Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1658933_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-08-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPTBH
Sagsnr.: 1607321
Dok. nr.: 143743
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. juli 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 756 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares ende-
ligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 756:
”Ifølge Patienterstatningens hjemmeside kan en patient klage til Ankenævnet for Pa-
tienterstatningen inden 3 måneder efter afgørelsen er modtaget, hvis patienten ikke
er tilfreds med afgørelsen eller erstatningens størrelse. Vil ministeren redegøre for,
hvor lang tid en sundhedsperson har til at klage over en afgørelse i tilfælde, hvor det
er sundhedspersonen, der er klaget over som skadesvolder f.eks. ved en fejlbehand-
ling i sundhedssystemet, og der er faldet en afgørelse til patientens fordel? Er det
som for patientens vedkommende også 3 måneder?”
Svar:
Det følger af § 58 b i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,
at de afgørelser der træffes efter lovens §§ 33 og 55, som vedrører henholdsvis be-
handlings- og lægemiddelskader, kan indbringes for Ankenævnet for Patienterstat-
ningen, der træffer den endelige administrative afgørelse. Af bestemmelsens stk. 2
fremgår, at klage til Ankenævnet for Patienterstatningen skal indgives inden 3 måne-
der efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Ankenævnet kan, i medfør
af stk. 3, se bort fra overskridelse af klagefristen, når der er særlig grund hertil.
For behandlingsskader kan skadelidte, vedkommende forsikringsselskab eller ved-
kommende erstatningspligtige, jf. § 29 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, samt anden med retlig interesse i sagen, indbringe en klage for
Ankenævnet for Patienterstatningen. Dette følger af § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr.
1474 af 15. december 2014 om forretningsorden for Ankenævnet for Patienterstat-
ningen.
Af bekendtgørelsens § 3, stk. 2, følger, at formanden eller en næstformand afgør, om
klageren har tilstrækkelig retlig interesse i sagen, og om fristen for indgivelse af kla-
gen er overholdt, jf. § 58 b, stk. 2, i lov om klage-og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet. Er fristen overskredet, og er der ikke særlig grund hertil, kan kla-
gen afvises, jf. § 58 b, stk. 3, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 756: Spm. om, hvor lang tid en sundhedsperson har til at klage over en afgørelse i tilfælde, hvor det er sundhedspersonen, der er klaget over som skadesvolder f.eks. ved en fejlbehandling i sundhedssystemet, til sundheds- og ældreministeren
En sundhedsperson, som er omfattet af de i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, oplistede
klageberettigede, har således en frist på 3 måneder, efter at klageren har fået med-
delelse om afgørelsen, til at indgive klage til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Trine Berner Hansen
Side 2