Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1652999_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 05-07-2016
Enhed: Sygehuspolitik/INT
Sagsbeh.: SUMHCF
Sagsnr.: 1606691
Dok. nr.: 132019
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. juni 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 696 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 696:
”Vil ministeren – evt. med bidrag fra beskæftigelsesministeren – sende udvalget en
redegørelse for resultaterne af rådsmødet den 17. juni 2016 vedr. revision af direktiv
om kræftfremkaldende stoffer, bekæmpelse af antibiotikaresistens og det europæi-
ske lægemiddelsystem?”
Svar:
I forhold til direktivet om kræftfremkaldende stoffer har jeg anmodet om bidrag fra
Beskæftigelsesministeriet, hvortil jeg henholder mig:
”Forslaget om en revision af direktiv om kræftfremkaldende stoffer blev behandlet på
EPSCO-rådsmødet den 16. juni 2016 i form af en fremskridtsrapport.
Forslaget, som bl.a. lægger op til at indføre grænseværdier for 13 kræftfremkaldende
stoffer, har til formål at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne mod erhvervssyg-
domme i forbindelse med udsættelsen for kræftfremkaldende stoffer og skabe større
klarhed og mere ensartede konkurrenceforhold for virksomhederne i EU.
Fremskridtsrapporten indeholdt information om forhandlingerne under hollandsk
formandskab, som primært har fokuseret på EU-Kommissionens konsekvensanalyse.
Fremskridtsrapporten blev vedtaget. Forhandlingerne fortsætter nu under det slova-
kiske formandskab.
Fra dansk side blev der lagt vægt på, at beskyttelsen af arbejdstagere ligger på et højt
niveau og bliver udlignet i EU. Danmark støtter endvidere EU-Kommissionens udmel-
ding om, at direktivet vil blive opdateret med yderligere stoffer.”
Bekæmpelse af antibiotikaresistens var på dagsordenen for EPSCO-rådsmødet den
17. juni 2016 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Der var enighed om konklusionerne, som blandt andet lægger op til, at der etableres
et nyt One Health netværk. Medlemslandene skal bruge netværket til at drøfte resi-
stensproblematikker og til at udveksle bedste praksis. Medlemslandene skal udarbej-
de nationale handlingsplaner inden medio 2017 og præsentere dem for netværket.
Konklusionerne lægger også op til, at alle medlemslande – som en del af de nye hand-
lingsplaner – skal fastsætte mål for en reduktion af antibiotikaforbruget til mennesker
og dyr. Reduktionsmålene fastsætte på nationalt niveau, og skal bidrage til at bremse
resistensudviklingen i EU.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 696: Spm. om redegørelse for resultaterne af rådsmødet den 17. juni 2016 vedr. revision af direktiv om kræftfremkaldende stoffer, bekæmpelse af antibiotikaresistens og det europæiske lægemiddelsystem, til sundheds- og ældreministeren
Fra dansk side blev der lagt vægt på behovet for at samarbejde på tværs af grænser,
hvis vi vil sikre en opbremsning i resistensudviklingen i EU. Danmark har i den forbin-
delse særligt støttet ideen om et nyt stærkt One Health netværk og etableringen af
nationale mål for antibiotikaforbruget til mennesker og dyr.
Rådet vedtog endvidere rådskonklusioner om det europæiske lægemiddelsystem.
Konklusionerne giver blandt andet Kommissionen i opdrag at kortlægge de mekanis-
mer og incitamenter i EU-lovgivningen, der har til formål at fremme investeringer i
udvikling og godkendelse af lægemidler. Det gælder f.eks. bestemmelserne om den
såkaldte databeskyttelse og den såkaldte markedseksklusivitet. Der skal i den forbin-
delse foretages en vurdering af positive og negative konsekvenser ved disse incita-
menter set i forhold til udvikling, tilgængelighed og prissætning af lægemidler.
Samtidig lægges der med konklusionerne op til, at medlemsstaterne indgår i en vide-
re dialog med henblik på et udbygget frivilligt samarbejde på området for lægemid-
delpriser og tilskud.
Formandskabets initiativ skal ses i lyset af, at flere medlemsstater oplever udfordrin-
ger med tilgængelighed til lægemidler, og at det generelt kan være vanskeligt for lan-
dene at håndtere introduktionen af nye og meget dyre lægemidler inden for sund-
hedsbudgetterne.
Fra dansk side støttede vi, at der foretages en vurdering af positive og negative kon-
sekvenser ved de mekanismer og incitamenter i EU-lovgivningen, der har til formål at
understøtte udvikling og markedsføring af lægemidler. Vi påpegede i den forbindelse,
at lægemiddelområdet er meget komplekst, og at systemets indbyggede mekanismer
og incitamenter hviler på en delikat balance.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Hanne Findsen
Side 2