29. juni 2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
Svar på Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 693 (Alm.
del – § 7. Finansministeriet) af 14. juni 2016 stillet efter ønske fra
Karin Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor borgere skal rette henvendelse, hvis de modtager
en SMS fra NemID, eksempelvis i forbindelse med en påmindelse om
en tid til tandlægen, som er helt ulæselig for borgeren?
Svar
NemID er ikke knyttet til en service, hvor en borger kan modtage SMS, eksem-
pelvis i forbindelse med en påmindelse om en tid hos tandlægen.
En borger kan derimod tilmelde sig NemSMS gennem www.borger.dk.
NemSMS er en fællesoffentlig sms-løsning, hvor borgere kan vælge at registrere et
mobilnummer, så de kan modtage sms-påmindelser fra offentlige myndigheder.
En borger kan ligeledes tilmelde sig sms advisering i Digital Post, således at borge-
ren adviseres via sms, når der er ny Digital Post i borgerens digitale postkasse.
Der er forskel på NemSMS og de sms’er, borgeren modtager, når vedkommende
modtager en ny besked i Digital Post.
NemSMS er en selvstændig sms-service, der er beregnet til fx at påminde borge-
ren om aftaler med det offentlige. Hvis borgeren har tilmeldt sig sms advisering i
Digital Post, er det ikke ensbetydende med, at borgeren automatisk er tilmeldt
NemSMS.
Har borgere brug for hjælp i forbindelse med NemSMS, er der mulighed for at
rette telefonisk henvendelse til borger.dk’s kontaktcenter på enten telefonnummer
1881 eller 70101881.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk