i branchen ”fodervirksomhed”, der også er under tilsyn af Fødevarestyrelsen.
I 2016 har virksomheden anmeldt tre forskellige D-vitaminpræparater hos Fødevarestyrelsen. Heraf er
det ene omfattet af tilbagekaldelsen (D-vitamindråber), det andet (D3-kapsler) – som produceres i
udlandet – er analyseret af akkrediteret laboratorium, og D-vitaminindholdet er fundet i orden, og det
tredje er endnu ikke sat i produktion. Der er anmeldt yderligere fire kosttilskud med tilsatte vitaminer
og mineraler i juli 2016, men disse er endnu ikke sat i produktion.
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
Produktionen af D-vitamindråber, som denne sag vedrører, blev anmeldt til Fødevarestyrelsen den 29.
januar 2016. Virksomheden har udelukkende produceret dråberne på to enkeltstående dage (den 10.
februar 2016 og den 25. april 2016).
4.2. Fødevarestyrelsens kontrol med virksomheden i 2016
Fødevarestyrelsen gennemførte et ordinært kontrolbesøg med virksomheden den 13. januar 2016.
Virksomheden fik ved kontrolbesøget ikke videreført sin elitestatus, idet der blev givet en indskærpelse
for mangelfuld rengøring.
Virksomheden havde netop flyttet produktionen til en ny adresse med nye lokaler, og kontrolbesøget
blev derfor gennemført med fokus på indretning og hygiejne i den nye virksomhed.
Fødevarestyrelsen foretog det opfølgende kontrolbesøg vedrørende indskærpelsen den 8. marts 2016.
Ved det opfølgende kontrolbesøg fokuseredes på opfølgning på overtrædelsen (rengøring) samt på
hygiejne generelt. Der var ikke produktion af vitamindråber på dagen, og denne nye produktion var
ikke genstand for hverken kontrol eller dialog med virksomheden.
Fødevarestyrelsen har ikke retningslinjer for, at produktion af nyanmeldte kosttilskud skal kontrolle-
res ved førstkommende kontrolbesøg, hverken ordinære eller opfølgende, og anmeldelse af nye kosttil-
skud betragtes ikke som et grundlag for ændring af en kontrolplan, når virksomheden i forvejen har
anmeldte kosttilskud. Dette var tilfældet ved Inno Pharma.
5. Kort beskrivelse af sagen
5.1. Afdækning af problemet
Fødevarestyrelsen modtog den 21. juli 2016 information fra Odense Universitetshospital om, at et 3
måneder gammelt barn havde fået D-vitaminforgiftning efter at have fået D-vitamindråber fra Inno
Pharma. Produktet var efter anmodning fra Odense Universitetshospital blevet analyseret på Fødeva-
restyrelsens laboratorium, og det foreløbige analyseresultat forelå den 21. juli 2016. Analysen viste, at
produktet indeholdt 75 gange så meget D-vitamin som angivet i produktets næringsdeklaration.
En virksomhed, der producerer kosttilskud, skal foretage en analyse af produktet forud for
mærkningen af produktet, dvs. før produktet markedsføres. Inno Pharma havde ikke foretaget en
sådan analyse.
Inno Pharma havde produceret to batch af disse D-vitamindråber – i alt 760 flasker. 542 flasker var
solgt til Helsam som eneste distributør, og de øvrige flasker var ikke solgt. Helsam solgte produktet
videre til 84 butikker mv. i Danmark.
Virksomheden har afdækket problemets årsag som en menneskelig fejl, sandsynligvis en indtast-
ningsfejl.
Der er ikke tidligere set et tilfælde af farlig overskridelse af deklareret indhold i D-vitamindråber i
Danmark. En så stor overskridelse i D-vitaminindhold som i Inno Pharma dråberne er også exceptio-
nel på verdensplan. Der er kun fundet to tilfælde beskrevet i litteraturen med lignende tilfælde med
overdosis, der skyldtes fejl i produktionen af D-vitamintilskud med tilsætning af højere doser end de-
klareret.
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
5.2. Fødevarestyrelsens indsats
5.2.1. Fødevarestyrelsens indsats over for virksomheden og dens aftagere
Den 21. juli 2016 kontaktede Fødevarestyrelsen Inno Pharma umiddelbart efter anmeldelsen fra
Odense Universitetshospital. På det tidspunkt og frem til den 1. august 2016 var virksomheden som-
merferielukket, og det var kun muligt at få fat i ledelsen via telefon og e-mail.
Selvom det på tidspunktet ikke var klart, hvorvidt det var en enkelt flaske D-vitamindråber, som inde-
holdt den meget høje mængde D-vitamin, eller et helt eller flere partier, besluttede Fødevarestyrelsen
samme dag, at hele produktionen af disse D-vitamindråber skulle kaldes tilbage. Virksomheden iværk-
satte straks tilbagekaldelse af hele produktionen af D-vitamindråberne.
Fødevarestyrelsens beslutning begrundedes med sagens alvor og på grund af manglende identifikation
af partiet på flaskens etiket.
Virksomheden meddelte, at produktionen ikke ville blive genoptaget, før Fødevarestyrelsen havde
været på kontrolbesøg. Samme dag iværksatte Fødevarestyrelsen 2. leds tilbagetrækningskontrol hos
Helsam.
Den 22. juli 2016 kontaktede virksomheden Fødevarestyrelsen og oplyste, at fejlen var identificeret, og
bekræftede, at den omfattede begge de tilbagekaldte partier. Fødevarestyrelsen modtog endvidere en
detaljeret distributionsliste fra Helsam med i alt 84 aftagere, og der blev i første omgang udpeget fem
virksomheder til 3. leds tilbagetrækningskontrol for at dække de forskellige kategorier af aftagere.
Stikprøven viste den 25. juli 2016, at Helsam havde informeret sine aftagere, og at de fem udpegede
aftagere havde ageret korrekt og stoppet salg.
Som en opfølgning på informationer om yderligere hospitalsindlæggelser og et stort antal undersøgel-
ser af spædbørn besluttede Fødevarestyrelsen den 3. august 2016 at udvide 3. ledskontrollen med
kontrol af yderligere 17 aftagere. En enkelt virksomhed ud af de 17 havde ikke effektueret tilbagekal-
delsen af produktet og fået fjernet produktet fra salg. Dette skete straks efter henvendelsen fra Fødeva-
restyrelsen.
Som følge af den ikke korrekte opfølgning i en enkelt virksomhed samt sagens alvor besluttede Føde-
varestyrelsen den 4. august 2016 at udvide tilbagetrækningskontrollen til at omfatte samtlige 84 afta-
gere. Det samlede resultat heraf forelå den 8. august 2016 og viste, at resten af aftagerne havde modta-
get besked og ageret korrekt.
Den 9. august 2016 gennemførte Fødevarestyrelsen et kontrolbesøg. Ved kontrolbesøget blev oplys-
ninger givet fra virksomheden omkring tilbagekaldelse og produktionsstop, og den menneskelige fejl
blev bekræftet. Virksomhedens indretning og faciliteter blev vurderet gode. Fødevarestyrelsen kon-
staterede, at virksomhedens risikoanalyse for produktion af D-vitamindråber var mangelfuld. Virk-
somheden havde ikke udført analyse af næringsstoffer i produktet til brug for næringsdeklaration, som
kræves i henhold til bekendtgørelsen om kosttilskud, jf. § 10, stk. 3.
Det blev endvidere konstateret, at virksomhedens risikoanalyser på fem andre kosttilskud med tilsatte
vitaminer og mineraler anmeldt i juli 2016 ikke var dækkende. Produktion af disse kosttilskud var
endnu ikke påbegyndt.
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
Fødevarestyrelsen har meddelt virksomheden forbud mod produktion og markedsføring af D-vitamin-
dråber samt de fem kosttilskud anmeldt i juli 2016. Endvidere er der fremsendt et bødeforlæg på
90.000 kr. for salg af farlige fødevarer. Virksomheden har vedgået bøden.
Virksomheden kan således ikke genoptage markedsføring af D-vitamindråber eller starte nye produk-
tioner af kosttilskud med tilsatte vitaminer og mineraler, før virksomheden:
har modtaget skriftlig accept fra Fødevarestyrelsen på, at nye indsendte
risikoanalyser og egenkontrolprocedurer er vurderet dækkende og tilstrække-
lige, og
inden markedsføring af produkterne har fået foretaget akkrediterede analyser af
produkternes indhold af næringsstoffer. Disse analyseresultater skal være fore-
lagt og vurderet af Fødevarestyrelsen.
Virksomheden kan stadig pakke og markedsføre kosttilskud med tilsatte vitaminer og mineraler, der er
produceret af andre virksomheder.
5.2.2. Information til borgerne
Fødevarestyrelsen udsendte den 21. juli 2016 sidst på eftermiddagen web-alert på styrelsens hjemme-
side og styrelsens Facebookside. Det fremgik af denne, at virksomheden tilbagekaldte produktet, idet
der var risiko for alvorlig forgiftning.
Den 22. juli 2016 opdaterede Fødevarestyrelsen web-alerten med den fulde distributionsliste over alle
de butikker, der havde forhandlet dråberne. Samme dato opdaterede Fødevarestyrelsen Facebooksi-
den med oplysning om symptomerne på forgiftning samt en henvisning til at følge anvisningerne på
sundhedsmyndighedernes hjemmesider, hvis man havde anvendt produktet.
Den 22. juli 2016 vurderede Fødevarestyrelsen, at der var behov for en særlig indsats for at få infor-
mationen ud til forbrugerne. Fødevarestyrelsen udsendte derfor en pressemeddelelse om sagen.
Den 25. juli 2016 opdaterede Fødevarestyrelsen pressemeddelelsen, da Sundhedsstyrelsen udsendte
ændrede råd til forældre. Fødevarestyrelsen opdaterede ligeledes Facebooksiden, og informationen
blev desuden offentliggjort på Fødevarestyrelsens Facebooksider om ”Kostråd” og ”Mad med mindre
kemi”.
Den 26. juli udsendte Fødevarestyrelsen i samarbejde med Sundhedsstyrelsen en beredskabsmedde-
lelse, da det var opfattelsen, at de to styrelsers pressemeddelelser ikke i tilstrækkeligt omfang var ble-
vet omtalt i medierne.
Den 3. august 2016 opdateredes Fødevarestyrelsens hjemmeside og facebookside med en status på
forgiftningerne samt en opfordring til at give bekendte med små børn besked om nyheden. Opslaget på
facebooksiden "Kostråd" blev delt 1.061 gange og blev fremhævet (betalt annoncering), så information
nåede over 274.000 personer.
Hjemmesider og Facebook blev herefter opdateret løbende i takt med ny vejledning til forbrugerne.
Den 8. august 2016 udsendte Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen en ny beredskabsmeddelelse for
at sikre, at også familier, der havde været på ferie, fik oplysning om de tilbagekaldte produkter.
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
5.3. Virksomhedens indsats
5.3.1. Tilbagekaldelse
Da Inno Pharma den 21. juli 2016 via henvendelse fra Fødevarestyrelsen blev bekendt med sagen,
igangsatte virksomheden straks en tilbagekaldelse af produktet og informerede deres eneaftager Hel-
sam om tilbagekaldelsen. Inno Pharma udarbejdede en opgørelse over produktionen på i alt 760 fla-
sker.
Helsam informerede sine i alt 84 aftagere, som omfattede butikker mv., om tilbagekaldelsen. Den
detaljerede opgørelse over modtagere og leveringstidspunkter viste, at levering af produktet hovedsa-
geligt var sket i perioden fra april-juli 2016.
5.3.2. Information til borgerne
Virksomheden har på Fødevarestyrelsens foranledning løbende revideret sin hjemmeside i med hen-
visning til Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Virksomheden udsendte ikke en pressemeddelelse med
information om tilbagekaldelsen, hvilket virksomheden var forpligtet til.
6. Ledelsesmæssig vurdering af sagen
Sagen med forgiftning af spædbørn på grund af markant for højt indhold af D-vitamin i D-vitamindrå-
ber er usædvanlig. Der har ikke tidligere i Danmark været en lignende sag, ligesom forgiftning med D-
vitamin meget sjældent er rapporteret i andre lande.
Kontrol af tilbagetrækning
Fødevarestyrelsen fik den 21. juli 2016 information om, at et barn på 3 måneder havde fået D-vita-
minforgiftning af D-vitamindråber produceret af Inno Pharma. Fødevarestyrelsen besluttede samme
dag, at hele produktionen af disse D-vitamindråber fra Inno Pharma skulle kaldes tilbage.
Inno Pharma igangsatte tilbagekaldelsen, og Fødevarestyrelsen fulgte op med tilbagetrækningskontrol
i 2. led.
Sagens alvor medførte, at Fødevarestyrelsen via en pressemeddelelse informerer om risikoen for D-
vitaminforgiftning. Samtidig igangsatte Fødevarestyrelsen tilbagetrækningskontrol i 3. led. Her under-
søgtes fem aftagere ud af 84 i en stikprøve – alle fem havde trukket tilbage korrekt.
Det er Fødevarestyrelsens ledelses vurdering, at der blev handlet rettidigt på henvendelsen om, at et
barn var forgiftet af D-vitamindråber fra Inno Pharma. Der blev fulgt op efter gældende retningslinjer,
for så vidt angår tilbagetrækning, og der blev informeret både på hjemmesiden (webalert) og i en pres-
semeddelelse.
Det er endvidere Fødevarestyrelsens ledelses vurdering, at praksis og principper for fødevarebered-
skabet har fungeret tilfredsstillende. Dog viser sagen, at virksomheden ikke udsendte pressemedde-
lelse i forbindelse med tilbagekaldelsen. Dette vil der blive taget højde for i form af et tjekskema til
virksomhederne i Fødevarestyrelsens kommende tilbagetrækningsvejledning.
Ekstraordinære indsatser
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
Da det blev klart, at medierne ikke – sagens alvorlige karakter taget i betragtning – i tilstrækkelig grad
videreformidler budskabet om farlige D-vitamindråber fra Inno Pharma, besluttede Fødevarestyrelsen
ekstraordinært sammen med Sundhedsstyrelsen at udsende en beredskabsmeddelelse. Medierne har
en forpligtelse til at videreformidle beredskabsmeddelelser. Der udsendtes senere endnu en bered-
skabsmeddelelse.
Det er Fødevarestyrelsens ledelses vurdering, at der er gjort en ekstraordinær indsats for at sikre, at
budskabet om de farlige D-vitamindråber er nået frem til de relevante målgrupper.
På grund af sagens alvorlige karakter sammenholdt med, at én virksomhed ikke havde gennemført
korrekt tilbagetrækning, besluttede Fødevarestyrelsen ekstraordinært at gennemføre en tilbagetræk-
ningskontrol af samtlige aftagere fra Helsam.
Det er Fødevarestyrelsens ledelses vurdering, at tilbagetrækningskontrollen har fungeret hurtigt og
tilfredsstillende, og at styrelsen har eskaleret omfanget af denne i takt med, at det stod klart, at der var
behov for dette.
Kontrollen med Inno Pharma i 2016
Fødevarestyrelsen har i forbindelse med denne redegørelse gennemgået kontrolbesøgene hos Inno
Pharma i 2016. Der har ikke været fokus på produktionen af D-vitamindråber under kontrolbesøgene i
januar og marts. Dette skyldes, at virksomheder kan påbegynde produktion af kosttilskud efter at have
registreret sig, men der kræves efter lovgivningen ikke forudgående kontrol eller tilladelse.
