Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-07-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPTBH
Sagsnr.: 1607321
Dok. nr.: 143524
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. juli 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 756 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 756:
”Ifølge Patienterstatningens hjemmeside kan en patient klage til Ankenævnet for Pa-
tienterstatningen inden 3 måneder efter afgørelsen er modtaget, hvis patienten ikke
er tilfreds med afgørelsen eller erstatningens størrelse. Vil ministeren redegøre for,
hvor lang tid en sundhedsperson har til at klage over en afgørelse i tilfælde, hvor det
er sundhedspersonen, der er klaget over som skadesvolder f.eks. ved en fejlbehand-
ling i sundhedssystemet, og der er faldet en afgørelse til patientens fordel? Er det
som for patientens vedkommende også 3 måneder?”
Svar:
Grundet sommerferieperiode er det ikke muligt at besvare spørgsmålet inden for fri-
sten. Jeg forventer at kunne fremsende en endelig besvarelse ultimo august 2016.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Trine Berner Hansen