Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 05-07-2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1606425
Dok. nr.: 117340
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. juni 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 687 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 687:
”Ministeren bedes i forlængelse af svar på SUU alm. del – spørgsmål 317 redegøre
nærmere for, hvordan ministeren vil sikre kortere sagsbehandlingsforløb i Sundheds-
væsenets Disciplinærnævn, herunder hvordan drøftelserne vedr. en ny finansie-
ringsmodel går?”
Svar:
Til besvarelsen af spørgsmålet, har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed, som jeg kan henholde mig til:
”I resultatkontrakten for 2016 vil der blive fastsat et mål på 11 måneder for den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for sager i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der
er indkommet efter 1. januar 2016. Til sammenligning var den gennemsnitlige sags-
behandlingstid i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i 2015 på 15,9 måneder.
For at sikre denne kortere sagsbehandlingstid er der afsat ekstra midler til klagesags-
behandlingen, jf. nedenfor.
Herudover har Styrelsen for Patientsikkerhed iværksat en række initiativer for at sikre
kortere sagsbehandlingstid i bl.a. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Det drejer sig om:
Optimeret sagsbehandlingsproces og 40 nye standarder.
Kompetenceforløb i forhold til driftsledelse.
Nyt system til booking af sagkyndige med henblik på optimeret kapacitets-
udnyttelse. Dette system gør det muligt hurtigt at få overblik over, hvilke
specialer af sagkyndige, der har ledig kapacitet, hvilke der har kø, og hvor
lang denne er. Formålet med systemet er at understøtte et bedre flow i sa-
gerne, og give mulighed for løbende at kunne tilpasse korpset af sagkyndige
for at undgå flaskehalse.
Ny proces for oplæring af medarbejdere.
Implementering af digitale klageskemaer som led i fjerde bølge af obligato-
risk digital selvbetjening. Flere af felterne i det digitale klageskema er obliga-
toriske at udfylde. Dette skal medvirke til, at færre sager skal tilbage til kla-
geren for indhentelse af faktuelle oplysninger, som er nødvendige for den
videre sagsbehandling.
Aftale med eksterne parter om bedre sagsoplysning fra starten.