Fødevarestyrelsen har ikke retningslinjer for, at produktion af anmeldte kosttilskud skal kontrolleres
ved førstkommende kontrolbesøg, hverken ordinære eller opfølgende. D-dråber er ikke hidtil betragtet
som en risikoparameter.
Det er Fødevarestyrelsens ledelses vurdering, at retningslinjerne for kontrollen generelt er fulgt. Der er
dog i forbindelse med gennemgangen af sagen identificeret, at der ikke er gennemført kontrol af virk-
somhedens risikoanalyse i januar 2016. I forhold til Fødevarestyrelsens retningslinjer er virksomheden
at betragte som ny, idet den er flyttet til nye lokaler. I en ny virksomhed skal virksomhedens risiko-
analyse, jf. retningslinjerne, normalt kontrolleres ved første kontrolbesøg. Dette vurderes ikke at have
haft betydning for sagsforløbet, da en gennemgang af risikoanalysen ikke omfatter alle produkter.
Desuden ville kontrollen af risikoanalysen i januar ikke have omfattet produktion af de omhandlede D-
dråber, da de først blev anmeldt til Fødevarestyrelsen den 29. januar 2016.
I august 2016 meddeltes virksomheden en administrativ bøde og et forbud. Fødevarestyrelsen har
derfor sikret, at der ikke fra virksomheden markedsføres flere d-vitamindråber, før styrelsen har god-
kendt virksomhedens procedurer.
7. Fremadrettede initiativer
Der er tale om en helt unik sag. Den er til gengæld alvorlig. Derfor skal der i en særskilt vurdering fra
Fødevarestyrelsen og de berørte sundhedsmyndigheder vurderes, hvorvidt kontrollen af denne type
kosttilskud skal strammes, og om den eventuelt skal overgå til en anden myndighed ved fx at produk-
terne klassificeres som lægemidler – eller om kontrollen skal fortsætte som hidtil i Fødevarestyrelsens
regi. Denne vurdering forventes klar til oktober 2016.
Fødevarestyrelsen, den 6. september 2016
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
1661665_0012.png
Bilag
Tidslinje for Fødevarestyrelsens håndtering af D-vitamindråber fra virksomheden
Inno Pharma
Dato
Hændelser
15-07-2016
Fødevarestyrelsens Laboratorium modtager en flaske D-vitamindråber til analyse fra Oden-
seuniversitetshospital for analyse af D-vitamin indhold.
21-07-2016
Fødevarestyrelsen modtager kl. 11.48 information fra Odenseuniversitetshospital om et
barn på 3 måneder med D-vitaminforgiftning fra D-vitamindråber produceret af Inno
Pharma.
Inno Pharma igangsætter tilbagekaldelse af de to partier, som de har produceret, og medde-
ler, at produktionen er indstillet, indtil Fødevarestyrelsen har været på kontrolbesøg.
Fødevarestyrelsen igangsætter 2. leds tilbagetrækningskontrol hos Helsam, som er eneafta-
ger af Inno Pharmas D-vitamindråber.
Fødevarestyrelsen offentliggør tilbagekaldelsen på styrelsen hjemmeside kl. 16.27.
22-07-2016
Helsam meddeler, at salget er stoppet, og at de har informeret deres aftagere.
Fødevarestyrelsen udpeger fem af Helsams aftagere til stikprøvekontrol af 3. leds
tilbagetrækningen. Der foreligger tilfredsstillende svar fra fire aftagere samme dag.
Inno Pharma bekræfter årsagen til fejlen, som berører de to producerede partier.
Fødevarestyrelsen vejleder Inno Pharma om vigtigheden af straks at udtage prøver af D-
vitamin kapsler.
Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen udsender koordineret pressemeddelelse om sagen.
25-07-2016
Sundhedsstyrelsen ændrer anbefaling om, hvad forældre skal gøre, hvis de har givet deres
børn D-vitamindråber fra Inno Pharma; alle skal kontakte læge, uanset om barnet har
symptomer eller ej. Hvis barnet har symptomer, skal de kontakte vagtlægen.
Der foreligger svar på alle stikprøver af 3. leds tilbagetrækningskontrol. Stikprøvekontrollen
viser, at tilbagetrækningen er komplet og effektiv hos de fem udvalgte aftagere.
26-07-2016
Sundhedsstyrelsen oplyser, at fem børn er nu indlagt med D-vitaminforgiftning.
Sundhedsstyrelsen opdaterer sin vejledning med den nyeste anbefaling.
Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen vurderer, at informationen om D-vitamindråberne
ikke er nået bredt nok ud, hvorfor de to styrelser i fællesskab udsender en beredskabsmed-
delelse kl. 18.07.
27-07-2016
Fødevarestyrelsen kontakter Helsam for at få oplysninger om det konkrete antal solgte fla-
sker og antallet af returnerede flasker. Denne liste modtages samme dag.
28/29-07-
Inno Pharma opdaterer sin hjemmeside med nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen.
2016
01-08-2016
Inno Pharma sender analyseresultater til Fødevarestyrelsen, som viser, at indholdet af D-
vitamin kapsler svarer til deklarationen.
02-08-2016
Fødevarestyrelsen anmoder Helsam om en opdateret liste over returnerede flasker. Denne
liste modtages samme dag.
03-08-2016
Sagens alvor med stadig flere forgiftninger betyder, at Fødevarestyrelsen udvider 3. leds
kontrollen med yderligere 17 virksomheder for at få bedre statistisk sikkerhed for stikprø-
vekontrollen.
Kontrollen viser, at 16 af de 17 virksomhederne udvalgt til 3. leds tilbagetrækningskontrol
har modtaget og fulgt tilbagetrækningen. Én virksomhed har ikke handlet tilfredsstillende.
RASFF kontaktpunktet i EU-Kommissionen ønsker af få yderligere oplysninger om sagen.
Opdateret status fra Sundhedsstyrelsen viser, at over 150 børn fra 0-2 år er blevet under-
søgt. Heraf har 84 højt indhold af D-vitamin og 74 højt indhold af calcium.
04-08-2016
Den udvidede stikprøvekontrol viste én mangelfuld tilbagetrækning, hvorfor
Fødevarestyrelsen vurderer på baggrund af sagens alvor, at det nødvendigt at igangsætte
kontrol med tilbagekaldelsen hos samtlige 3. leds aftagere.
Fødevarestyrelsen afsender en ”RASFF Information notification for attention” til EU
kontaktpunkt, som videresender denne til alle RASFF medlemslande og INFOSAN, WHO’s
alarm system.
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for forløbet i forbindelse med opdagelsen af, at D-vitaminproduktet var giftigt samt en redegørelse for de involverede kontrolmyndigheders rolle og ageren i sagen, til miljø- og fødevareministeren
1661665_0013.png
05-08-2016
08-08-2016
08-08-2016
09-08-2016
15-08-2016
16-08-2016
Resultatet af den fuldstændige 3. leds tilbagetrækningskontrol foreligger fra alle aftagere på
nær én.
Fødevarestyrelsen har kontakt til den sidste aftager, og tilbagetrækningskontrollen er kom-
plet. Konklusionen er, at tilbagetrækningen gennemført korrekt hos 83 ud af 84 aftagere i 3.
led af Inno Pharma D-vitamindråber.
Fødevarestyrelsen udsender sammen med Sundhedsstyrelsen en koordineret
beredskabsmeddelelse ca. kl. 17. Målet er at ramme de familier, som er kommet tilbage fra
ferie.
Fødevarestyrelsen gennemfører kontrolbesøg på Inno Pharma: Virksomhedens indretning
og faciliteter bliver vurderet gode, men virksomhedens risikoanalyse for produktion af D-
dråber bliver vurderet mangelfuld. Der bliver varslet sanktioner for salg af farlige fødevarer
og forbud mod produktion og markedsføring af D-vitamindråber i olie, samt fem andre
kosttilskud anmeldt i juli 2016.
Fødevarestyrelsen fremsender forbud og bødeforlæg til Inno Pharma.
Inno Pharma accepterer bødeforlæg.
13